شهر خون ـ 10/

تصویب طرح نهایی مانور مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس

طرح نهایی مانور مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس با حضور فرماندهان سپاه پاسداران و فرمانده نیروی زمینی ارتش، تصویب شد.
کد خبر: ۳۹۷۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰ - 18May 2020

تصویب طرح نهایی مانور مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدسبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اشغال خرمشهر توسط رژیم بعثی عراق مهم‌ترین برگ برنده این كشور برای وادار ساختن ایران به شركت در هرگونه مذاكرات صلح تلقی می‌شد و طبعاً آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل پیروزی جمهوری اسلامی ایران و برتری نظامی‌اش باشد.

با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب كارون آخرین منطقه مهمی بود كه همچنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند و از سوی دیگر عراق نیز كه طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مركزی كربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. این عملیات با نام بیت‌المقدس و رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد.

در کتاب نوزدهم «روزشمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به‌تفصیل این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن شرح داده شده است. به مناسبت شروع این عملیات و روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر بخش‌هایی از این کتاب منتشر خواهد شد که قسمت دهم آن را در ادامه می‌خوانید:

ادامه پیروزی

برخلاف روز گذشته که جبهه‌های منطقه عملیاتی بیت‌المقدس نسبتاً آرام بود، بامداد امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۱) ارتش عراق در نوار مرزی جنوب کوشک به نیروهای خودی حمله کرد و پس از چند ساعت درگیری و تحمل تلفات و خسارات به مواضع قبلی خود بازگشت. امروز همچنین گزارش شد که نیروهای عراقی در محور پاسگاه شهابی نیز عقب‌نشینی کرده‌اند.

امروز هواپیماهای عراق در چندین نوبت مواضع نیروهای ایران در منطقه عملیاتی بیت‌المقدس را هدف قرار دادند و تعدادی از رزمندگان را شهید یا مجروح کردند. سه فروند از این هواپیماها با آتش نیروهای خودی سرنگون شدند.

با گذشت ۲۰ روز از آغاز عملیات بیت‌المقدس، فرماندهان سپاه و ارتش سرانجام پس از چند روز بحث و بررسی، طرح نهایی مانور مرحله چهارم این عملیات را بعد از ظهر امروز تصویب کردند. فرماندهان سپاه پاسداران «محسن رضایی»، «رحیم صفوی»، «حسن باقری»، «غلامعلی رشید»، «مجید بقایی»، «حسین علایی» و «محمدابراهیم همت»، به همراه سرهنگ «علی صیاد شیرازی» فرمانده نیروی زمینی ارتش، برای تعیین مانور نهایی چهارمین مرحله از عملیات بیت‌المقدس که قرار است به‌زودی با هدف تکمیل محاصره خرمشهر و سپس آزادی آن از دست اشغالگران عراقی اجرا شود، از ساعت ۱۰ صبح امروز در قرارگاه کربلا تشکیل جلسه دادند.

هم‌زمان با تشییع پیکرهای تعدادی از شهیدان عملیات بیت‌المقدس در شیراز، گروهی از رزمندگان استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به‌سوی جبهه‌های نبرد شتافتند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از شیراز، امروز مردم این شهر پیکرهای ۱۹ نفر از رزمندگان ارتشی، بسی و سپاهی را که در عملیات بیت‌المقدس به شهادت رسیده‌اند، تشییع کردند.

به دنبال دعوت کمیته بررسی و افشای جنایات صدام در هویزه از مجامع بین‌المللی و سفرای کشورهای خارجی در ایران، صبح امروز یک هیئت از دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران وارد اهواز شدند و بعدازظهر از آثار تجاوز عراق در هویزه، از آنها خواستند تا مشاهدات خور را منعکس کنند.

اعضای هیئت مذکور سپس با حضور در محل فرمانداری دشت آزادگان در شهر سوسنگرد با نحوه تجاوز قوای صدام به شهرهای مختلف این شهرستان آشنا و پس‌ازآن عازم هویزه شدند و از نزدیک آثار جنایات صدام را مشاهده کردند.

ادامه دارد ...

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار