فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی اعلام کرد:

جزئیاتی جدید در خصوص پهپاد ایرانی یسیر/ تفاوت های یسیر و شاهد 129

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش، گفت: با توجه به ابعاد، نوع سازه، بدنه و نوع محموله ای که هواپیمای بدون سرنشین یسیر حمل می کند، این هواپیما برای شناسایی هوایی طراحی شده است.
کد خبر: ۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸ - 02October 2013

جزئیاتی جدید در خصوص پهپاد ایرانی یسیر/ تفاوت های یسیر و شاهد 129

 به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سرهنگ رضا خاکی در گفت وگویی، در پاسخ  به اینکه چرا پهپادها این میزان مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته اند، گفت:سبکی و مقرون به صرفه بودن مهمترین دلایل این توجه است، چرا که این فناوری برای کاربران خودش خطری ایجاد نمی کند و تعمیر و نگهداری آن در نقاط مختلف بسیار راحت است و تعداد زیادی از آنها را می توان در یک زمان به پرواز در آورد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که "یسیر" و "شاهد 129" که اخیرا رونمایی شده است، چه تفاوتهایی با هم دارند، اظهار داشت: هواپیماهای بدون سرنشین در کلاس ها و برای ماموریت های مختلف طراحی می شود. شاهد 129 ماموریت رزمی دارد و برای عملیات شناسایی هم استفاده شود، اما هواپیمای یسیر با توجه به ابعاد نوع سازه، بدنه و نوع محموله ای که حمل می کند برای  شناسایی  هوایی طراحی شده است.
 
وی در خصوص اینکه این هواپیما تا چند ساعت امکان پرواز دارد، گفت: یسیر بین 7 تا 10 ساعت می تواند پرواز داشته باشد.
 
سرهنگ خاکی در این زمینه با بیان اینکه هواپیمای بدون سرنشین بر خلاف تصور عامه  بدون سرنشین است، اما بدون خلبان نیست، تصریح کرد: این هواپیماها دارای دو خلبان هستند، یک خلبان در بیرون هواپیما را به پرواز در می آورد، تنظیمات مربوطه را انجام می دهد و بعد این هواپیما را در اختیار خلبان داخل قرار می دهد. خلبان داخلی هم کسی است که در داخل ایستگاه کنترل زمینی و وظیفه هدایت هواپیما را بر عهده دارد، اما در عین حال  پهپاد دارای یک حافظه داخلی و یک خلبان خودکار است که در زمان انجام ماموریت به هر سه اینها متکی است.
 
فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش در خصوص امکانات این هواپیما، گفت: یسیر از نظر دوربین هواپیما بزرگ نمایی خوبی دارد که می تواند به صورت 360 درجه از اطراف خود تصویر برداری کند. ضمن اینکه در زمان فرود  این گونه هواپیماها می تواند در هر نقطه ای  پرواز کند و در هر نقطه ای بنشیند.
 
وی در پاسخ به اینکه دستگاه های کنترل این پهپاد را هم می توان در یک ماشین تعبیه کرد یا اینکه ساختمانی برای آن لازم است، خاطرنشان کرد: به طور کلی هواپیماهای بدون سرنشین پرتابل متحرک دارند و ایستگاه هدایت آن می تواند به صورت سه پایه یا خودرو جای بگیرد و از محلی به محل دیگر برود.
 
سرهنگ خاکی با تاکید بر اینکه سقف پروازی این هواپیما بین 11 تا 15 هزارپا است، در پاسخ به این سوال که آیا سیستم های راداری می توانند این هواپیماها را بگیرند، ادامه داد: هواپیمای بدون سرنشین به خاطر جثه و جنس بدنه  و وضعیت طراحی آیرودینامیکی شان  معمولا رادار گریز ساخته می شوند و یسیر هم این ویژگی را دارد.
 
وی در خصوص اینکه آیا این هواپیماها هم جعبه سیاه دارد، اظهار داشت: ایستگاه کنترل زمینی جعبه سیاهی است که هواپیما را از لحظه تیک آف تا فرود تحت نظر دارد و اطلاعات آن را ذخیره می کند.
نظر شما
پربیننده ها