معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا:

تشکیل «جبهه مقاومت» محصول اندیشه دفاعی امام (ره) است

سردار سنایی‌راد گفت: نگاه اسلامی برآمده از فقه سیاسی دینی امام خمینی (ره) نه‌تنها حکم دفاع را برای داخل کشور بلکه حکم تشکیل هسته‌های بسیج جهانی را صادر می‌کند و به فکر تشکیل بسیج جهانی اسلام برای دفاع و صیانت عزت جهان اسلام است.
کد خبر: ۳۹۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۳ - 02June 2020

تشکیل جبهه مقاومت اسلامی نتیجه اندیشه امام است/ شهید سلیمانی برآمده از مکتب دفاعی امام استسردار «رسول سنایی راد» معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس درباره سیره دفاعی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه اندیشه فکری امام (ره) متکی به فقه سیاسی بود، اظهار داشت: خروجی این اندیشه در عرصه دفاعی، راهبرد دفاعی عزت‌مدار و جهادی است؛ بر این اساس، چون قبل از انقلاب اسلامی امام (ره) موافق مبارزه مسلحانه نبود، مذهبیونی را که به ناچار در ارتش و شهربانی آن دوران خدمت می‌کردند، شامل «رُحَماءُ بَینَهُم» می‌دانست.

وی افزود: امام (ره) حتی با کسانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شعار انحلال ارتش را می‌دادند، نه‌تنها مخالفت کرد، بلکه با موضع‌گیری خود، ارتش را تقویت کرد؛ البته امام (ره) ارتش را به‌عنوان یک ارتش مکتبی پذیرفت؛ به عبارت دیگر مکتبی شدن ارتش راهبردی بود که امام (ره) برای ارتش مشخص کرد و تعیین این راهبرد باعث شد که نقش مهم ارتش در دفاع مقدس نمایان شود.

سردار سنایی راد ادامه داد: در دوره دفاع مقدس راهبرد دفاعی موجب شد نه‌تنها نیرو‌های مسلح، بلکه اقشار مختلف مردم هم به عرصه دفاع روی بیاورند؛ لذا در این دوران، جهادی را داریم که در نیرو‌های مسلح و تمام جامعه در عرصه دفاع حضور داشت؛ چه آن‌هایی که در قالب بسیجی شرکت کردند و چه آن‌هایی که در پشت جبهه کمک می‌کردند.

وی اضافه کرد: همان نگاه اسلامی برآمده از فقه سیاسی دینی امام (ره) نه‌تنها دفاع را برای داخل کشور بلکه حکم تشکیل هسته‌های بسیج جهانی را صادر می‌کند و به فکر تشکیل بسیج جهانی اسلام برای دفاع و صیانت عزت جهان اسلام است؛ موضوعی که خروجی آن را باید امروز در جبهه مقاومت اسلامی دید.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا بیان کرد: آنچه امروز خط توسعه‌طلبی رژیم صهیونیستی را پایان داده، همین راهبرد امام (ره) مبنی بر تشکیل هسته‌های بسیج جهانی است که در لبنان، فلسطین و یمن بُروز یافته است؛ این راهبردی است که می‌تواند عزت جهان اسلام را صیانت کند و تعالی‌بخش آن هم باشد؛ در واقع ادامه این اندیشه سیاسی را باید در مکتب شهید سلیمانی ببینیم که برآمده از مکتب دفاعی امام است.

وی در ادامه عنوان کرد: امروز این اندیشه نه‌تنها در سطح منطقه بلکه در دنیا بازتاب و پژواک دارد و می‌تواند برای همه کسانی که گرفتار ظلم و توسعه‌طلبی ظالمانه امثال رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی است، الهام بخش باشد.

سردار سنایی راد همچنین در خصوص اینکه گفته می‌شود امام (ره) برای تصمیم‌گیری درخصوص موضوعات مختلف جنگ از فرماندهان تأثیر می‌گرفت، بیان کرد: نگاه امام (ره) در این موارد احترام به تخصص بود؛ همان‌گونه که در مواجهه با نظر پزشکان، نظر تخصصی آن‌ها را می‌پذیرفت؛ لذا این به آن معنا نیست که امام (ره)‌اندیشه و راهبردی برای اداره کشور نداشت؛ به‌عنوان مثال امام (ره) در موضوع ورود به خاک عراق نگاهی که داشت، نجات مردم این کشور از ظلم نظام بعث عراق بود با این تأکید که مردم آسیبی نبینند.

وی تأکید کرد: بنابراین امام (ره) نظر فرماندهان را با عنوان اینکه آن‌ها متخصصان دفاعی هستند، می‌شنیدند، اما اینکه از فرماندهان حرف‌شنوی داشته باشد، حرف گزافی است؛ چون هم جذبه کاریزماتیک و هم نگاه فرماندهان به جایگاه ولایی امام اجازه طرح چنین موضوعی را نمی‌داد؛ این حرف و حدیث‌هایی است که بعد از جنگ مطرح شده است. امام (ره) به نظر کارشناسی فرماندهان عنایت داشت و این امروز در سیره عملی رهبر معظم انقلاب اسلامی هم وجود دارد؛ به‌عنوان مثال ایشان در مسئله افزایش قیمت بنزین گفتند که به نظر کارشناسی دیگران احترام می‌گذارم.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه درباره اینکه چرا برخی شعار‌هایی مانند «جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم» و «جنگ جنگ تا پیروزی» را به جنگ‌طلبی ایران نسبت می‌دهند، گفت: آنچه مسلم است امام (ره) اصول ثابتی داشت، ولی اجتهاد، لحاظ کردن اقتضاء زمان و مکان است، بنابراین منافاتی ندارد که امام شعار «رفع فتنه» را مطرح کردند و یا در شرایطی، قطعنامه را پذیرفتند.

سنایی راد افزود: در مکتب امام اصول عقلانیت، معنویت و توجه به عدالت وجود داشت؛ بنابراین امام (ره) به برآورد وضعیت توجه می‌کرد. امام ضمن ادای تکلیف به نتیجه هم توجه می‌کرد؛ یعنی نگاهی صرفاً تکلیف‌گرایانه نداشت.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار