«مصطفی الکاظمی» اجازه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را نخواهد داد

مشاور رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که نخست‌وزیر عراق به‌دلیل وجود خطر داعش اجازه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را نمی‌دهد.
کد خبر: ۳۹۶۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴ - 17May 2020

«مصطفی الکاظمی» اجازه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را نخواهد دادبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «گابریل صوما» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در امور غرب آسیا از محور‌های دیداری که قرار است میان دولت عراق و آمریکا در ژوئن آینده پیرامون بررسی توافق راهبردی میان دو طرف برگزار شود، پرده برداشت و تأکید کرد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق اجازه خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق را نمی‌دهد.

وی به وبگاه «المعلومه» گفت: دو توافق میان دولت عراق و ایالات متحده آمریکا وجود دارد؛ اولی توافق راهبردی و پیرامون روابط دوجانبه میان بغداد و واشنگتن از نظر سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، مالی، انرژی، مسایل قضایی و نیز خدمات، علوم، فرهنگ و محیط زیست است و توافقنامه دوم، توافق چارچوب استراتژیک و مربوط به امنیت میان طرفین است؛ این توافقنامه دوم، حضور آمریکا در منطقه و خروج آن از عراق را مشخص می‌کند.

صوما ادامه داد: توافقنامه امنیتی معروف توافقنامه چارچوب استراتژیک در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ و پس از خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق تمام شد، اما دولت عراق در سال ۲۰۱۴ بار دیگر آن را فعال کرد؛ مذاکراتی که در ژوئن میان عراق و آمریکا برگزار خواهد شد مربوط به این توافقنامه‌های قابل اجرا هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافقنامه استراتژیک با آمریکا لغو خواهد شد یا خیر، گفت: لغو این توافقنامه با آمریکا امری بعید است؛ دولت عراق قصد دارد توافقنامه‌ها با واشنگتن را قابل اجرا نگه دارد.

صوما در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا الکاظمی خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی خواهد شد، تصریح کرد: نخست‌وزیر جدید عراق به‌دلیل وجود خطر داعش، نیرو‌های آمریکایی را در عراق نگه خواهد داشت و اجازه خروج آن‌ها را نخوهد داد؛ داعش همچنان در عراق قوی است و امنیتش را تهدید می‌کند؛ خطر داعش، الکاظمی را به‌سمت ادامه حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق و عدم درخواست برای خروج آن‌ها سوق خواهد داد.

وی سپس معافیت عراق از تحریم‌های ایران برای واردات گاز را بخشی از حمایت آمریکا از دولت الکاظمی خواند و خاطرنشان کرد: دولت آمریکا از الکاظمی برای اجرای انتخابات زودهنگام حمایت خواهد کرد؛ الکاظمی از تأیید و حمایت دولت آمریکا برخوردار است و باید سلاح را منحصرا تحت کنترل دولت قرار دهد و طرف‌های مسلح را از ارتش و نیرو‌های مسلح عراق جدا کند.

کابینه عراق شنبه گذشته با تشکیل «هسته بحران» متشکل از افراد متخصص در امور خارجه و روابط بین‌الملل برای گفت‌وگو با طرف آمریکایی جهت بازنگری در توافقنامه راهبردی موافقت کرد.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها