توضیحات فرمانده ناجا درباره غرق شدن اتباع افغانستانی در رودخانه هریرود/ قصوری از سوی مرزبانی ایران صورت نگرفته است

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درباره ماجرای غرق شدن چند تبعه افغانستانی در رودخانه مرزی هریرود توضیح داد و گفت: قصوری از سوی مرزبانی ایران صورت نگرفته است.
کد خبر: ۴۰۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱ - 07June 2020

توضیحات فرمانده ناجا درباره غرق شدن اتباع افغانستانی در رودخانه هریرود/ قصوری از سوی مرزبانی ایران صورت نگرفته استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «حسین اشتری» فرمانده ناجا در خصوص انتشار کلیپ‌های متعدد در فضای مجازی مبنی بر ادعای غرق شدن تعدادی از مهاجران کشور افغانستان در منطقه مرزی تایباد، اظهار داشت: انتشار این خبر طی روز‌های گذشته در برخی از رسانه‌ها باعث تاسف و تاثر است و به سوژه‌ای برای طراحی عملیات گسترده رسانه‌ای و اختلاف افکنی میان دو ملت برادر و دوست ایران و افغانستان شده و با توجه به اهمیت موضوع و رابطه دیرینه دو کشور برابر پروتکل‌های مرزی، دستور بررسی همه جانبه این حادثه توسط کارشناسان صادر شد.

وی ضمن اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار، گفت: برابر گزارشات واصله لازم دیدیم به منظور تنویر افکار عمومی و به ویژه آگاهی دقیق ملت مظلوم افغانستان به تبیین اهداف پشت پرده جنگ روانی دشمنان دو ملت بپردازیم.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور به روابط نیک و حسنه ایران و افغانستان اشاره و عنوان کرد: دنیا می‌داند طی ۴۰ سال گذشته به دلیل تحمیل جنگ و ناامنی از سوی قدرت‌های فرامنطقه‌ای و متحدان آن‌ها به ویژه شرارت‌های آمریکای جنایتکار در منطقه، جمعیت زیادی از مردم این کشور برای کار و تامین معاش خود به کشور‌های منطقه از جمله ایران اسلامی پناه آورده، مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیز نقش میزبانی را با همه مشکلات آن به خوبی ایفا کردند و در این مدت مجموعه امکانات معیشتی، زیستی، بهداشتی، درمانی و آموزشی کشور را مشابه شهروندان ایرانی در اختیار این عزیزان قرار دادند.

فرمانده ناجا گفت: حتی در حال حاضر که کشور جمهوری اسلامی ایران همانند سایر نقاط جهان در شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا است و از طرفی هم تحت تحریم ظالمانه قرار دارد باز هم این مردم ایران بودند که آغوش خود را به روی برادران و خواهران افغانستانی خود باز کردند و همانند شهروندان ایرانی به آنان خدمات ارائه می‌کنند مسئولان و برادران افغانستانی، خود نیز بر این امر واقف هستند که جمهوری اسلامی ایران هرچه در توان داشته به اتباع آن کشور خدمت کرده و سالیان سال است که شهروندان ایران و افغانستان به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند.

سردار اشتری در ادامه تاکید کرد: اولا- غرق شدن چند تبعه افغانستانی در رودخانه مشترک مرزی و در خاک کشور افغانستان ارتباطی با مرزبانی نداشته و در بررسی‌ها مشخص شد که قصوری از سوی مرزبانان ایران، صورت نگرفته است. ثانیا- انتظار می‌رود طرف مقابل در خصوص بررسی مشترک ادعا‌های مطروحه تیم‌هایی اعزام کند که بتوانیم پاسخگوی دو ملت باشیم. ثالثا - شرایط جوی و بارندگی‌های پی در پی و افزایش حجم آب رودخانه در آن ایام و تاریکی شب می‌تواند عامل موثری بر این حادثه ادعایی باشد.

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: باتوجه به این مهم، افرادی که به صورت غیرمجاز وارد خاک ایران می‌شوند ضمن اخذ مشخصات، ثبت آثار و علائم بیومتریک نیز صورت می‌پذیرد بنابراین مسئولان مربوطه در دولت افغانستان می‌بایست مشخصات افراد متوفی و آثار و علائم بیومتریک آنان را ارائه تا با سوابق موجود مطابقت داده شود که آیا این افراد وارد کشور جمهوری اسلامی ایران شده اند یا خیر؟ که تاکنون چنین اقدامی از سوی آنان صورت نگرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: مهمترین سوال و ابهام در ارتباط با این حادثه، چرایی تخلیه پاسگاه‌های مرزی افغانستان طی سال‌های اخیر از سوی آن کشور است که مغایر با پروتکل‌های مرزی بوده و علی القاعده دو کشور می‌بایستی مسئولیت‌های حقوقی و قانونی خود را در مناسبات مرزی بر عهده بگیرند.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور تاکید کرد: در سال گذشته بالغ بر ۷۵۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز افغانستانی از طریق مرز‌های رسمی به سوی این کشور بدرقه شده به علاوه هزاران نفر که قصد ورود غیرقانونی به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشته اند با حفظ کرامت انسانی به کشور افغانستان بازگردانده شده اند.

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید براینکه بیگانگان، دشمنان و معاندان با هدف تنش زایی در روابط دوستانه دو کشور و سناریوی کشته سازی، القاء خشونت و ... سعی در تیره سازی روابط دو ملت دارند، خاطرنشان کرد: انتظار داریم که کشور برادر و دوست و همسایه هم به قوانین و مقررات مرزی کشور ما احترام گذاشته و همانند مرزبانان ایران در برقراری امنیت و کنترل بیشتر مرز‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و از مسئولان آن کشور می‌خواهیم به دور از تحریف و القائات منفی دشمنان و هیجانات رسانه‌ای با نگاهی به تاریخ روابط فی مابین زمینه بررسی مشترک این رخداد را در فضایی غیرسیاسی و کارشناسی فراهم کرده و اجازه ندهند دشمنان دو ملت ایران و افغانستان از این رخداد برای موج سواری و اختلاف افکنی سوء استفاده کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار