به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «مهدی امین فروغی» تاریخ پژوه و استاد ادبیات در مورد شیوههای مناجات خوانی در تهران قدیم اظهار داشت: در کنار مناجاتهای قرآنی که در ماه رمضان در مساجد توسط قاریان قرآن و مناجات خوانها خوانده میشد خواندن دعاهای رسیده از معصومان (ع) بسیار مرسوم بود. دعاهایی مانند دعای کمیل، مکارم الاخلاق، ابوحمزه ثمالی و خمسه عشره از جمله ادعیهای بودند که در مساجد خوانده میشدند.
مرحوم «حاج سید مهدی قوام» از مردان وارسته و با حقیقت بود که در مسجد «جمعه» فرازهایی از مناجات خمسه عشره را در ماه رمضان میخواند و شرح میداد و روح مستمعان را در آسمان معنا به پرواز در میآورد.
مرحوم «حاج سید اسماعیل شفیعی» هم یکی دیگر از مردان با حقیقت و وارستهای بود که روزهای ماه مبارک رمضان پس از نماز عصر در مسجد «جمعه» بیش از سه ساعت منبر میرفت و به شرح دعای «ابوحمزه ثمالی» میپرداخت.
حجت الاسلام صدر کارشناس مذهبی با اشاره به فرازی از دعای «افتتاح» گفت: ما در بخشی از این دعا پس از صلوات و درود بر روح مطهر پیامبر اکرم (ص)، امیرالمومنین (ع) و فاطمه زهرا (س) و فرزندان ایشان، جداگانه خدمت حضرت ولیعصر (عج) هم صلوات میفرستیم.
این کارشناس مذهبی درباره علت این کار اظهار کرد: ما باید در زندگی یک حساب ویژه برای امام مهدی باز کنیم چراکه امروز کار عالمِ وجود و کار خدا به دست حضرت ولیعصر است و حساب امام زمان جدا از تمام انبیا و اوصیای الهی است.
تمام امور تکوینی و تشریعی خداوند و تمام زمین و زمان به دست وجود مقدس حضرت ولیعصر (عج) است بنابراین اگر بخواهیم زندگی هایمان سامان پیدا کند باید متوجه وجه الله و صاحب امر خدا باشیم.
همچنین استاد کریملو کارشناس مذهبی با اشاره به فرازی از دعای «ابوحمزه ثمالی» گفت: امام سجاد (ع) در بخشی از این دعا بیان میکنند که «خدایا من همان ناتوانی هستم که تو یاریاش کردی.»
وی در شرح این دعا با بیان اینکه یاری خداوند در گرو اعلام ضعف و ناتوانی انسان است گفت: نفس اماره و شیطان انسان را از این مسیر جدا میکند و به همین خاطر است که انسان به محض رسیدن به یک قدرت و ثروت احساس میکند که از ضعف و ناتوانی خارج شده است.
انسان باید احساس ضعف و ناتوانی کند تا خدا او را یاری کند و به گفته بسیاری از عرفا و بزرگان دین، اقرار به ضعف و عجز در پیشگاه خداوند، انسان را در مسیری قرار میدهد که با گشایش الهی توأم خواهد شد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به شرط زیارت امام زمان (عج) گفت: حاج اسماعیل دولابی میفرمودند که اگر خواستار زیارت امام زمان هستیم باید به عجز و ناتوانی خود اقرار کنیم و تا وقتی گمان کنیم با همت و تلاش و هنر خود میتوان خوبان را دید راه به جایی نخواهیم برد، اما به محض مایوس شدن از قدرت خود، خدا پرده را کنار میزند.
کریملو گفت: افراد مدعی هیچ وقت موفق به دیدار امام زمان نشدهاند بلکه زیارت حضرت نصیب کسانی خواهد شد که خودشان را ضعیف میپندارند و هیچ ادعایی ندارند.
منبع: رادیو گفتوگو
انتهای پیام/ 900