وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر واشنگتن‌پست درباره جزئیات لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کرد.
کد خبر: ۳۹۸۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱ - 28May 2020

وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کرد

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در حالی که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا بامداد امروز (پنج‌شنبه) به وقت تهران خبر داد که معافیت‌های هسته‌ای مرتبط با برجام که مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران است، ظرف ۶۰ روز آینده پایان خواهد یافت، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) در پاسخ به سوالی، جزئیاتی را که پیش‌تر روزنامه واشنگتن‌پست از لغو معافیت‌ها منتشر کرده بود، تایید کرد.

واشنگتن‌پست نوشته بود «دولت ترامپ» معافیت‌های تحریمی ناظر  بر همکاری‌های بین‌المللی برای بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک، تأمین اورانیوم غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف‌شده و پسماند رآکتور هسته‌ای را تمدید نخواهد کرد و در آنچه از «اوفک» منتشر شده نیز به همین موارد اشاره شده است.

اوفک اعلام کرده فعالان در این حوزه‌ها ۶۰ روز فرصت دارند که به فعالیت خود پایان دهند. ۲۷ جولای ۲۰۲۰ تاریخ پایان معافیت‌ها ذکر شده است.

در پاسخ اوفک نامی از نیروگاه هسته‌ای بوشهر آورده نشده است. واشنگتن‌پست در خصوص این نیروگاه نوشته بود که دولت ترامپ معافیت جداگانه‌ای که قبل از حصول برجام صادر می‌شده و مربوط به همکاری‌های بین‌المللی در نیروگاه اتمی بوشهر است را  به مدت ۹۰ روز تمدید خواهد کرد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد پنج‌شنبه ضمن اعلام این خبر که ظرف ۶۰ روز، معافیت‌های همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران به پایان می‌رسند، از تحریم دو شخصیت مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ است. بر این اساس، دولت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد. این معافیت‌ها تا قبل از اعلام اخیر پامپئو هر بار تمدید شده بود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار