معاون وزیر بهداشت عنوان کرد؛

اقدامات مؤثر ایران در درمان بیماری کرونا

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در درمان ویروس کرونا اقدامات خوبی انجام شده است، اما بسیاری از دارو‌هایی که تبلیغ می‌شدند، خاصیت ضدویروسی نداشتند و براین اساس، ستاد ملی مبارزه با کرونا وارد میدان شد.
کد خبر: ۳۹۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷ - 18May 2020

انجام اقدامات موثر کشور ایران در درمان بیماری کرونابه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «ایرج حریرچی» معاون وزیر بهداشت در نخستین روز از هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشور‌های اسلامی که امروز (دوشنبه) به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: از روز اولی که ورود این ویروس به کشور اعلام شد، باتوجه به اقدامات انجام شده، شاهد روند نزولی این بیماری بوده‌ایم.

وی در ادامه گفت: غربالگری در افراد کم‌علامت و بی‌علامت نسبت به قبل افزایش یافته است؛ مرگ و میر از ۱۵۸ نفر در ۱۰ روز اخیر به زیر ۵۰ رسید؛ همچنین حدود ۷۰ درصد مرگ و میر‌ها و حدود ۷۵ درصد بستری در بیمارستان‌ها کاهش یافته است.

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد: ایران بعد از کشور چین دومین کشوری بود که درگیر این بیماری و برداشت‌های غلطی نیز ایجاد شد. کشور‌هایی مانند قطر، بحرین، امارات و عربستان بیماران بیشتری نسبت به کشور ایران دارند و کشور‌هایی مانند سوئد، آمریکا، کانادا به مراتب میزان مرگ و میر بیشتری از ایران دارند.

وی همچنین گفت: در کشورمان، بلافاصله بعد از اعلام بیماری، ستاد ملی مبارزه با کرونا را تشکیل دادیم و خوشبختانه حکومت و دولت نیز با ما همکاری کرده‌اند و اختیارات کامل به وزارت بهداشت داده شد و دستورات وزارت بهداشت نیز مورد قبول واقع شده است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال‌های اخیر درگیر تحریم‌ها بوده‌ایم، اظهار داشت: باتوجه به اینکه در سال‌های اخیر تحت تحریم‌ها قرار داشته‌ایم، این ویروس اثر مستقیمی در مرگ و میر و اقتصاد داشته است؛ همچنین در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با رشد منفی روبه‌رو بوده‌ایم.

وی در ادامه بیان کرد: باتوجه به اینکه دیگر کشور‌ها که فرصتی برای آماده‌سازی خود در برابر این بیماری داشتند، توانستند اقدامات خوبی انجام دهند؛ ما نیز در روز‌های اول با وجود امکانات کم با این بیماری مقابله کردیم. بعد از این بیماری سرمایه‌های اجتماعی در کل کشور و میزان اعتماد مردم به بالاترین نقطه خود رسید.

حریرچی گفت: برای درمان این بیماری اقدامات خوبی انجام شده است، اما بسیاری از دارو‌هایی که تبلیغ می‌شدند، خاصیت ضدویروسی نداشتند؛ براین اساس ستاد ملی مبارزه با کرونا وارد میدان شد. ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی به بیماری کووید ۱۹ اختصاص داده شد و نکته قابل توجه این است که ما در درمان بیماران هیچ تبعیضی قائل نبودیم و طبق گفته رییس جمهوری حتی برادران و خواهران افغانستانی نیز به صورت رایگان درمان شدند درحالی که از بیماران ایرانی هزینه دریافت می‌شد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کشور ایران غربالگری و بیماریابی را به صورت وسیعی انجام داد، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در روستا‌ها ۹۸ درصد و شهر‌ها ۹۳ درصد از مردم را تحت پوشش قرار داد. در مرحله اول از ۸۳ میلیون نفر جمعیت با ۷۸ میلیون نفر تماس برقرار و علائم آنان نیز بررسی شد؛ نکته مهم این است که ما در تهیه ماسک و لوازم بهداشتی به خودکفایی رسیدیم و هم‌اکنون به دیگر کشور‌ها نیز این وسایل را صادر می‌کنیم.

به گفته حریرچی، زمانی که وزارت بهداشت تصمیم بر تعطیلی اماکن عمومی داشت، مردم و دولت نیز همکاری بسیار خوبی داشته‌اند؛ هم‌اکنون طی چند روز اخیر مدارس و دانشگاه‌ها باز شدند و نکته قابل توجه این بود که در تاریخ این‌گونه تعطیلی بی سابقه بوده است.

وی در ادامه گفت: مراجع و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با ما همکاری بسیاری داشته‌اند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند که ما تابع فرمان ستاد ملی کرونا هستیم؛ همچنین با تدابیر موجود از لحاظ اقتصادی مشکل خاصی نداریم و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز کمک‌های معیشتی تهیه می‌کنند.

بنا بر این گزارش، هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در دو روز و به صورت مجازی در ۱۸ و ۲۸ ماه مه (۲۹ اردیبهشت و ۸ خرداد) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار