پاسخ اتحادیه اروپا به سئوالی درباره همکاری با آمریکا ضد ایران: باید فکر کنیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفته باید درباره تعامل با آمریکا در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران فکر کند.
کد خبر: ۳۹۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵ - 15May 2020

پاسخ اتحادیه اروپا به سئوالی درباره همکاری با آمریکا ضد ایران: باید فکر کنیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه به سئوالی درباره تلاش آمریکا بری تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پاسخ داد.

بورل در پاسخ به سئوال خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال مبنی بر اینکه آیا او در کسوت رئیس کمیسیون مشترک برجام با آمریکا جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تعامل خواهد کرد یا خیر گفت: «باید درباره آن فکر کنیم، ولی در حال حاضر نمی‌توانم درباره چیزی که اتفاق نیفتاده به شما توضیح دهم.»

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا بار‌ها تأکید کرده کشورش در تلاش است اجازه ندهد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر سال جاری میلادی برداشته شود.

پامپئو با بیان اینکه آمریکا با شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ارتباط است گفته اجازه نخواهد داد تحریم‌های فروش تسلیحات به ایران برداشته شود.

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید این تحریم‌ها میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده است. تصویب این قطعنامه مستلزم موافقت دست‌کم ۹ عضو شورای امنیت بدون وتوی اعضای دائم این شورا است.

چین و روسیه که جزو اعضای دائم شورای امنیت هستند در حال حاضر به صراحت مخالفت خودشان را با این قطعنامه ابراز کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند در صورتی که طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی با موافقت شورای امنیت تصویب نشود، واشنگتن به دنبال رجوع به یکی از بند‌های برجام برای احیای تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود.

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بند‌های این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود.

ماده‌ای در برجام که مقام‌های دولت آمریکا مدعی هستند می‌توانند از آن برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کنند «ساز و کار حل و فصل اختلافات» است که با نام‌های دیگری مانند «مکانیسم ماشه» یا «ساز وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها» هم شناخته شده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها