نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران:

رابطه برادرانه با شهید سلیمانی/ «رمضان شلح» رهبر روز‌های سخت بود

ناصر ابو شریف با اشاره به اینکه «رمضان عبدالله شلح» رهبر روز‌های سخت بود، گفت: رابطه او با شهید سلیمانی یک رابطه برادرانه بود.
کد خبر: ۴۰۰۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸ - 07June 2020

رابطه برادرانه با شهید سلیمانی/ «رمضان شلح» رهبر روز‌های سخت بودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، شب گذشته جنبش جهاد اسلامی از درگذشت «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل سابق این جنبش خبر داد. در همین خصوص «نافذ عزام» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که رمضان شلح در یکی از بیمارستان‌های لبنان درگذشت و قرار است در سوریه به خاک سپرده شود و مجلس عزایی برای وی در شهر غزه برگزار خواهد شد.

رمضان شلح شخصیتی بود که برای حل اختلافات میان گروه‌های فلسطینی تلاش زیادی کرد به طوری که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت رمضان شلح خاطرنشان کرد که یک شخصیت ملی بزرگ از دست رفت.

در همین ارتباط،«ناصر ابو شریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی گفت‌وگویی در ایران انجام داده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

در ابتدای امر درگذشت «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی را به شما تسلیت عرض می‌کنم. شما به عنوان یکی از اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین مسیر چندین و چند ساله رمضان عبدالله شلح در عرصه مقاومت و جهاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واقعیت آن است که «رمضان عبدالله شلح» به عنوان یک «رهبر ملی و اسلامی» جنبش «جهاد اسلامی» را هدایت و رهبری کرد. او در روز‌های سخت و نفسگیر مسئولیت هدایت و رهبری جنبش جهاد اسلامی را بر عهده داشت. آنچه که این رهبر ملی را از دیگر رهبران فلسطینی متمایز می‌ساخت، ثابت قدمی در مواضع اصولیِ حمایتگرایانه از مسأله فلسطین بود.

رمضان عبدالله شلح هیچگاه از خط فلسطین و از خط قدس منحرف نشد. او همواره در خط مقدم مبارزه و مواجهه با رژیم صهیونیستی قرار داشت. حتی در روزگاری که عرصه به شدت بر جهاد اسلامی تنگ شده بود، رمضان عبدالله شلح دست از مبارزه و مقاومت نکشید.

وی برای محور مقاومت زحمات زیادی کشید و تمام تلاشش را برای تقویت مقاومت و تحکیم وحدت آن به کار بست. مهمترین هدف رمضان عبدالله شلح، آزادسازی فلسطین و مقابله با پروژه صهیونیستی بود.

همانطور که می‌دانید «رمضان عبدالله شلح» در کنار سوابق مقاومتی خود و برجستگی در عرصه جهاد و جهادگری و رهبری مقاومت، از ویژگی‌های شخصیتی برجسته‌ای نیز برخوردار بود. آیا می‌توانید به برخی از این ویژگی‌های شخصیتی اشاره کنید؟

بله همینطور است. ویژگی‌های شخصیتی رمضان عبدالله شلح نیز از دیگر رهبران فلسطینی متمایز است. او انسانی بسیار وارسته و فرهیخته بود. در واقع، رمضان عبدالله شلح علاوه بر نقش رهبریِ راهبردی که ایفا کرد، یک شخصیت ملی و با اخلاق نیز محسوب می‌شد.

سخنان او در حمایت از مقاومت و بیان مواضع مقاومت همواره نقطه عطفی در تاریخ مبارزات و جهاد علیه دشمن صهیونیستی بود. رمضان عبدالله شلح مَرد مقاومت بود. این فرهنگ بالای او و فن سخنوری بالای او بود که باعث می‌شد تا مواضع مقاومت همواره به بهترین شکل ممکن به افکار عمومی ارائه شود.

مهمترین خدماتی که دکتر رمضان عبدالله شلح در طول مسیر مقاومتی خود به محور مقاومت به ویژه در فلسطین ارائه کرد، چه بود؟

دکتر شلح در دوران نقش آفرینی در جنبش جهاد اسلامی دستاورد‌های زیادی را برای مقاومت به ارمغان آورد. او فرمانده و رهبر روز‌های سخت بود. دستاورد‌های او در متحد ساختن گروه‌های مقاومت در اراضی اشغالی فلسطین همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

علاوه بر نقش آفرینی وی در ایجاد وحدت میان گروه‌های مختلف فلسطین باید گفت رمضان عبدالله شلح نقش مهمی در نهادینه ساختن مبارزه با پروژه صهیونیستی ایفا کرد. این اقدام نیز دستاورد مهمی محسوب می‌شود که شلح آن را محقق ساخت. او جز برای عزت امت اسلامی تلاش نکرد. تمام تلاش شلح این بود که امت اسلامی زیر یوغ زورگویی‌های دشمن صهیونیستی و متحدان آن نرود.

رمضان عبدالله شلح نه تنها برای آزادسازی فلسطین و قدس اشغالی و ایجاد وحدت میان گروه‌های مقاومت فلسطین تلاش کرد، که برای ایجاد وحدت کلمه در میان اقشار مختلف امت اسلامی نیز گام برداشت. ما معتقدیم که او همچنان زنده است و دستاوردهایش تا سالیان سال باقی خواهد ماند.

تصاویری از رمضان عبدالله شلح و شهید حاج قاسم سلیمانی وجود دارد که نشان می‌دهد دو طرف روابط بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند. شما به عنوان عضو جهاد اسلامی فلسطین روابط میان شلح و شهید سلیمانی را چگونه دیدید؟

بله دقیقاً همینطور است. دکتر رمضان عبدالله شلح روابط بسیار نزدیکی با شهید سلیمانی داشت. در واقع اگر بخواهم این روابط را توصیف کنم بهترین توصیف روابط برادرانه است. آن‌ها روابط برادرانه‌ای با یکدیگر داشتند. روابط رمضان عبدالله شلح با شهید سلیمانی بسیار متمایز بود.

این روابط میان شلح و شهید سلیمانی برای سالیان متمادی ادامه پیدا کرد. شهید سلیمانی همچنین به مثابه پُلی برای تحکیم و تقویت روابط میان شلح با جمهوری اسلامی ایران بود. از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که تمام قد از مسأله فلسطین حمایت کرده و می‌کند، بنابراین بدیهی است که عبدالله شلح نیز بهترین روابط را با تهران داشت. این روابط همواره در مسیر رشد و تقویت بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار