رضایی مطرح کرد؛

پشت پرده تغییرات در آرایش و میزان حضور نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تغییر در آرایش و میزان حضور نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس را ناشی از تغییر واشنگتن در نوع نگاه و استراتژی در قبال ایران و هشدار به ریاض درباره سیاست‌های نفتی توصیف کرد.
کد خبر: ۳۹۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳ - 12May 2020

پشت پرده تغییرات در آرایش و میزان حضور نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارسبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمدابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییر در آرایش و میزان حضور نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس به‌ویژه خروج  شماری از جنگنده‌ها و آتش‌بارهای سامانه پدافند موشکی پاتریوت آمریکا از عربستان اظهار داشت: این اقدام به صورت مستقیم به تغییر استراتژی آمریکا در قبال ایران و البته خود عربستان بازمی‌گردد.

نماینده مردم شهرستان خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنش بین عربستان و آمریکا در ماجرای اخیر افت بی‌سابقه قیمت نفت، افزود: واشینگتن انتظار داشت عربستان مانع از افت شاخص نفت برای آمریکا شود اما عربستان بی‌اعتنا به این مسئله رفتار خود را در اوپک پیگیری کرد، مسئله‌ای که باعث شد هم آمریکا در قبال حضور نظامی در عربستان تجدید نظر کند هم در مناقشه نفتی بین عربستان و روسیه، طرف مسکو را بگیرد.

رضایی با بیان این که آمریکا پیش از این نیز صراحتا اعلام کرده بود که عربستان باید رفتار احترام آمیزی در قبال واشینگتن داشته باشد، گفت: ترامپ اخیرا گفته بود که «کشورهای ثروتمندی هستند که ما در مقابل هیچی از آن‌ها حمایت می‌کنیم. آن‌ها اگر حمایت ما را می‌خواهند، باید به ما احترام بگذارند» که البته اشاره مستقیم ترامپ درباره این احترام اجرای سیاست‌های نفتی به نفع آمریکا است.

وی تاکید کرد: با کاهش قیمت نفت و متضرر شدن آمریکا، دیگر این کشور منفعتی در حمایت از تأسیسات نفتی سعودی جهت مقابله با هرگونه نوسانات در بازار طلای سیاه ندارد و با این اقدام به ریاض هشدار داد که آمریکا می‌تواند به راحتی روابط خود با این کشور را تغییر دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تغییر در آرایش و میزان حضور نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس را ناشی از تغییر واشسنگتن در نوع نگاه و استراتژی در قبال ایران توصیف و تصریح کرد: بسیاری از تحلیل‌گران آمریکایی مدعی شده‌اند که این اقدام پالسی در جهت آمادگی برای تغییر رفتار در قبال تهران است اما بدون شک جمهوری اسلامی روابط خود را بر مبنای تصمیمات لحظه ای واشینگتن تعریف نمی‌کند.

بنا بر این گزارش، روزنامه وال‌استریت ژورنال هفته گذشته نوشت که وزارت دفاع آمریکا تصمیم گرفته شماری از جنگنده‌ها و آتش‌بارهای سامانه پدافند موشکی پاتریوت و تعدادی از سربازهای خود را از عربستان سعودی خارج کند. مقامات نظامی آمریکا و همچنین مقاماتی که با وال‌استریت ژورنال صحبت کرده بودند، در چرایی این اقدام واشنگتن گفتند که «ایران دیگر تهدید آنی برای منافع آمریکا به شمار نمی‌رود».

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار