خطر وقوع انقلاب گرسنگان در عربستان به دلیل تشدید ریاضت اقتصادی

ناظران معتقدند افزایش موج نارضایتی مردم در عربستان از تشدید اقدامات ریاضت اقتصادی در سایه شیوع ویروس کرونا در این کشور می‌تواند انقلاب گرسنگان را در بزرگ‌ترین صادر کننده نفت در جهان رقم بزند.
کد خبر: ۳۹۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶ - 12May 2020

خطر وقوع انقلاب گرسنگان در عربستان به دلیل تشدید ریاضت اقتصادیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، تشدید اقدامات ریاضت اقتصادی در عربستان که اخیراً توسط مقامات سعودی آغاز شده ، نارضایتی گسترده‌ای را در این کشور برانگیخته است، به طوری که فعالان ویدئوهایی از شکایت ده‌ها تن از شهروندان از فقر رو به گسترش در این کشور را پخش کردند و ناظران درباره احتمال وقوع «انقلاب گرسنگان» در این کشور هشدار دادند.

دولت عربستان سعودی تصمیمات جدیدی را برای کاهش اثرات اقتصادی اپیدمی کرونا و کاهش قیمت نفت اتخاذ کرده است که عمدتاً با افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از 5 به 15 درصد و و قطع کمک‌هزینه‌های کارگران و کارمندان است.

تصمیمات اخیر جنجال بزرگی را در کشور عربستان ایجاد کرده است تا جایی که «غانم الدوسری» معارض عربستانی نوشت: «فقط دو ماه از بحران کرونا گذشته است و عربستان مالیات شهروندان را افزایش داده و کمک هزینه معیشتی را قطع کرده است. احتمالاً بحران برای مدت طولانی ادامه خواهد یافت. آیا رواست که یک روز از خواب بیدار شویم و مالیات‌های بالاتر از 50 درصد را بیابیم؟ ».

الدوسری همچنین ویدئویی را منتشر کرد که صحنه‌های فقر شدید در برخی مناطق داخل عربستان سعودی را نشان می‌داد. شهروندانی که در سطل زباله در جستجوی غذا هستند و کسانی که در خانه‌های ویران شده زندگی می‌کنند و از گرسنگی و درماندگی شکایت می‌کنند.

«احد خالد عبدالرحمن» یک فعال حقوقی نیز نوشت: «تصمیم‌های جدید، ملت عربستان را شوکه کرد. آنها عملا مطمئن شدند همه تصمیم‌ها حاکی از افزایش قیمت‌ها و خصومت با مردم فقیر است و این در حالی است که کسی جرات نزدیک شدن به بودجه و حقوق شاهزاده‌ها و مشاوران و نزدیکان حکومت سعودی را ندارد. فقط می توان از جیب مردم مایه گذاشت».

یک کاربر دیگر با نام مستعار و مشهور «خط البلده» در توئیتر با بیان اینکه تصمیم های جدید بدتر و بزرگ‌تر هنوز نیامده است نوشت: «دولت یارانه را حذف کرده مالیات را 200 درصد افزایش داده است، اما بحران واقعی هنوز نیامده است بن سلمان همچنان از جیب مردم مایه خواهد گذاشت و خواسته‌های ترامپ را رها نمی‌کند تا آخرین میلیارد دلاری که او از عربستان بدوشد. بن زاید هم در حمایت از پروژه ضد انقلاب از پول‌های عربستان کوتاه نخواهد آمد».

وی افزود: «بحران واقعی وقتی آغاز می‌شود که عده‌ای حتی نتوانند مرغ و تخم مرغ بخرند و بخورند و حقوقش کفاف ده روز یک ماه را هم نمی‌کند و نمی‌توانند نیاز کودکانشان را برآورده کنند. سناریوی بدتر با قدرت علیه ما در راه است، اگر دست بن سلمان را نگرفته و جلوی بچه بازی‌های او گرفته نشود».
وی در گزارشی دیگر می‌گوید:« اگر حکومت سعودی 10 کار را انجام می‌داد نیاز نداشت که دستش را در جیب شهروندانش کند. او باید حمایت از نیروهای ضد انقلابی را متوقف کند، مستمری شاهزاده‌ها و نزدیکان به پادشاه را قطع کند. به جنگ بیهوده یمن پایان دهد. با غارت بیت المال مقابله کند و ثروت کشور را عادلانه توزیع کند. مجازات دیگر متهمان به فساد از میان شاهزادگان را عقب نیاندازد، پول‌هایی را که شاهزاده های سعودی دزدیده و در بانک‌های انگلیس و سوئیس سپرده گذاری کرده اند پس بگیرد و املاکی که بن سلمان میلیاردها دلار خریده است، فروخته شود».

کاربری دیگر نیز با اشاره به شیوع کرونا در عربستان و اجرای سیاست ریاضت‌های اقتصادی در این کشور به علت بحران مالی نوشت اگر این کشور نفت خیز و ثروتمند، درآمدهایش را صرف جنگ‌ها و قرارداد‌های تسلیحاتی نمی‌کرد اکنون می‌توانست آن پول را در بحران‌های ناشی از کرونا و کاهش قیمت‌ نفت هزینه کند.

دولت عربستان سعودی دو روز پیش اعلام کرد که اقدامات ریاضت اقتصادی خود را برای مقابله با بحران مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت خام آغاز کرده است، که شامل سه برابر کردن مالیات بر ارزش افزوده و کاهش حقوق و مزایای کارکنان دولت است.

به گفته رسانه دولتی عربستان، این اقدامات انجام شده برای جمع آوری درآمد و همچنین کاهش هزینه‌ها، در حدود 100 میلیارد ریال عربستان (26.6 میلیارد دلار) ارزش گذاری شده است.

بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان که برای مهار کرونا تحت قرنطینه شدید قرار دارد با بحران ناشی از سقوط قیمت نفت روبه‌رو شده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار