رئیس دفتر سیاسی جنبش «عمل اسلامی» بحرین:

امام خمینی (ره) فرهنگ عزت و مقاومت را در جهان اسلام نهادینه کرد

شیخ راشد الراشد گفت: امام خمینی (ره) با اندیشه‌ای که به جهان اسلام ارائه کردند، فرهنگ عزت، کرامت و دفاع از مقدسات را در جهان اسلام نهادینه ساختند.
کد خبر: ۳۹۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳ - 01June 2020

امام خمینی فرهنگ عزت و مقاومت را در جهان اسلام نهادینه کردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «شیخ راشد الراشد» رئیس دفتر سیاسی جنبش «عمل اسلامی» بحرین در گفت‌وگویی به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) به اندیشه‌ها و ویژگی‌های ایشان پرداخت.

رئیس دفتر سیاسی جنبش عمل اسلامی بحرین در سخنان خود تأکید کرده است: «اندیشه و ایدئولوژی امام خمینی (ره) در نهادینه سازی فرهنگ عزت، کرامت، پیشرفت و توانستن در صفوف امت اسلامی یک دستاورد بزرگ و تاریخی محسوب می‌شود».

راشد الراشد در ادامه یادآور شد: «گروه‌های مقاومت امروز یکی از مهمترین عوامل دفاع از مقدسات در سراسر جهان اسلام هستند و این یک دستاورد تاریخی است که مرهون اندیشه امام (ره) است».

مشروح این گفت‌وگو را در ذیل مطالعه می‌کنید؛

به عنوان سؤال اول شما اندیشه امام خمینی (ره) نقش آن را در به شکست کشاندن تئوری وابستگی به کشور‌های غربی چطور ارزیابی می‌کنید؟

واقعیت آن است که امام خمینی (ره) با اندیشه‌ای که به جهان اسلام ارائه کردند، فرهنگ عزت، کرامت و دفاع از مقدسات را در جهان اسلام نهادینه ساختند. این فرهنگ درست در مقابل فرهنگی قرار داشت که کشور‌های غربی و در رأس آن‌ها ایالات متحده آمریکا برای ترویج آن تلاش می‌کردند.

هدف اصلی و اساسی کشور‌های غربی و همچنین ایالات متحده آمریکا ترویج فرهنگ وابستگی و عقب ماندگی کشور‌های اسلامی بود. با این حال، امام خمینی (ره) با سَر دادن شعار «ما می‌توانیم» فرهنگی را که غرب برای القای آن به جهان اسلام تلاش می‌کرد، در هم شکستند. فرهنگ غرب، فرهنگی بود که به صورت شبانه روزی برای القای عجز و ناتوانی به جهان اسلام تلاش می‌کرد، اما امام خمینی اجازه نهادینه شدن این فرهنگ را ندادند.

اندیشه و ایدئولوژی امام خمینی (ره) در نهادینه سازی فرهنگ عزت، کرامت، پیشرفت و توانستن در صفوف امت اسلامی یک دستاورد بزرگ و تاریخی محسوب می‌شود. امروز غرب دریافته است که کشور‌های اسلامی علیرغم محدودیت‌های بسیار دیگر عقب مانده و ضعیف نیستند و ملت‌ها می‌توانند موفقیت‌های بسیاری را رقم بزنند.

در واقع، امام خمینی (ره) فرهنگ اعتماد به نفس را نیز در میان امت اسلامی تثبیت کردند. امت اسلامی با اندیشه امام خمینی (ره) از بند وابستگی به غرب رهایی یافت و اتکاء به خود و اتکاء به توانایی‌های خود را فراگرفت.

تفکر امام خمینی (ره) صفحه نوینی را در عرصه تشکیل گروه‌های مقاومت و حمایت از آن‌ها گشود. به نظر شما این تفکر امام (ره) چه تأثیری در روند جنبش‌های مقاومت منطقه داشت؟

گفتمان انقلاب اسلامی موجب شد تا تلاش غرب برای القای عقب ماندگی در صفوف امت اسلامی با شکست مواجه شود. از زمان شکل گیری این گفتمان تاکنون غرب نتوانسته اندیشه خود را به امت اسلامی دیکته کند. مقاومت نیز بخشی از اندیشه‌های امام خمینی (ره) بود که در عرصه عمل پیاده سازی شد و اکنون به یک پروژه بزرگ تبدیل شده است.

مقاومتی که بر اساس اندیشه امام خمینی (ره) شکل گرفت، نشان داد که ملت‌ها می‌توانند بر سرنوشت خود مسلط باشد. استکبار جهانی تاکنون موفق به مقابله با این اندیشه به جای مانده از امام خمینی (ره) نشده است. گروه‌های مقاومت امروز یکی از مهمترین عوامل دفاع از مقدسات در سراسر جهان اسلام هستند و این یک دستاورد تاریخی است که مرهون اندیشه امام (ره) است.

پر واضح است که گفتمان انقلاب اسلامی ایران ثمره و تجلی اندیشه و مکتب فکری امام خمینی (ره) است. این گفتمان حتی پس از رحت امام خمینی (راه) نیز ادامه پیدا کرد. رزیابی شما در موفقیت نقش این گفتمان چیست؟

نگاهی هرچند گذرا به بیانات و فرمایشات امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) نشان از آن دارد که ایشان بهترین جایگزین برای امام خمینی (ره) بوده و هستند. مواضع امام خامنه‌ای در امتداد همان مواضع امام خمینی (ره) قرار دارد. امام خامنه‌ای همواره بر لزوم تحقق اهداف و آرمان‌های امت اسلامی و تحقق حقوق حقه و ضایع شده امت اسلامی تأکید دارند.

افزون بر این، باید گفت که ایشان حامل بزرگترین اندیشه‌های امام خمینی (ره) نیز هستند. امام خامنه‌ای در رهبری نظام سیاسی دیدگاه تنگ نظرانه ندارند و یک برنامه فراگیر برای برپایی نظام بزرگ اسلامی را دنبال می‌کنند. ایشان راه امام خمینی (ره) را ادامه می‌دهند. امروز وضعیت به گونه است که گفتمان انقلاب اسلامی و امام خامنه‌ای در امتداد مواضع امام خمینی (ره) است و این مواضع، منافع ملت‌ها را تأمین می‌کند.

همانطور که می‌دانید، امام خمینی (ره) درک بسیار عمیقی از پروژه صهیونیستی داشتند و به همین دلیل مسأله فلسطین و قدس اشغالی را به عنوان اصلی‌ترین اولویت اسلامی قرار دادند و از آن به عنوان نقشه راه ملت‌ها یاد کردند. دیدگاه شما در خصوص این ویژگی بارزی که ایشان داشتند، چیست؟

پروژه امام خمینی (ره) در بدو شکل گیری انقلاب اسلامی ایران یک پروژه قومیتی و دارای ابعاد جغرافیایی محدود نبود، بلکه ایشان در مسیر مبارزات سیاسی خود در راه اسلام، همواره هم و غم قضایا و مسائل امت اسلامی را نیز داشتند.

از همین روی، امام خمینی (ره) تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کردند. ایشان همچنین با درک عمیق خود از نبرد استضعاف با استکبار، شعار حمایت از مستضعفان در سراسر جهان را سر دادند تا کرامت و عزت مستضعفان را به آن‌ها بازگردانند.

امام خمینی (ره) با به بردگی گرفتن ملت‌ها مخالفت کردند و سیاست به استعمار گرفتن ملت‌ها را قویاً رد کردند. ایشان فرهنگی را شکل دادند که نقطه عطفی در تحولات جهان محسوب می‌شود و آن، قدرت بخشیدن به ملت‌های مستضعف برای دفاع از خود در برابر مستکبران بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار