یادداشت/ عذرا شباب

اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) مهم ترین شاخص شناخت تفکر انقلاب اسلامی

اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) را به عنوان معمار و بنیانگذار انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، همواره به مثابه یکی از مهم‌ترین منابع یا شاخص شناخت تفکر انقلاب اسلامی، مورد توجه محققان داخلی و خارجی بوده است.
کد خبر: ۳۹۹۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰ - 03June 2020

اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) مهم ترین شاخص شناخت تفکر انقلاب اسلامی

گروه استان‌های دفاع‌پرس - عذرا شباب؛ در تاریخ به ندرت بزرگان نام آوری را می‌یابیم که شخصیت آنان چنان جاودانه است که چون خورشید می‌درخشند و با فقدانشان از این جهان به دیار ابدی نه تنها به فراموشی سپرده نخواهند شد بلکه نامشان همواره بر فراز صفحات زرین تاریخ به نیکی رقم خورده است.

سی و یکسال از رحلت جانگداز شخصیتی والا و رهبری بی مانند بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) می گذرد امام عالمی که رخت از جهان فانی بربست و با دلی آرام به دیار ابدی رهسپار و در آنجا ماوا گزید.

بزرگ مردی که به یاری خداوند و با پشتیبانی ملت ایران کاخ های شاهان ستم پیشه را در هم کوبید و دودمان سلطنت ننگین پهلوی را به فنا سپرد.

توطئه های ابر قدرتهای غرب و شرق را برملا ساخت و با ستیز و پیکار بی امان با دشمنان اسلام تمامی معادلات و زد و بندهای سیاسی آنان را در هم شکست و بر بزرگترین قدرت های استعماری جهان پیروز شد و به جهانیان ثابت کرد که جز تسلیم کامل در برابر اراده خداوند از هیچ یک از قدرت های شیطانی اندک واهمه ای نداشته است و هم چون کوهی استوار و رودی خروشان به راه خود ادامه داد.

 امام راحل با پیروزی انقلاب اسلامی به مذهب، مبانی نوین بخشید و مسلمین را در جهان سرافراز و ستمگران را سرافکنده ساخت که این پیروزی بزرگ نخست در سایه اعتماد و ایمان قلبی و معنویت ایشان و سپس اتحاد و اتفاق تمامی اقشار ملت که جهانیان را به حیرت واداشت.

به برکت رهبری انقلاب قدرت های غرب و شرق از بیداری جهان اسلام که پیوسته از رهنمودهای رهبر فتيد خود الهام گرفته اند به وحشت افتاده و به شدت درصدد محو و نابودی انقلاب و نهایتا اسلام هستند.

 بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، قیام و نهضت اسلامی خویش را ازنظر فکری، با احیای اندیشه سیاسی اسلام، به ویژه احیای تئوری حکومتی اسلام، آغاز کردند و این در حقیقت، یکی از تفاوت های اساسی نهضت بیدارگرانه و حیات بخش امام با دیگر نهضت های اسلامی سده های اخیر بود.

 همین تفاوت اساسی، یکی از عوامل مهم موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، در حالی که از نظر رفتار سیاسی ایشان در آغاز مبارزات براساس عمل به قدرمقدوره در قالب و چهارچوب اصلاح رژیم عمل می کردند و از ابتدای دهه چهل شمسی بود که وارد گفتمان انقلابی شدند و به این نتیجه رسیدند که لازم است در جهت نفی رژیم سلطنتی و استقرار نظام اسلامی عمل کنند.

در این مرحله، امام خمینی، علاوه  بر مبارزه برای نفی استعمار و استبداد، به ارائه نظام مند فلسفه سیاسی اسلام پرداختند و در عمل از پیروزی انقلاب اسلامی، برای جاری کردن این اندیشه، اهتمام ورزیدند.

اندیشه سیاسی امام خمینی را به عنوان معمارو بنیانگذار انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، همواره به مثابه یکی از مهم ترین منابع یا شاخص شناخت تفکر انقلاب اسلامی، مورد توجه محققان داخلی و خارجی بوده و از این رو بررسی و تحلیل اندیشه سیاسی ایشان به عنوان نخستین ولی فقیه و رهبر سیاسی مبسوط اليد در جهان اسلام در عصر غیبت حائز اهمیت و اولویت است.

اکنون در این برهه به شدت نیاز به افکار امام راحل داریم؛ زیرا اساس انقلاب و نظام سیاسی ما اسلامی و فرهنگ و هویت ما دینی است و امروز نه تنها جامعه ما بلکه جغرافیای سیاسی جهان اسلام به شدت محتاج دانستن و به کار بستن اندیشه امام راحل است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار