سردار سرتیپ هادی مرادپیری:

بهره گیری از دفاع مقدس نیازمند کار علمی

نگاه احساسی به جنگ خوب است ولی کافی نیست. باید به صورت علمی به حوزه های مختلف مثل بهداشت، عمران، مهندسی، علوم انسانی، روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت، جغرافیا نگاه کرد.
کد خبر: ۳۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹ - 29September 2013

بهره گیری از دفاع مقدس نیازمند کار علمی

خبرگزاری دفاع مقدس: سردار هادی مرادپیری رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در سرمقاله اختصاصی در خصوص نگاه علمی به دفاع مقدس که در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار گرفته است، نوشت.

جنگ یک علم بین رشته ای است و تک رشته ای نیست. دفاع مقدس ما هم که زمان طولانی هشت ساله را پشت سر گذاشت، از این امر مستثنی نیست و در آینده هم نخواهد بود. به همین دلیل ما یک رویکرد و نگاه علمی باید به بحث دفاع مقدس داشته باشیم نگاهی که تاکنون کمتر به آن توجه شده است و اگر این کار انجام شود و این نگاه نهادینه شود، ما می توانیم تدابیر و منویات مقام معظم رهبری را که فرمودند: «علوم و معارف دفاع مقدس را به صورت نهادینه و علمی به نسل آینده منتقل کنید.» جامه عمل بپوشانیم. نگاه احساسی به جنگ  خوب است ولی کافی نیست. باید به صورت علمی به حوزه های مختلف مثل بهداشت، عمران، مهندسی، علوم انسانی، روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت، جغرافیا و... نگاه کرد. این ها حوزه هایی هستند که می توان در آنها تولید علم کرد که بسیار اساسی و مهم است به شرط اینکه ما بتوانیم آن تجارب جنگ را مستند و درست احصاء بکنیم و به نسل آینده منتقل کنیم و در حوزه علمی این کار باید عملی شود و انشاء الله نسل آینده ما به دفاع مقدس تنها با این رویکرد که جنبه احساسی حاکم بوده، نگاه نکنند. همه اینها درست است ولی عقلانیت و تدبیر حرف اول را در دفاع مقدس می زد.

پیچیده ترین علمیات ها را فرماندهان ما طرح ریزی کردند. عملیات های که ماه ها زمان می برد، بارها طرح عملیات عوض می شد، امکانات دشمن و خودی سنجیده می شد، حتی روی روانشناسی و جنگ نرم کار می شد، اینها با احساس جور نیست، این کار ها نیاز به عقل، تدبیر، فکر دارد. اینجور نبود که ما شب بخوابیم و صبح بگویم حمله کنیم، برای یک عملیات ماه ها کار انجام می شد. لذا برای اینکار باید کار علمی شود، به دفاع مقدس یک نگاه علمی وجود داشته باشد، در مورد دفاع مقدس باید علم تولید شود و دفاع مقدس ما ظرفیت و پتانسیل تولید این علم را دارد. این امر خطیر نیاز به هماهنگی دارد باید پژوهش شود دانشگاه های مختلف همت کنند تا بتوانند این نگاه را به جنگ نهادینه کنند. از تمام ظرفیت های جنگ برای این کار باید بهره گرفت. حتی از کسانی که تجربه کمتری در این دفاع مقدس دارند. تا این نگاه به جنگ، برای همگان جا بیفتد چرا که بهره گیری از هشت سال جنگ، نیازمند کار علمی و نگاه علمی است.

نظر شما
پربیننده ها