15 عنوان کتاب پژوهشی منتشر شد/ از شاعر هشت هزار ساله تا تاریخ سینمای ایران

مدیرعامل به‌نشر از همکاری این انتشارات و مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تولید 15 عنوان کتاب مبتنی بر اندیشه و پژوهش مطالعات فرهنگی و اجتماعی خبر داد.
کد خبر: ۳۹۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱ - 16May 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «حسین سعیدی» مدیرعامل به‌نشر از حمایت انتشارات آستان قدس رضوی از 15 عنوان کتاب پژوهشی خبر داد و اظهار داشت: این آثار با محتوای سنت‌های حوزوی، اخلاق و تربیت، بینش و اندیشه، نظام ها و مطالعات انقلاب اسلامی، ادب و هنر و مطالعات فرهنگی اجتماعی را تولید و روانه بازار کتاب کرده است.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان نهاد علمی، پژوهشی، آموزشی، دانشگاهی و حوزوی، تحقیقات منسجم و نوآورانه پیرامون زیرساخت‌های اندیشه دینی و نظامات اجتماعی را به اجرا رسانده است و این نهاد در قالب چهار پژوهشکده حکمت و دین پژوهی، نظام های اسلامی، فرهنگ و مطالعات اجتماعی و دانشنامه نگاری دینی و همچنین مرکز پژوهش های جوان به فعالیت می پردازد.

به گفته مدیرعامل به‌نشر، مرکز پژوهش‌های جوان نیز با فعالیت در چهار سطح جوان، دانشجویی، اندیشه و طلبه به تولید آثار در قالب ها و آرایه های گوناگون می پردازد.

پژوهش دستمایه خلق آثار با محتوای ادبیات دفاع مقدس، هنر هفتم و سنت های حوزوی

سعیدی با اشاره به عناوین آثار تولیدی با همکاری به‌نشر و مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: «همسو با حماسه»؛ سیری در ادبیات پایداری به قلم محسن سیفی در زمره «کتاب اندیشه» مرکز پژوهش‌های جوان پیرامون ادبیات دفاع مقدس و جانمایه های این ادبیات با مطالبی به قلم اساتیدی چون حمید سبزواری، احمد شاکری، محسن سیفی و... نگاشته شده است.

وی بیان کرد: «موانع فهم قرآن» تالیف مهین صدیق از زیر مجموعه «کتاب دانشجو» مرکز پژوهش‌های جوان عنوان دیگر اثر مشترکی است که با زبانی علمی و قلمی روان به مهم‌ترین موانع فهم در سه بخش شخصیتی، معرفتی و موانع روشی پرداخته است و از امتیازات این اثر ذکر مصداقی موانع و تبیین دقیق آن است.

15 عنوان کتاب پژوهشی منتشر شد/ از شاعر هشت هزار ساله تا تاریخ سینمای ایران

وی با اشاره به کتاب «فیلم نامه»! تاریخ سینمای ایران به کوشش محمد حسن شاهنگی از زیر مجموعه «کتاب اندیشه» مرکز پژوهش‌های جوان گفت: این اثر با نگاه به دو جریان اصلی در سینمای قبل از انقلاب به عنوان جریان وارداتی از هند و جریان تقلیدی از سینمای اروپا، پژوهش های درخور توجهی ارائه کرده است. «آدرس را عوضی داده اند»؛ غرب و پایان تاریخ نیز نوشته غلامعلی سلیمانی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران که در زمره «کتاب دانشجو» مرکز پژوهش‌های جوان قرار دارد، مخاطب را با نظر یک دانشمند آمریکایی به نام فوکویاما درباره پایان تاریخ آشنا می‌کند.

به گفته مدیرعامل به‌نشر، دیگر عنوان کتاب مشترک که با همکاری به‌نشر و مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از زیر مجموعه «کتاب دانشجو» منتشر شده است، «گلدان یا گلستان؟!»؛ آثار روان شناختی تعداد فرزندان در خانواده نام دارد که توسط سید عباس ساطوریان صدیق تالیف شده است و در این اثر به بیان ریشه‌های تک فرزندی و تعداد فرزندان با ارائه مباحث روان شناختی مطالب جالب توجهی ذکر شده است.

وی افزود: «جامه پیامبر» نوشته مهدی مسائلی محصول تلاش گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در چهار فصل، ابعاد گوناگون لباس روحانیت را مورد بررسی قرار می دهد، «سایبر سواری با کلاه ایمنی»؛ اخلاق فضای مجازی نیز عنوان دیگر محصولی است که به قلم محمد حسین قدیری به تعاریف فضای مجازی، فرصت های این حوزه و آسیب های فضای مجازی و... می پردازد و مخاطب با تهدیدهای این حوزه در کنار سیل انبوه اطلاعات آشنا می شود. این اثر در حوزه «کتاب دانشجو» مرکز پژوهش‌های جوان نگارش شده است.

از زن و جایگاه ارزشی تا مدیریت مرد در خانواده
مدیرعامل به‌نشر نام دیگر اثر تولیدی مشترک را «مدیرعامل زندگی»؛ مدیریت مرد در خانواده و کارآمدی آن اعلام کرد که به قلم محمد زارعی توپخانه در سه فصل با طرح مباحثی همچون تعریف مدیریت، دیدگاه های گوناگون درباره مدیریت خانواده، دیدگاه اسلام درباره مدیریت مرد در خانواده و الگوی مدیریتی آن، تاثیر تفاوت های جنسیتی بر مدیریت خانواده، آثار و مزایای مدیریت مرد در خانواده و... به تفصیل بیان شده است.

وی یادآور شد: «زن و جایگاه ارزشی» به کوشش حسام رضایی به عنوان دفتری از مجموعه «زن و خانواده»، جایگاه ارزشی زن در ملل و دیدگاه های مختلف درباره آن را مورد بررسی قرار می دهد و ضمن تبیین نقش الگوی مناسب در جامعه و اندیشه انسان، ویژگی های زن اسوه را در فرهنگ غرب و اسلام معرفی می‌کند. مجموعه دفاتر «زن و خانواده» مسائل مختلف مربوط به زنان را در عرصه های اجتماعی، خانوادگی، حقوقی، سیاسی و فرهنگی بر مبنای اندیشه و احکام اسلامی مورد بررسی قرار می دهد.

سعیدی تصریح کرد: عنوان دیگر اثر مشترک که از آثار سطح جوان مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، «تو افسرده نیستی»؛ مهارت مبارزه با خلق منفی نام دارد که به قلم محمدعلی جمشیدی پیرامون آشنایی با خلق منفی، زمینه ها و آسیب ها، عوامل ایجادکننده خلق منفی، ضعف توکل، نپذیرفتن واقعیت و خیال پردازی، برآورده نشدن توقعات و نگرش منفی نسبت به اطرافیان، اهمیت نماز و یاد خدا، شناخت درمانی و رفتار درمانی، مثبت اندیشی و... می‌پردازد.

«از حاجی واشنگتن تا حاج کاظم»؛ ژانرهای سینمای ایران تالیف سید ناصر هاشم زاده از ویژگی های سینمای متعهد تا دراماتیزه کردن در ژانر دینی به روش ارسطویی و از پرداختن به ژانرهای مختلف در سینما تا وضعیت جشنواره های سینمایی بین المللی و کشوری و... مطالب مهمی را ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: «یادداشت های یک تروریست» به قلم مصطفی جشمیدی محصول تلاش گروه ادب و هنر جوان مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روایتی داستانی پیرامون مبارزات فلسطینی‌ها در دهه هشتاد میلادی که چگونگی به وقوع پیوستن یک ماجرای گروگان‌گیری در هواپیمای متعلق به غربی‌ها را دستمایه روایت قرار می‌دهد.

روایتی از شاعر هشت هزار ساله

وی افزود: «شاعر هشت هزار ساله»؛ سیری در افکار و اشعار احمد عزیزی نوشته مرضیه دانیالی، اثری پژوهشی با نگاهی به زندگی احمد عزیزی از شاعران متعهد و آیینی، تاثیرپذیری ها و تاثیرگذاری های این شاعر فقید گرانقدر، اقدامات شاخص وی با نگاهی به شطحیات او همچون حس آمیزی، جان بخشی، اطناب و تکرار، سجع، بررسی تحلیلی اشعار دینی احمد عزیزی در دستور کار قرار گرفته است. این اثر که معطوف به آثار عزیزی در حوزه آیینی و انقلابی است توسط «گروه ادب هنر مرکز پژوهش‌های جوان» وابسته به «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» منتشر شده است.

مدیرعامل به‌نشر به کتاب «رویای وارونگی»؛ نقد و بررسی سورئالیسم در ادبیات و هنر به کوشش بهروز اشرف سمنانی اشاره کرد که با رویکردی جریان شناسانه و با تاکید بر ذکر مصادیق و مثال ها در دو بخش مجزای غرب و ایران به مرور سرچشمه های ادبی، هنری، تاریخی و سیاسی سورئالیسم، از زایش تا افول این مکتب، دوران طلایی آن، اصول مکتب سورئالیسم و این مکتب در ایران می‌پردازد.

وی در پایان اظهار کرد: «لبخندهای بی لهجه»؛ بررسی شادی در اسلام و روانشناسی تالیف عبدالوحید داوودی به بررسی ماهیت شادی و عوامل و موانع شادی از منظر روانشناسی و مقایسه تطبیقی با دیدگاه اسلام، عوامل ایجاد شادی از منظر اسلام و.. با همکاری به‌نشر و مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها