یادداشت/ داود عامری

تاملی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی (ره)

یکی از ویژگی‌های سلوک سیاسی امام(ره) در مسیر انقلاب، وفاداری به تمامی آرمان‌هایی بود که در مسیر نهضت ترسیم کرده بودند.
کد خبر: ۳۹۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ - 03June 2020

تاملی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی (ره)گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- داود عامری؛ انقلاب اسلامی بر اساس یکسری آرمان‌های والای انسانی که امام خمینی(ره) آن را تبیین کرد و توانست با آشناسازی مردم با آن آرمان‌ها، یک خیزش به تمام معنا مردمی را علیه حاکمیت استبدادی رژیم پهلوی به راه اندازد، بنا شده است. بنابراین آرمان‌های انقلاب اسلامی با ابتنا بر فطرت انسانی و آموزه های اصیل دینی که مردم به آنها باور قلبی داشتند، شکل گرفت.

مهم‌ترین ابزار مبارزه مردم انقلابی، باور به آرمان‌های انقلاب اسلامی و اتحاد و یکپارچگی در مقابل دشمن و پیروی از رهبری بود که توانست در برابر قدرت اسلحه بایستد و نظاره‌گر پیروزی و تحقق حکومت دلخواه خود باشد.

یکی از از فرازهایی که رهبر معظم انقلاب به کرات و بخصوص در سخنرانی های خود در سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب بر آن تاکید می‌نمایند، پایبندی به آرمان‌های انقلاب و آرمان و اندیشه امام خمینی(ره) است.

این امر یعنی مطالبه رهبر معظم انقلاب از نخبگان، نویسندگان، هنرمندان و اهل فکر و اندیشه بر تبیین آرمان انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از اندیشه‌های امام خمینی(ره) و در نهایت تبیین آرمان انقلاب اسلامی است. این موضوع از دو جهت حائز اهمیت است.

اول اینکه مانع از تحریف، فرمایش و در نهایت کمرنگ‌شدن آرمان‌های انقلاب اسلامی در بین نسل های جدید می شود. بی تردید به هر میزان، نسل های جدید به صورت صحیح و عمیق با اندیشه‌های امام(ره) آشنا شوند، به همان اندازه برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی تلاش خواهند کرد و اجازه سودجویی به فرصت طلبان را نخواهد داد.

از سوی دیگر آشنایی با اندیشه های امام(ره) منجر به شکل گیری گفتمان روز و کاربردی از آرمان‌های انقلاب اسلامی بر مبنای اندیشه های امام خمینی و مقام معظم رهبری می گردد که برای تداوم حرکت بر مسیر اهداف انقلاب، امری ضروری و لازم است.

بر این اساس و با توجه به اینکه در آستانه سالگرد عروج ملکوتی معمار کبیر انقلاب اسلامی قرار داریم، تلاش می کنیم به صورت اشاره به برخی از مفاهیم در این حوزه بپردازیم.

وفاداری به آرمان‌های انقلاب

یکی از ویژگی‌های سلوک سیاسی امام(ره) در مسیر انقلاب، وفاداری به تمامی آرمان‌هایی بود که در مسیر نهضت ترسیم کرده بودند. معمار کبیر انقلاب در مسیر پیروزی انقلاب و بعد از آن، هیچگاه اجازه عدول از آرمان های انقلاب را به بهانه های مختلف به کسی ندادند و خود نیز تا آخرین لحظه، پای آرمان های انقلاب ایستاد و کوچکترین نرمش و انعطافی به بهانه هایی مثل مصلحت و ... نداد. اگر امروز ما ملاحظه می کنیم که رهبر معظم انقلاب به صراحت تمام می‌فرمایند که راه ما راه امام و آرمان ما آرمان امامت است، در واقع بیانگر این نکته مهم است که وفاداری به آرمان‌های انقلاب یکی از اصول اصلی ادامه مسیر انقلاب است و از آن کوچکترین انحرافی پذیرفته نیست.

پرکاری و کم توقعی

حاکمیت معنویات و قیام بر اصلاح امور امت، کار خستگی ناپذیر را به قصد رضای خداوند به یکی از خصیصه های اصلی پیروان انقلاب و مسئولان انقلابی تبدیل کرده بود. اگرچه امروز نیز بسیاری از مدیران نظام، به واسطه تربیت یافتن در مکتب امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، خالصانه و بدون توقع از تمتع مادیات، پای مسئولیت خود ایستاده‌اند و شبانه روز برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند، اما در برخی موارد شاهد کمرنگ شدن این خصیصه نیز هستیم که موجب رنجش رهبر معظم انقلاب و امت ولایت‌مدار می گردد.

در مقدمه تاکید شد که یکی از وظایف مهم نخبگان و اهل قلم، تبیین آرمانهای انقلاب و انتقال ارزشهای آن به نسل های جدید جامعه که مدیران کنونی و آینده را نیز شامل می‌شود، می باشد. بنابراین اگر ما بتوانیم آرمان‌های انقلاب را به درستی انتقال دهیم، بی تردید،باز هم پرکاری و کم توافقی به یکی از ویژگی‌ها و آرمان‌های مدیران نظام در تمام زمینه‌ها تبدیل خواهد شد و نتیجه آن، تحقق اهداف عالی و انسانی انقلاب در گام دوم انقلاب به صورت کامل است.

خدمتگزاری بی‌منت و روحیه ایثارگری

یکی از خصوصیات برجسته مدیران و کارگزاران در اندیشه های حضرت امام، انجام خدمت خالصانه و بدون منت به انقلاب و مردم انقلابی است. این روحیه ، نه تنها یکی از مهمترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی بود، بلکه در یکی از بزرگترین و خطرناک ترین برهه ی تاریخ انقلاب ایران اسلامی که مواجه با تهاجم ناجوانمردانه دشمنان خارجی قرار گرفت، پرورش یافتگان مکتب روح الله، با روحیه ایثارگرانه خود، از جان و دل برای نظام و مردم مایه گذاشتند و در طی ۸ سال مقاومت جانانه، دشمن را وادار به شکست و تسلیم کردند. لذا باید گفت که خدمتگزاری بی‌منت تا پای جان برای انقلاب و امت اسلامی، از آرمان‌های انقلاب بود که آن را در مراحل مختلف، یاری رساند و امروز شاهد آن هستیم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ایران اسلامی قوی تر از هر زمان در عرصه های بین المللی و منطقه حضور دارد.

نقد پذیری و روحیه تغییر و اصلاح گری

یکی از ویژگی های مدیریتی امام راحل که برای جامعه انقلابی ترسیم کرده بود، نقدپذیری و داشتن روحیه تغییر و اصلاح در تصمیمات خود و روند جاری امور بود. این روحیه باعث می شد که مدیران انقلابی، با جزم اندیشی و تعصب غیر اصولی و اصرار بر تصمیمات اشتباه خود ،موجب وارد آمدن خسارت ناشی از تصمیمات نادرست خود نداشته باشند. چیزی که به نظر می‌رسد در حال وارونه شدن است و عدم تحمل نقدهای سازنده و تلاش برای اصلاح تصمیمات و روندهای غلط، جامعه را دچار خسارت می کند و در نتیجه حصول نتایج مورد انتظار سخت می گردد.
مرور سخنان حضرت امام(ره) در خصوص عملکرد مدیران نشان می‌دهد که پیوسته آنها را به نقد پذیری، پذیرش تغییر و اصلاح گری دعوت می کردند و خود در این راه پیشگام همگان بودند.

اول کار برای خدا

در این خصوص، نه تنها آن را می توان به عنوان یک اصل معرفی کرد، بلکه منش و روش آن بزرگوار، مصداق عینی کار برای خدا بود. چرا که امام(ره) خود را وقف خدمت در راه خدا کرده بود و با توکل بر خدا تمام تصمیمات را با در نظر گرفتن رضای خداوند اتخاذ می‌کرد، نتیجه ی تبدیل شدن کار برای خدا به ملکه ذهن معمار کبیر انقلاب، اعتماد به نفس و شجاعت بی نظیری به امام(ره) داد. به صراحت می فرمود که شما هدف خود را رضای خدا در نظر بگیرید و از هیچ چیز واهمه‌ای نداشته باشید. امام خمینی(ره) بدون کوچکترین تردیدی بزرگ ترین تصمیمات را در جنگ، سیاست خارجی و مقابله با دشمنان می گرفت، چرا که نگران شکست نبود، او پیرو رهبر و امام خود، سید الشهدا بود که در سخت‌ترین شرایط گودال قتلگاه، ندای رضایم به رضای تو را سر می‌داد.

امروز اگر این آرمان انقلاب اسلامی که در اندیشه های امام(ره) و رهبر معظم انقلاب به فعلیت رسیده است، در بین مردم و مدیران ما پیاده شود، بی تردید می توان ادعا کرد که مشکلات مدیریت کشور به راحتی حل خواهد شد.

مقدم داشتن منافع ملی بر منافع شخصی

یکی از مبانی اصلی انقلاب اسلامی، جلوگیری از به تاراج رفتن منابع کشور و جلوگیری از هزینه کرد های سیاسی به خاطر حفظ منافع شخصی، جریانی و یا بیگانگان بود.

امام(ره)، علما، روحانیون، نخبگان و جمیع ملت را ملزم به حفظ منافع ملی و امت اسلامی و کشورهای اسلامی می دانست، از این رو تحمل آن را نداشت که کشور گروگان منافع شخصی، جریان های سیاسی و دشمنان باشد. به عبارت دیگر، معمار کبیر انقلاب، منفعت شخصی از انقلاب نداشت که بخواهد آن را پیگیری نماید، بلکه تمام تلاش‌ها و تحمل سختی های آن رحیل عزیز،به خاطر حفظ منافع امت اسلامی بود و اکنون نیز رهبر معظم انقلاب، با وجود تمام فشارهای سیاسی و اقتصادی، حاضر نیست کوچکترین اغماضی و کوتاه آمدنی به خاطر حفظ منافع ملی کشور در برابر غرب داشته باشد.

پذیرش مسئولیت به جهت خدمت

مسئولیت در انقلاب اسلامی، ریاست نیست، بلکه قرار گرفتن در یک موقعیت مناسب برای خدمتگزاری بیشتر است. لذا مدیران پرورش یافته در مکتب انقلاب، شیفتگان خدمت و در دسترس مردم هستند، نه تشنگان قدرت. این نگرش، آنها را آماده هر گونه فداکاری و ایثار در انجام وظیفه می نماید. نمونه مدیران شیفته خدمت را در طول هشت سال دفاع مقدس که شاگردان ممتاز مکتب امام(ره) بودند، کم ندیدیم.

بنابراین اگر بخواهیم ویژگی‌های مدیران و خادمان انقلاب اسلامی که پایبند به آرمان‌های حضرت امام(ره) و پیروان واقعی ولی امر مسلمین هستند، برشماری کنیم، باید به تواضع و فروتنی آنها و پرهیز از غرور و خود بزرگ کامگی در برابر امت اسلامی توجه کنیم.

در آرمان انقلاب اسلامی، اخلاق مداری، شایسته سالاری، صداقت و سلامت خدمتگزاران مردم و انقلاب یک اصل است. هر فردی که این ویژگی‌ها را در خود حس نمی کند، نباید اقدام به پذیرش مسئولیت نماید.

در آرمان انقلاب اسلامی، مسئولان هیچگاه خود را بی نیاز از مشورت نخبگان و اهل خبره نمی‌دانند و اگر در جایی ملاحظه می گردد که مدیری به نقد و نظر دلسوزان توجه نمی‌کند و خود رای عمل می‌کند، شکی نیست که هیچگونه التزامی به مسیر ترسیم شده توسط امام و رهبر معظم انقلاب ندارد.

امروز، اگر چه مشکلات عدیده‌ای از سوی دشمنان بر ایران اسلامی تحمیل می‌شود که نمونه بارز آن را می توان در تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا علیه کشورمان دید،اما واقعیت این است که به نظر می‌رسد عدم پایبندی جدی به آرمان‌های انقلاب و عدول از اهداف بلند و انسانی بعضی مدیران، عامل بسیاری از نابسامانی ها و مشکلات است و با اتکا به ارزش های انقلاب اسلامی و حرکت در مسیر آرمان های آن می توان بر مشکلات غلبه کرد.

در آستانه ۱۴ خرداد، درود می‌فرستیم بر روح بلند معمار کبیر انقلاب اسلامی و با یادآوری آرمان‌های بلند آن امام(ره)، عهد و پیمان خود را با آن عزیز سفر کرده و رهبر معظم انقلاب یادآور می‌شویم و پیمان می بندیم که همچنان پایبند اصولی هستیم که توسط حضرت امام و رهبر معظم انقلاب ترسیم شده است و این اصول ضامن تداوم پیروزی ملت ایران است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار