تحلیل تاریخ انقلاب اسلامی مقابله با خطر تحریف است

ثبت تاریخ انقلاب اسلامی، هرچند امری ضروری و اجتناب‌ ناپذیر است اما باید توجه داشت آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است تبیین چرایی‌های وقایع انقلاب اسلامی است، نه چگونگی آن.
کد خبر: ۳۹۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۲ - 01June 2020

تحلیل تاریخ انقلاب اسلامی مقابله با خطر تحریف استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ اهمیت شناخت تاریخ آن‌قدر بدیهی است که نیازی به توضیح و اثبات ندارد، بخصوص اینکه واقعه مهمی چون انقلاب اسلامی که توانست مسیر تاریخ را دگرگون کند این ضرورت را دوچندان می‌کند. کنار هم قرار دادن حلقه‌های متعدد وقایع یک قرن گذشته زنجیره‌ای را شکل می‌دهد که به مدد آن می‌توان روند شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی را دریافت؛ اما این به‌تنهایی کارساز نیست. باید توجه داشت آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد آن است که چرا اصولاً انقلاب اسلامی شکل گرفت؟ چرا عصر پهلوی بهترین دوره برای این اتفاق تاریخی بود و چرا در عصر قاجار یا دوره‌های قبل از آن دکترین انقلاب اسلامی طرح نشد؟

این سؤالات اگر همین‌طور ادامه پیدا کند، دامنه وسیع‌تری را شامل می‌شود که البته پاسخ دادن به همه آن‌ها امری ایجابی و مهم است. به‌عنوان مثال کتاب‌های بی‌شماری در ارتباط با فتح خرمشهر نوشته شده است که مطالعه آن‌ها برای هر ایرانی افتخارآفرین است. ولی کمتر این نکته مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته که چرا بعد از آزادسازی خرمشهر ایران حاضر نشد پیشنهاد صلح را بپذیرد؟ پاسخ به این سؤال بسیاری از شبهه‌افکنی را رفع خواهد کرد.

اگر مقام معظم رهبری ضمن مطالبات خود از جامعه فرهنگی تأکید داشتند؛ اجازه ندهید جای جلاد و شهید عوض شود، دقیقاً بر همین نکته تأکید دارد که وقایع تاریخی انقلاب اسلامی باید مورد تحلیل جامع قرار بگیرد.

در این صورت است که شخصیت حضرت امام (ره) به معنای واقعی کلمه شناخته خواهد شد. باید به‌شدت از این دام بپرهیزیم که نوشتارها، ثبت وقایع و کتاب‌های تاریخی انقلاب اسلامی امام راحل را در حد یک کاراکتر تاریخی صرف تنزل بدهیم. این اشتباه در ثبت تاریخ عملاً شناخت انقلاب را با اشکالاتی جدی مواجه می‌کند. آنچه «آیت‌الله خمینی» را تبدیل به «امام خمینی» کرد مهم است، هدف امام، راه امام، اندیشه و جهان‌بینی امام است که درک شکل‌گیری انقلاب را ممکن خواهد کرد. اربابان اندیشه و نظر که متعهدانه دست به قلم می‌برند تا از کیان انقلاب اسلامی در جبهه فرهنگی حراست کنند باید با جدیت بیشتری به امر تحلیل تاریخ انقلاب اسلامی اهتمام تمام به‌خرج بدهند.

هرچقدر در این وادی با دست پر ظاهر شویم، قطعاً در مقابل هجمه‌های فرهنگی معاندان نظام در خارج مرزها و منافقانی که در داخل کشور که هدفی جز هدم انقلاب اسلامی ندارند، مسلح‌تر خواهیم بود و نسل فردای ایران اسلامی، نسلی صاحب بصیرت تربیت خواهند شد.

انتهای پیام/161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار