بازگشت مردم به هنرهای سنتی/ غرب‌زدگی مسئولین موجب ورود فرهنگ غربی به ایران شد

یک کارشناس تاریخ هنر اسلامی با اشاره به توجه مردم به هنرهای سنتی گفت: غرب زدگی مسئولین و بعد هم فروش نفت باعث ورود فرهنگ غربی در حوزه هنر به ایران شد.
کد خبر: ۳۹۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰ - 31May 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «حجت عسگری» کارشناس تاریخ هنر اسلامی با اشاره به چیستی هنر سنتی اظهار داشت: جعل واژه هنر سنتی به یک سنت غربی در قرن هجدهم مربوط می‌شود؛ آنجایی که هنرهای زیبا از هنرهای کاربردی جدا و پس از مدتی هم وارد حیطه فرهنگی کشور ما شد.

وی تصریح کرد: اراده جدی مسئولان رده اول کشور در آن زمان برای غرب زدگی و بعد هم فروش نفت باعث ورود فرهنگ غربی در حوزه هنر به ایران شد.

این کارشناس تاریخ هنر اسلامی مطرح کرد: همانطور که امروز مردم به استفاده از محصولات سالم و ارگانیک و غذاهای سبز تمایل نشان می‌دهند به نظر می‌رسد شاهد یک بازگشت به هنرهای سنتی هم خواهیم بود.

عسگری با انتقاد از نگاه سالمندی و بیرونی به هنرهای سنتی در کشور گفت: ما هنرهای سنتی را همه هویت مان می دانیم و تصور می کنیم که هیچ بدی در آن وجود ندارد و هنرهای جدید را هم تهاجمی و ویرانگر می دانیم!

وی همچنین تصریح کرد: اینکه وزارت میراث فرهنگی متولی هنرهای سنتی و وزارت ارشاد هم متولی هنرهای جدید شده است به نوعی جداسازی هنرمندان از یکدیگر است که منجر به سیاست‌گذاری اشتباه خواهد شد. به نظر می رسد یک وزارت فرهنگ و ارشاد برای این حوزه کافی است و همه هنرمندان از هر طیفی می‌توانند تحت نظر همین ارگان به فعالیت خود بپردازند.

این کارشناس تاریخ هنر اسلامی با بیان اینکه دگردیسی هنرهای سنتی در برخی موارد منجر به نوآوری ها و تسهیل روند ساخت و ساز آثار شده است افزود: تن دادن به لوازم تکنولوژی در هنر سنتی امری اجتناب ناپذیر است. بدترین نوع مواجهه با هنر سنتی، حمایت دستوری و تاکید بر جدا کردن این هنر از گستره هنرهای ایرانی است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار