نیکنام حسینی‌پور مطرح کرد؛

تداعی ایثارگری‌های دفاع مقدس در دوران کرونا/ آثار مکتوب دفاع مقدس را به سمت اقتباس سینمایی ببریم

مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مشارکت مردم در مقابله با ویروس کووید 19 را تداعی ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس دانست و گفت: آثار مکتوب دفاع مقدس را به سمت اقتباس سینمایی ببریم چراکه هرقدر فیلم مبنای کتابی داشته باشد، از نظر محتوا غنی‌تری خواهد داشت.
کد خبر: ۳۹۷۶۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴ - 20May 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از کتاب‌های «ناخدا نوح» نوشته محمدعلی آقامیرزایی و «ماه دمت گرم» نوشته حسین شیردل با حضور سردارسرتیپ داوود عامری، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب و نویسندگان و منتقدان در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

پیچیدگی‌های مهندسی عملیات والفجر 8 در «ناخدا نوح»

محمدعلی آقامیرزایی نویسنده کتاب‌ «ناخدا نوح» درخصوص سوژه این کتاب اظهار داشت: من بعد از سال 1390 که از کار مطبوعات جدا شدم، و نویسندگی را به‌طور جدی و حرفه‌ای دنبال کردم و روی نوشتن کتاب متمرکز شدم. سوژه‌هایی به من پیشنهاد می‌شود که آن‌ها را بررسی می‌کنم. من سال‌ها بود درباره مهندسی جنگ شنیدم بودم، مهندسی جنگ خصلت‌های خاصی دارد درحالی که رزمنده‌ها بیشتر در معرض دید هستند. 

وی افزود: وقتی عملیات خاصی صورت می‌گیرد، دوربین‌ها بیشتر به لشکرهایی که کار عملیاتی انجام می‌دهند، می‌پردازند درحالی که هرعملیات یک بستر لازم دارد که اگر وجود نداشته باشد، رزمنده نمی‌تواند کار را به‌خوبی انجام دهد. در این زمینه مهمترین چیزی که وجود دارد، واحدهای مهندسی است که باید سنگر و خاکریز و راه آبی و خاکی و آبراه آماده کنند. لذا کارهای آن‌ها قبل، حین و بعد از عملیات ادامه دارد لذا این تیم معمولا چند ماه در منطقه حضور دارند تا یک عملیات صورت گیرد. 

نویسنده کتاب‌ «ناخدا نوح»  تاکید کرد: بچه‌های واحدهای مهندسی معمولا خیلی گمنام هستند درحالی که شهدای زیادی را تقدیم کرده‌اند و مظلوم واقع شده‌اند. من این سوژه را می‌شناختم تااینکه پیشنهادی برای تدوین خاطرات «اسماعیل زادصالح» به من داده شد. ایشان مدتی معاون قرارگاه نوح بودند و تیپ الهادی را تشکیل دادند. من این سوژه را خیلی سوژه خوبی دیدم؛ مشکلی که وجود داشت این بود که بارها و بارها با ایشان مصاحبه صورت گرفته بود از این کار کلافه بودند و حوصله مجدد این کار را نداشتند درحالی که ما نیاز به جزئیات داشتیم. 

آقامیرزایی تصریح کرد: مهمترین اتفاق در این کتاب مربوط به جریان عملیات والفجر 8 است که ایشان طرح عبور از رود اروند را انجام می‌دهند و قرار است تجهیزات و وسایل سنگین را از رودخانه عبور دهند. کارهای بزرگی در این مجموعه انجام شده که در کتاب ذکر شده است. 

تداعی ایثارگری رزمندگان دفاع مقدس در دوران کرونا 

در ادامه این مراسم نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، سوم خرداد را نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس دانست و گفت: فتح خرمشهر باعث شد بتوانیم جنگ را به دو مقطع قبل و بعد از این اتفاق تقسیم کنیم. صدام قرار بود ظرف چند روز تهران را فتح کند درحالی که رزمندگان اسلام با پشتکاری که داشتند توانستند خرمشهر را آزاد کنند.

وی از منش رزمندگان دوران دفاع مقدس به‌عنوان یک فرهنگ در جامعه ایرانی یاد کرد و گفت: بحث ایثارگری رزمندگان تبدیل فرهنگ شده است؛ نمودهایی از این فرهنگ را ما در جلوه‌های مختلف زندگی شاهدیم. در همین سه ماه گذشته که درگیر ویروس کرونا بودیم، جلوه‌های زیادی از ایثارگری رزمندگان را دیدیم و مردم همان فرهنگ را مجدد احیا و بازخوانی کردند. 

مدیرعامل موسسه خانه کتاب افزود: درحالی که زنان خانه‌دار در دوران دفاع مقدس برای جبهه‌ها و رزمندگان نان می‌پختند امروز نسل‌های بعدی در جریان این بیماری ماسک تولید می‌کنند. خیلی از سازمان‌ها و شرکت‌ها که فعالیت همسو داشتند، خطوط تولیدشان را تغییر دادند تا بتوانند به جریان تولید ماسک کمک کنند؛ اوج این اتفاق را در ایثارگری پزشکان و پرستاران و حتی معلمان دیدیم. لذا دفاع مقدس صرفاً به هشت سال جنگ اختصاص ندارد و این مسیر در زندگی روزانه ما تداعی دارد.

حسینی‌پور به فعالیت نهادهای مختلف در زمینه ادبیات دفاع مقدش اشاره کرد و گفت: در طول سال تعداد زیادی کتاب در زمینه دفاع مقدس و در قالب‌های مستندنگاری، داستان، تاریخ شفاهی و... تهیه و تدوین می‌شود که جای تشکر دارد البته جادارد که ما به بحث آسیب‌های این کتاب‌ها توجه داشته باشیم. کتاب‌هایی که چاپ می‌شود قطعاً باید آسیب شناسی شوند؛ بلاخره با مکتوب‌سازی این آثار ما فرهنگی را برای نسل‌های آینده باقی خواهیم گذاشت که مورد قضاوت قرار می‌گیرد. 

وی تاکید کرد: تاریخ نگاری‌های دفاع مقدس باید براساس اسناد تاریخی باشد چراکه یک حادثه تاریخی مورد قرائت‌های مختلف قرار گیرد. مخاطب وقتی قرائت‌های متفاوت را می‌بیند، دچار یک نوع تردید می‌شود که لازم است این قرائت‌ها یکسان‌سازی شود. 

آثار ادبی دفاع مقدس را به سمت اقتباس سینمایی ببریم

مدیرعامل موسسه خانه کتاب تصریح کرد: حدود 70 سال از پایان جنگ جهانی دوم می‌گذرد و کشورهای درگیر آن هنوز روایت‌هایی را در قالب کتاب و فیلم این جنگ را برای مخاطب امروز ارائه می‌کنند. امسال انگلیس فیلم 1918 را درباره جنگ جهانی دوم نمایش داد که باوجود داستان ساده، مخاطبین زیادی را به‌دنبال داشت. لذا لازم است ما آثارمان را به سمت اقتباس سینمایی ببریم، باید ارتباط بین نویسندگان و کارگردانان را برقرار کنیم چراکه هرقدر فیلم مبنای کتابی داشته باشد، از نظر محتوا غنی‌تری خواهد داشت.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: روزهای اولی که ناشران درخصوص ادبیات دفاع مقدس فعالیت‌شان را آغاز کردند، توجه جدی به شکل کتاب نداشتند اما با مروز زمان و در سال‌های اخیر خیلی به شکل کتاب و حتی صفحه‌آرایی جلد و نوع کاغذ توجه می‌شود که همه این موارد منجر به ترجمه آثار خواهد شد. این کتاب‌ها قابلیت ترجمه برای کشورهای دیگر جنگ را خواهد داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار