آیت‎الله جوادی آملی:

با تکیه به امداد الهی نباید نگران تهدیدها و تحریم‎ها بود/داعش مصیبت جامعه اسلامی شده است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به تمجید فخر رازی از زمخشری در رد عقاید گروه‎هایی که برای خداوند جسم قائل بودند، گفت: همان طور که امروز داعشی شمشیر به دست است و یک مصیبتی برای جامعه اسلامی شد، آن روز این مجسمه و مشبهه برای اسلام مصیبت شده بودند.
کد خبر: ۳۹۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹ - 27January 2015

با تکیه به امداد الهی نباید نگران تهدیدها و تحریم‎ها بود/داعش مصیبت جامعه اسلامی شده است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز ششم بهمن ماه در مسجد اعظم در ادامه درس تفسیر قرآن با قرائت آیات ابتدایی سوره مبارکه غافر و با اشاره به برخی از پرسشهای جلسه گذشته پرداخت و درباره اسم اعظم خداوند گفت: «الله» اسم اعظم خداوند است و هم از «الرحمن» اعظم است، در قرآن است که چه بگویید «الله» و چه بگویید «الرحمن» هر کدام از این دو اسمای حسنی دیگر را هم دارند، این دو اسم اعظم هستند و «الله» از «الرحمن» اعظم خواهد بود، این اعظم نسبی است.

وی با اشاره به آیه «الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیُؤْمِنُونَ بِهِ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِیلَکَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ ﴿7﴾»، ادامه داد: در فضای شرک برای فرشتگان جایگاه خاصی قائل بودند و آنان را استقلال میدادند و قرآن کریم فرموده است که تنها ذات اقدس اله است که استقلال دارد، در سوره مبارکه انبیا تأکید میکند که فرشتگان سخن الهی را اطاعت میکنند و فرشتگان و موجوداتی که عندالهی هستند، هیچ استکباری ندارند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه ستایش و تحمید فرشتگان به این دلیل است که قداستی را از خداوند گرفتهاند و بدون اذن خداوند نمیتوانند شفیع باشند، خاطرنشان کرد: خداوند اجازه میدهد از کسانی شفاعت کنند که مذهبی داشته باشند که خداوند راضی باشد، که مشرکان و کفار و منافقان جزو آنان نیستند.

وی ابراز کرد: در آغاز سوره مبارکه غافر فرمود که کفار خصم کینهتوز شما هستند، کارهای علمی میکنند تا «لیدحضوا به الحق» در حالی که حجتشان ارزشی ندارد، کفار و منافقان دشمنان شما هستند، اما این طور نیست که شما دوست نداشته باشید، حاملان عرش و حافّین عرش دوستان شما هستند، نیکان عالم دعاگوی شما هستند دیگر نباید نگرانی داشته باشید.

حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: فرشتگان الهی و حافین حول عرش برای اهل ایمان دعا میکنند، اینها در پیشگاه ذات اقدس اله تسبیحگوی او هستند و این تسبیح آمیخته با تحمید است و اینها دائما اهل ایمان هستند، اگر یک موجود مجرد بود اسناد فعل به آن مجرد منصرف از زمان است، یعنی زمان ندارد که این فعل از حال و آینده خبر بدهد.

داعش مصیبت جامعه اسلامی شده است

وی ابراز کرد: فعل اگر به یک موجود متزمّن اسناد داده شود که زمان و مکان دارد، اما اگر به یک مجرد اسناد داده شد، نه از امر تدریجی و نه از استمرار و نه از سکون خبر میدهد، از ثبات خبر میدهد، شیء ثابت متمکن و متزمّن نیست، مانند اینکه بگوییم دو دوتا چهار تا بود، یا دو دوتا چهارتا میشود، یا دو دوتا چهارتا خواهد شد

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: همان طور که امروز داعشی شمشیر به دست است و یک مصیبتی برای جامعه اسلامی شد، آن روز این مجسمه و مشبهه برای اسلام مصیبت شده بودند، آنان برای خداوند جسمانیت قائل بودند، حنابله این گونه بودند و عقاید شرکآلود درباره خداوند داشتند، این یک داغ فرهنگی برای ما بود.

وی با اشاره به اینکه زمخشری میگوید اگر خداوند را کسی ببیند و جسم داشته باشد دیگر ایمان به او ارزشی ندارد زیرا محسوس و دیدنی میشود، ابراز کرد: زمخشری میگوید اگر خداوند جسم بود، چه شرفی برای فرشتگان بود که بگویند اینان به خداوند ایمان دارند این شرف نیست چون خداوند او را میبیند و جناب فخر رازی در اینجا از زمخشری با جلال و شکوه یاد میکند.

حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: فخر رازی از زمخشری با جلال و شکوه یاد میکند، با اینکه نگاه کلامی آنان بسیار متفاوت است، امروز خطر داعشیها تهدید میکند و آن روز خطر مجسمه و تجسیمیها، که اگر امروز یک نفر داعشیها را از بین ببرد ما نیز از او با جلال و شکوه یاد میکنیم.

امدادهای غیبی در تحریمها و تهدیدها

وی ادامه داد: یک کسی تحریم کند، یکی علیه ما حرف بزند، یکی علیه ما شعار بدهد، امروز فرشتگان به یاد ما هستند، برای کسانی که ایمان آوردند دعا میکنند و نباید هراسی داشته باشیم زیرا از غیب برای ما دعاگویانی وجود دارد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه خداوند سمیع و بصیر است و همه حرفها را میشنود، اظهار کرد: از خداوند میخواهیم که دعای ما را بشنود، خداوند فحش و غیبت و تهمت را میشنود اما گاه شنیدن به معنای توجه کردن و ترتیب اثر دادن است، خدا همه را میبیند اما گاه دیدن به معنای توجه کردن و پذیرفتن کسی است، ما هم در فارسی میگوییم که فلانی گوش به حرف ما نمیدهد یا گوش میدهد.

وی اظهار کرد: خداوند دو تا سمع و دو تا کلام دارد، همان خدایی که به عدهای از سگان جهنم میگوید ساکت باشید، با آنان حرف نمیزند، فرشتگان نیز به عدهای نگاه نمیکنند، حضرت مهدی(عج) همه ما را میبیند و اعمال ما را به حضور حضرت میبرند اما آن نگاه تشریفی را به برخی دارد و به برخی ندارد.

حضرت آیتالله جوادی آملی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فعلی اهل ایمان، ادامه داد: اگر ما به ایمانمان عمل میکردیم، خداوند نوشته بود بر ما که پیروز میشدیم، اگر ما لفظا این حرفها را میگفتیم قلبا و عملا هم یقین داشتیم و عمل میکردیم، بر کافران و مشرکان پیروز میشدیم.

وسیلهها و واسطهها حکمت الهی را تغییر نمیدهد

وی با قرائت آیه «رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدتَّهُم وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿8﴾» گفت: از خداوند میخواهند که اگر کمبودی بود این نقص اهل ایمان را برطرف کنید و کسانی را که صالح بودند از پدران، همسران و فرزندانشان را به بهشت درآورید، عزت و نفوذناپذیری از آن شما است و از روی حکمت کارها را انجام میدهید.

نویسنده کتاب مفاتیحالحیات خاطرنشان کرد: خداوند بر اساس فرمایش امام سجاد(ع) آن قدر حکیم است که ما اگر به هر وسیلهای دست بزنیم که حکمت خداوند را تغییر بدهیم، نمیشود «یا من لا تبدل حکمته الوسائل»، یعنی ای خداوندی که وسیلهها و واسطهها حکمت تو را تغییر نمیدهد.

وی با قرائت آیه «وَقِهِمُ السَّیِّئَاتِ وَمَن تَقِ السَّیِّئَاتِ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ﴿9﴾»،  ابراز کرد: همه اهل ایمان که عادل نیستند، هر کس که تو آنان را از سیئات بازداشتی امروز نیز مورد رحمت الهی میشود و این فوز عظیم نصیب آنان میشوند، گاه اهل ایمان هم دچار گناه میشوند و خدایا آنان را از بدیها محفوظ بدار.

ما نمیدانیم گناه با انسان چه میکند

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَکْبَرُ مِن مَّقْتِکُمْ أَنفُسَکُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَى الْإِیمَانِ فَتَکْفُرُونَ ﴿10﴾»، خاطرنشان کرد: چون کافران دور هستند از دور به آنان ندا داده میشود، آنها همدیگر را لعنت میکنند و با غضب مرگ خود را خواستار هستند و وقتی خواسته آنان عملی نمیشود به مالک دوزخ میگویند تو از خداوند بخواه که جان ما را بگیرد.

وی افزود: اما مقت و غضب خداوند و کیفر خداوند بالاتر از این غضب شما است، چون هیچ اثری بر این غضب شما نیست و شما به داغی گرفتار شدید که پیکر نسوز پیدا میکنید، درختی آن جا هست که با آتش رشد میکند و از شما یک بدن نسوز که مرتب میسوزد و دوباره ساخته میشود، میسازد.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: ما نمیدانیم گناه با انسان چه میکند، عقیده بد و انحراف با انسان چه میکند، کافران از خودشان بدشان میآید زیرا آنان به ایمان مرتب دعوت میشدند و مرتب کفر میورزیدند و نتیجه این کفر شرک است، خدا نکند انسان اسرار جهنم را از نزدیک ببیند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار