گروه فرهنگ و هنر دفاعپرسـ رسول حسنی؛ «کتاب سلیم» اولین و مهمترین کتاب شیعی در قرن اول اسلام است که به دست یکی از مریدان و اصحاب اهل بیت (ع) به نام سلیم بن قیس نوشته شد. این اثر مورد تائید ائمه اطهار (ع) قرار گرفته و به مطالعه آن سفارش فرمودهاند.
متن زیر بخشی از نوشتار «نفس نبی» که بازخوانی این اثر تاریخی است بهمناسبت ایام شهادت امیرالمومنین (ع) منتشر میشود، که قسمت اول آن را در ادامه میخوانید.
تنهای شهید
شما اهل بیتی هستید که خداوند برایتان آخرت را بر دنیا ترجیح است. خداوند تبارک و تعالی توجهی به زمین نمود و احمد را از میان آنان انتخاب کرد و به پیامبری برگزید. سپس برای بار دوم توجهی به زمین نمود و تو را انتخاب کرد و آنگاه به احمد مرسل دستور داد تا دخترش فاطمه را به همسری تو در آورد و تو را بهعنوان برادر و وزیر و وصی و جانشین خود در امتش قرار دهد.
سپس خداوند توجه سومی به زمین کرد و فاطمه را و یازده نفر از فرزندانت را انتخاب نمود. پس تو برای رسول امجد بهترین اوصیاء و وزیرانی. همسرت سیده زنان اهل بهشت و دو پسرت حسن و حسین دو آقای جوانان اهل بهشتند. تو برادرت محمد (ص) و یازده امامی که جانشینان رسول خدا تا روز قیامت هستند همگی هدایت کننده و هدایت شدهاند.
تو که در قبول اسلام از همه پیشتر، در حلم و بردباری از همه بالاتر، در علم از همه بیشتر، روحت از همه بزرگوارتر، زبانت راستگوتر، قلبت شجاعتر، دستت بخشندهتر، نسبت به دنیا از همه زاهدتر و در کوشش و جدیت از همه شدیدتری. صاحب هشت دندان برنده و شکافندهای،[i] و مناقبی داری که هیچکس یک از مردم ندارند.
ایمان تو به خدا و رسولش قبل از هر کسی است، احدی از امت پیامبر بر او سبقت نگرفته است. علم تو به کتاب خدا و سنت رسول از همه افزونتر است و احدی از امت بهجز تو همه علم ایشان را نمیداند. خدای تبارک و تعالی آن علمی را که تنها به خاتم پیامبرانش آموخت، به حضرتش امر کرد که آن را به تو بیاموزد و ایشان این کار را انجام داد.
پس هیچکس از امت رسول بهغیراز تو، علوم و حکمت را نمیداند. دیگر اینکه همسر دختر رسول خدا هستی و دو پسرت حسن و حسین نوههای آن حضرتند و دو سبط امتش، آمر به معروف و ناهی از منکرند. خداوند جل ثنائه به تو حکمت و حل و فصل بین حق و باطل را آموخته است.
شما اهل بیتی هستید که خداوند هفت خصلت به شما عطا کرده که به احدی از اولین و آخرین عطا نکرده است: رسولتان آقای پیامبران و بهترین آنهاست و تو که جانشین رسول خدایی بهترین جانشینان و وزیرانی. شهیدتان حمزه سیدالشهداء بهترین شهیدان است که آقای شهیدان از اولین و آخرین بهجز انبیاء و اوصیاء است. برادرت جعفر بن ابیطالب، دو بار هجرت نمود و صاحب دو بال خونین است و دو پسرت حسن و حسین دو سبط امت رسولالله و دو آقای جوانان اهل بهشتند. مهدی امت که خداوند بهوسیله او زمین را پر از عدل و داد میکند، از شماست.
تو برادر رسول عالمینی و افضل امت او. بعد از تو و فاطمه و دو پسرت حسن و حسین و جانشینان از فرزندت حسین، افضل امتند و بعدازآن حمزه و جعفر. مهدی امت از شماست، آنکه قبل از مهدی است از او افضل است و هرکدام که مقدم است بر دیگری افضل است زیرا اولی امام دومی است و او جانشین اولی.
رسول خدا فرمود: «خدا را شاهد میگیرم که من باکسانی که با اهل بیتم بجنگند روی جنگ دارم و با کسانی که با اینان روی صلح داشته باشند روی صلح دارم. بدانید که اینان در بهشت همراه منند.» من نیز خدا را شاهد می گیرم که با کسانی که با شما بجنگند روی جنگ داشته باشم و با کسانی که با تو روی صلح داشته باشد روی صلح داشته باشم.
پیامبر (ص) در آخرین روز و ساعات زندگی رو به تو کرد و فرمود: «یا علی تو بهزودی بعد از من، از قریش و ظلمشان سختی خواهی کشید. اگر علیه آنان یارانی یافتی با آنان جهاد کن و با مخالفین خود بهوسیله موافقینت جنگ کن و اگر یاری نیافتی صبر کن و دست خود را نگهدار و خویش را به هلاکت مینداز. تو نسبت به من بهمنزله هارون نسبت به موسی هستی و تو از هارون اسوه و روش خوبی خواهی داشت که به برادرش موسی گفت: إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَ کادُوا یَقْتُلُونَنِی»[ii]
روزی پیامبر (ص) تو را در آغوش گرفت و در حالی که میگریست فرمود: «پدرم فدای تنهای شهید!»
عرض کردی: «یا رسولالله، چرا گریه میکنی؟»
فرمود: «از کینههایی که از بدر و خونهای احد در دل این قوم است و آن را ظاهر نمیکنند مگر بعد از من.»
عرض کردی: «آیا دینم در آن هنگام سلامت خواهد بود؟«
فرمود: «دینت در سلامت خواهد بود. یا علی، بشارت باد تو را که زندگی و مرگ تو با من است و تو برادر و جانشین من هستی. تو انتخاب شده من و وزیرم و وارثم و اداکننده از جانب من هستی. تو قرض مرا ادا و وعدههایم را وفا میکنی، تو ذمّه مرا برئ میکنی و امانت مرا بازمیگردانی و طبق سنت من با ناکثین و قاسطین و مارقین از امتم میجنگی.
پس بر ظلم قریش صبر کن، چراکه تو همچون هارون نسبت به موسی و پیروانش هستی و آنان همچون گوساله سامری و پیروانش هستند. هنگامیکه موسی هارون را جانشین خود در قومش قرار داد به او چنین دستور داد که اگر گمراه شدند و او یارانی پیدا کرد به کمک ایشان با آنان جهاد کند و اگر یارانی پیدا نکرد دست نگه دارد و خونش را حفظ کند و بین آنان اختلاف ایجاد نکند.
یا علی، خداوند هیچ پیامبری را نفرستاده مگر آنکه گروهی به اختیار خود و گروهی دیگر بدون خواست قلبی تسلیم او شدند. خداوند آنان را که بهاکراه تسلیم شدند بر آنان که به اختیار خود تسلیم شدند مسلط نمود و آنان را کشتند تا اجرشان عظیمتر شود. یا علی، هیچ امتی بعد از پیامبرشان اختلاف نمیکنند مگر آنکه اهل باطل آنان، بر اهل حقشان غالب میشوند.
خداوند تفرقه و اختلاف را برای این امت مقدر کرده است و اگر میخواست آنان را بر هدایت مجتمع میکرد تا دو نفر از خلقش اختلاف نکنند و در چیزی از امر خداوند نزاع درنگیرد و مفضول فضیلت صاحب فضل را انکار نکند. اگر خدا میخواست انتقامش را زودتر میفرستاد و نعمت را بر آنان تغییر میداد تا ظالم تکذیب شود و دانسته شود که راه حق کدام است، ولی خداوند دنیا را خانه اعمال و آخرت را خانه استقرار قرارداده است «لِیَجْزِیَ الَّذِینَ أَساؤُا بِما عَمِلُوا وَ یَجْزِیَ الَّذِینَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَی»[iii]
تو عرض کردی: «سپاس خدا را بهعنوان شکر بر نعمتهایش و صبر بر بلایش و تسلیم و رضایت به مقدراتش.»
ادامه دارد...
[i] دندان برنده و شکافنده کنایه از فضائلی است که هر دشمنی با شنیدن آن بهزانو درمیآید و تسلیم میشود.
[ii] این قوم مرا ضعیف شمردند و نزدیک بود مرا بکشند. (اعراف ۱۵۰)
[iii] تا آنان که بد کردند مطابق عملشان جزا داده شوند و آنان که نیکی کردند به نیکی جزا داده شوند. (نجم ۳۱)
انتهای پیام/ 161