گزارش دیدبان حقوق بشر از تبعیض نژادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان

دیدبان حقوق بشر در گزارشی آورده است که رژیم صهیونیستی از سال 1948 قریب به 900 شهرک صهیونیست نشین ساخته است اما اجازه ساختن هیچ شهرک عربی نشین را نداده است.
کد خبر: ۴۰۰۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶ - 08June 2020

گزارش دیدبان حقوق بشر از تبعیض نژادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیانبه گزارش گروه بین‎‌الملل دفاع‎پرس، سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی با عنوان «سیاست‌های نژادپرستانه اسرائیل فلسطینی‌ها را محاصره کرده است»، می‌گوید که ظلم و ستم اسرائیل محدود به فلسطینی‌های کرانه باختری و نوار غزه نمی‌شود، بلکه شهرک‌ها و روستاهای فلسطینی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی را هم شامل می‌شود.

به گفته دیدبان حقوق بشر، این سیاست را اسرائیل در راستای منافع صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌های ساکن سرزمین های اشغالی(عرب‌های 48) به کار گرفته است، به گونه‌ای که امکان دستیابی فلسطینی‌ها به اراضی با هدف ساخت منازل مسکونی و امکان رشد طبیعی جمعیت را محدود کرده است.

«اریک گلدستین» نائب رئیس حوزه خاورمیانه دیدبان حقوق بشر می‌گوید:« این سیاست اسرائیل در دو طرف خط سبز موجب تجمع فلسطینی‌ها در مناطقی شلوغ و پرسکنه شده و این در حالی است که اراضی وسیعی به شهرک‌های یهودی‌نشین اختصاص داده می‌شود».

او افزود: «این رفتار اسرائیل به خوبی در کرانه باختری اشغالی مشهود است، اما مقامات اسرائیل سیاست تبعیض نژادی را در داخل اسرائیل هم تحمیل می‌کنند».

این مسئول دیدبان حقوق بشر تاکید کرد که مقامات اسرائیل مستقیما بر ۹۳ درصد اراضی از جمله قدس شرقی اشغالی سیطره دارند و اداره اراضی اسرائیل که یک نهاد وابسته به رژیم صهیونیستی است این اراضی تحت کنترل رژیم را مدیریت کرده و آن را توزیع می‌کند.

او ادامه داد:«تقریبا نیمی از اعضای هیئت مدیره اداره اراضی اسرائیل وابسته به صندوق ملی یهود هستند که صریحاً موظف به توسعه و اجاره زمین به یهودیان بدون هیچ گروه جمعیت دیگری است. این صندوق همچنین حدود ۱۳٪ از اراضی را که دولت مجاز به استفاده از آنها فقط به منظور اسکان یهودیان است، در اختیار دارد».

بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر، ۲۱ درصد از جمعیت ساکن سرزمین‌های اشغالی را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند، اما سازمان‌های حقوق بشری رژیم صهیونیستی و فلسطین در سال ۲۰۱۷ تخمین زده‌اند که اراضی متعلق به اداره شهرداری فلسطین کمتر از ۳٪ کل زمین‌های سرزمین‌های اشغالی را تشکیل می‌دهند. اکثر فلسطینی‌ها در اسرائیل در این شهرها زندگی می‌کنند، گرچه برخی در «شهرهای مختلط» مانند حیفا و عکا زندگی می‌کنند.

رژیم صهیونیستی همچنین بسیاری از قوانین نظامی و قوانین جدید را برای مصادره اراضی فلسطینی‌هایی به کار می‌گیرد که عنوان آوارگان یا مهاجران فلسطینی را یدک می‌کشند و اراضی آنها را «املاک غائبین» خوانده و تحت اختیار خود گرفته است.

بر اساس این گزارش ۳۵۰ شهرک از جمع ۳۷۰ شهرک و روستای صهیونیست‌نشینی که اسرائیل بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۳ تاسیس کرده است در اراضی مصادره شده از فلسطینی‌ها تاسیس شده است.

دیدبان حقوق بشر آورده است:« سیاست اراضی اسرائیل در سال‌های اخیر نه تنها نتوانسته است مصادره زمین‌های قبلی را باطل کند، بلکه محدودیت‌ها در بسیاری از موارد در زمین‌های مناسب برای رشد جمعیت افزایش یافته است؛ اسرائیل از سال ۱۹۴۸ اجازه تاسیس بیش از ۹۰۰ شهرک یهودی را داده است بدون اینکه اجازه تاسیس هیچ شهرکی را به فلسطینی‌ها بدهد به استثنای چند روستا و شهرک کوچکی که در النقب و الجلیل که آن با برنامه خود اسرائیل برای بیابان زدایی ساخته شده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها