یادداشت/

«مجلس یازدهم» و انتظار مردم از وکلای خود برای بهبود شرایط

آنچه نمایندگان مجلس نباید ازآن غافل باشند این است که این دوره هم مثل تمام ادوار گذشته‌ی مجلس شورای اسلامی خواهد گذشت و در آخر آنچه می‌ماند، آنها هستند و وجدان بیدار ملتی که در آینده‌ای نه چندان دور عملکرد آنها را به قضاوت خواهد نشست.
کد خبر: ۴۰۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵ - 10June 2020

مجلس یازدهم و انتظار به‌جا از وکلای مردمگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس - میثم بشیرنژاد؛ با توجه به شرایط پیش آمده در کشور که بخش عمده آن متاثر از شیوع کرونا بوده است، چندماه آخر فعالیت مجلس دهم نیز به حالت تعلیق درآمد، تا اینکه در روز‌های ابتدایی خرداد، مجلس یازدهم کار خود را شروع کرد و رسما زنگ چهار سال کار و فعالیت پارلمانی برای منتخبان مردم آغاز شد.

برهه کنونی برای ما در ابعاد داخلی و بین المللی شرایط خاص و ویژه‌ای را ایجاد کرده که انتظار می‌رود قوه‌ی مقننه با توجه به شرح وظایف منحصر به‌فردش در کنار سایر قوا و در تصویب قوانین، مصلحت و منفعت مردم را برهر موضوع دیگری ترجیح دهند.

با عنایت به اینکه اخیرا نمایندگان هم علاقه‌مندی خود را برای حضور در کمیسیون‌ها اعلام کرده‌اند. در گام نخست آنچه که لازم و ضروری است، حضور نمایندگان باید برحسب تخصص، تحصیلات و کار اجرایی که داشته‌اند باشد، تا در کمیسیون‌های مرتبط پویا و تاثیرگذار شوند، اگر هم واقف هستند که هیچ زمینه‌ و تجربه‌ای در کمیسیون مورد تقاضای خود ندارند، بهتر است کمیسیون پیشنهادی خود را عوض کنند، تا اینکه تنها حضور صوری و بی ثمری داشته باشند.

در ادوار گذشته مجلس، وجهه پرداختن به مسائل جناحی و متاثربودن از آن، بسیار پررنگ و در متن بوده و همین موضوع باعث شده تا باتمام توان حداکثری برخی از کار‌ها و اولویت‌های لازم کشور، آنطور که شایسته است پیش نرود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام افتتاحیه مجلس یازدهم سرگرم شدن به حواشی زیان‌بار، وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، سهل‌انگاری در کار و دسته‌بندی‌های ناسالم قومی و منطقه‌ای را آفات عمده نمایندگی مجلس دانستند و با تأکید بر اقتصاد و فرهنگ به‌عنوان دو اولویت اصلی کشور، گفتند: در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده مشهود، نمره مطلوبی در باب عدالت در دهه پیشرفت و عدالت به‌دست نیاورده‌ایم و این واقعیتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف به مثابه اولویت وادار سازد.

ظرفیتی به اندازه ۴ سال به همراه همت و خستگی ناپذیری برای هر یک از نمایندگان و متعاقب آن امتحانی که باید دراین زمان پس بدهند، فرصت مغتنمی است که با محقق کردن منویات رهبری و خدمت به خلق خدا و رضایت آنها سربلندی و عزت کشور را فراهم کنند. شاید دیگر چنین موقعیتی برای هر کدام از نمایندگان در دوره‌های بعد میسر نشود، چه خوب است، این بار فرصت‌طلب باشند البته از نوع خدمت کردن و باری از دوش مردم برداشتن نه اینکه منافع و حُب شخصی را سرلوحه و برنامه خود قرار دهند.

بدون تردید در این میان بهترین قاضی برای نظارت برعملکرد نماینده‌ها، خود مردم و موکلین نمایندگان هستند. مردم ما با صبوری و نجابت شرایط موجود را درک کرده اند و تحریم‌های ظالمانه دشمنان نباید بیش از پیش سفره مردم را کوچک و کوچکتر کند، باید تدبیر بهتری اندیشیده شود و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی چه از حیث نیروی انسانی و استفاده مطلوب از نخبگان و کارشناسان متعهد و متخصص و چه از حیث بهره برداری درست و بهینه از منابع طبیعی و خدادادی، بتوان شرایط بهتری برای سرافرازی مردم و میهن فراهم کرد. 

رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از توصیه خود به نمایندگان مجلس با تأکید بر نقش اساسی نمایندگان در نشاندن مجلس در جایگاه شایسته آن، عنوان می‌کنند: آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویت‌های کشور و با کارشناسی، حضور فعال و منظم، پاکدستی و امانتداری، وظایف خود را انجام دهند، مجلس نقطه امید مردم و نقطه اتکاء مجریان و به معنی حقیقی در رأس امور کشور خواهد بود.

ایشان همچنین با تأکید بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حُب و بغض‌های شخصی و جناحی در انجام وظیفه نظارتی مجلس، تاکید کردند: همکاری نمایندگان با یکدیگر، درهم‌تنیدگی تجربه مجربان با شور و حرارت جوانان و تازه‌واردان، مسابقه در عملِ پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم جهانی و داخلی، اهتمام به مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی کشور در نطق‌ها، تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه، نسخ قوانین زائد و مزاحم و اجتناب از تکثر و تراکم قوانین، توصیه‌های دیگر این جانب به شما نمایندگان ملت است.

با این اوصاف رهبرمعظم انقلاب اسلامی چراغ راه را برای مسیر پرخطر نمایندگان روشن و ترسیم کردند، و نمایندگان محترم باید بدانند که خون پاک هزاران شهید گرانقدر و جانفشانی ده‌ها هزار جانباز و آزاده‌ی سرافراز تقدیم میهن اسلامی شده تا آنها امروز با خیال راحت برصندلی‌های سبز و راحت بهارستان تکیه دهند. مبادا قشر ضعیف و مستضعف جامعه که حامیان اصلی این نظام و مملکت بوده اند و روز به روز شرایط سخت و دشواری تجربه و سپری می کنند را فراموش کنند. 

بد نیست گریزی بزنیم به بیانات حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار عظیم الشان جمهوری اسلامی ایران که خطاب به مجلس اول شورای اسلامی فرمودند: «امید آن است که رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور که قسمت اعظم ملت مظلوم را در بر می‌گیرد در رأس برنامه‌ها قرار گیرد، و در نخستین مجلس شورای اسلامی طرح‌هایی جدی در رفاه حال این طبقه محروم داده شود، و از طرف دولت منتخب شما بدون مسامحه به مورد اجرا گذاشته شود تا در پیشگاه خداوند متعال، بعضی از دیون خودتان را به این طبقه عزیز - که جان خود را برای اسلام و آزادی و استقلال کشور در طبق اخلاص گذاشته و پیروزی را برای انقلاب اسلامی به ارمغان آوردند - ادا کرده باشید.»

باید در نظر داشت که وکالت کار آسانی نیست و نمایندگان محترم واقف باشند که مردم زمانی مجلس را خانه ملت می دانند که ببینند و آگاه باشند که عده‌ای با جان و دل برای رفاه و سعادت آنها از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و هر زمانی که گره‌ای در کارشان پیش بیاید، می‌توانند با وکیل خود بدون واسطه و بروکراسی اداری در میان بگذارند. آنچه نمایندگان نباید ازآن غافل شوند این است که این دوره هم مثل تمام ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی خواهد گذشت و در آخر آنچه می‌ماند، آنها هستند و وجدان بیدار ملتی که در آینده‌ای نه چندان دور عملکرد آنها را به قضاوت خواهد نشست. پس فرصت‌سوزی جایز نیست و آستینِ همتِ خدمت را باید از هم‌اکنون بالا زد. 

 انتهای پیام/ 102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار