عامری در گفت‎وگو با دفاع‌پرس:

آرمان فلسطین قابل معامله و فراموشی نیست/ هدف از ایجاد گروهک‌های تکفیری به حاشیه بردن موضوع فلسطین است

کارشناس مطالعات بین فرهنگی گفت: آرمان فلسطین یک آرمان اسلامی است که هرگز فراموش نخواهد شد و قابل معامله هم نیست؛ ممکن است با توطئه‌های مختلف غرب و صهیونیست‌ها شاهد فراز و نشیب‌ها در این حوزه باشیم، اما هیچ مسلمانی آرمان و مسئله فلسطین را رها نخواهد کرد.
کد خبر: ۳۹۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰ - 22May 2020

آرمان فلسطین قابل معامله و فراموشی نیست«داوود عامری» کارشناس مطالعات بین فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، در خصوص مسئله فلسطین با اشاره بر اینکه مسئله فلسطین با طرح مقام معظم رهبری قابل حل و فصل است، اظهار داشت: در حقیقت طرح چهار مرحله‌ای که مقام معظم رهبری قبلا اعلام کردند،‌ هنوز هم به عنوان یکی از مترقی‌ترین و بهترین طرح ها برای حل مسئله فلسطین در جهان است که می‌تواند مسئله را با یک روش منطقی در دنیا حل کند. البته این طرح از دیدگاه حقوقی و بین‌المللی هم یک طرح کاملی است؛ لذا به نظر می‌رسد که این طرح می‌تواند یک طرح مبنایی باشد، اما ما فقط به صورت شعاری با این طرح برخورد کردیم. برای اینکه این طرح در دنیا زمینه‌های اجرایی پیدا کند، ابتدا باید این رهنمودها و پیشنهادات را به یک طرح مشخص تبدیل و در جوامع بین‌المللی ثبت کرده و مورد مطالبه قرار دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه این طرح را باید در منظر نخبگان جهان قرار دهیم،‌ افزود: ضرورت دارد که نخبگان ضمن مطالعه اگر پذیرش دارند این طرح را در جهت مطالبه‌گری در جهان مطرح کنند. این طرح باید مورد شناسایی فلسطینیان نیز قرار گیرد و خودشان هم این طرح را مورد مطالبه قرار دهند. در حقیقت ما باید شرایطی فراهم کنیم که طرح رهبر معظم انقلاب اسلامی هم به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ مطالبات مردمی در جهان مطرح شود.

این کارشناس مطالعات فرهنگ ملل در ادامه با توجه به تحرکات گسترده گروهک‌های تروریستی در دهه اخیر در منطقه غرب آسیا که به منظور ایجاد اختلاف بین امت اسلامی و به حاشیه بردن مسئله فلسطین در بین مسلمانان صورت گرفته است، تصریح کرد: با نگاه به گذشته نه چندان دور متوجه می‌شویم که جهان اسلام آرام آرام به عنوان یک جبهه منسجم در مقابل صهیونیسم در دنیا در حال قد علم کردن بود؛ صهیونیست‌ها به لحاظ فکری و اندیشه‌ای و هم به لحاظ عملیاتی و میدانی در خیلی نقاط دنیا عقب نشسته و مورد مقابله ملت ها قرار گرفتند؛ این توطئه‌ای بود که عملاً صهیونیست بین‌الملل و آمریکایی‌ها ایجاد و به آن دامن زدند در حقیقت پدیده شوم تروریسم داعش در جهان کنونی به دلیل به جان هم انداختن مسلمانان بود؛ یعنی جبهه اسلام - صهیونیست را تبدیل کرد به جبهه مسلمان در مقابل مسلمان، و سعی کرد با یک جبهه جعلی اسلامی جبهه اسلام در مقابل جبهه صهیونیسم را تضعیف کند. این امری است که در دنیا اتفاق افتاده است و افکار دنیا را منحرف کرده است. به عقیده من دو کار ضروری است، اول آنکه توطئه نظام سلطه باید افشا و شفاف‌سازی شود و مسلمانان بدانند گرفتار چه توطئه‌ای توسط نظام صهیونیسم بین‌الملل شده‌اند و سعی کنند کنار هم قرار بگیرند و با هم متحد شوند و آرمان فلسطین را به عنوان یک آرمان بزرگ اسلامی، عزیز بدارند و برای مقابله با صهیونیست کنار هم قرار بگیرند و با تروریسم دست‌ساخته غرب مقابله کنند و هم اینکه آرمان بزرگ فلسطین را همواره مورد توجه قرار داده برای آن برنامه داشته باشند و منفعل عمل نکنند.
ما برای اینکه با این پدیده شوم مقابله کنیم باید همواره بر آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف تاکید کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم و از مظلومان فلسطین دفاع کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تلاش برخی کشورهای منطقه به خصوص عربستان برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها گفت: این در راستای همان سیاست صهیونیستی است، آنها به دنبال این هستند که جبهه اسلام را متفرق کنند؛ امروز شاهد هستیم که بعضی کشورهای به ظاهر اسلامی آشکار و پنهان توسط سردمدارانشان به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند؛ این خیانت به آرمان فلسطین و خیانت به آرمان مسلمانان در دنیا است؛ آنها هیچ وقت از این مسیر سود نخواهند برد، بلکه زیان و خسارت فراوانی را متحمل خواهند شد؛ چرا که آرمان فلسطین برای همه مسلمانان مقدس و فراموش ناشدنی است و هر کدام از سیاستمداران اسلامی این را نادیده بگیرند حتماً تاریخ آن را ثبت خواهد کرد و موجب زیان‌شان خواهد شد.

عامری در ادامه با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده به واسطه شیوع ویروس کرونا برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم راهپیمایی روز قدس گفت: راهپیمایی روز قدس به خاطر شیوع ویروس کرونا در قیاس با سال‌های گذشته کمی با محدودیت مواجه شده است، اما این موجب فراموشی روز قدس در دنیا نخواهد شد. به نظر من با ابتکاراتی باید این صحنه را حفظ کرد؛ در همین یک ماه اخیر ابتکارات جدیدی در فضای مجازی آغاز شده و به نظر می‌رسد یک جبهه عظیمی از مردم به خصوص نخبگان، هنرمندان مختلف در فضای مجازی ایجاد شده است و این حرکت جایگزین بخشی از اقدامات راهپیمایی میدانی شده است. پیشنهاد می کنم همه کسانی که به آرمان‌های فلسطین معتقد هستند و همه آزادی‌خواهان جهان در فضای مجازی حاضر شوند و اتفاق را فراهم کنند؛ ابتدا همراهی و همدلی با مردم فلسطین را با هر وسیله‌ای که در اختیار دارند اعلام کرده و سپس مخالفت با ظلم و ستم صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی ابراز دارند. این می‌تواند ظهور فراوانی در قالب محصولات فضای مجازی و یا اظهارات حوزه نخبگی داشته باشد که به نظر می رسد تبدیل به یک موج فراگیر خواهد شد. در همین زمینه بسیاری از جوانان و نوجوان کشورمان در فضای مجازی اقدام به تولید محتوا در فضای مجازی کرده‌اند که جای مباهات دارد.

وی گفت: آرمان فلسطین یک آرمان اسلامی است که هرگز فراموش نخواهد شد و قابل معامله هم نیست؛ ممکن است با توطئه‌های مختلف غرب و صهیونیست‌ها شاهد فراز و نشیب‌ها در این حوزه باشیم، اما هیچ مسلمانی آرمان و مسئله فلسطین را رها نخواهد کرد و این روز به روز عمیق‌تر خواهد شد تا ان شاءالله شاهد آزادی قدس شریف، بازگشت آوارگان و تشکیل دولت فلسطین باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار