روحانی در جلسه هیات دولت:

افزایش قدرت پدافند هوایی با توان داخلی، الگوی کاملی از تقابل با تحریم‌هاست

رئیس جمهور با بیان اینکه در سال‌های اخیر که بدترین شرایط تحریمی را داشتیم، بهترین سیستم‌های پدافند هوایی را تولید کردیم، گفت: ما با یک سیستم ایرانی پهپاد آمریکایی را زدیم؛ بنابراین ما قدرت دفاعی خود را توسعه خواهیم داد.
کد خبر: ۴۰۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸ - 10June 2020

مردم رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرندبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت با بیان اینکه تاب آوری ملت ایران امروز زبانزد است و در تاریخ ما ثبت خواهد شد، اظهار داشت: البته همچنان سلامت مردم برای ما به عنوان مسئله اول است و در زمینه ویروس کرونا به دلیل بازگشایی‌هایی که در طول دو ماه گذشته انجام شده است، به طور طبیعی باید با احتیاطات بیشتر و خود مراقبتی بیشتر بتوانیم در برابر خطرات احتمالی این ویروس مقابله خود را انجام دهیم.

وی عنوان کرد: الحمدلله از آغاز این مبارزه تا هفته‌های پیش به مهار این ویروس در کشور به استثنای چند استان رسیده‌ایم. در این چند استان هم تلاش مضاعف در حال انجام است تا از شرایط قرمز خارج شوند و شرایط مناسبی برای مردم به وجود بیاید. جا دارد باز هم از وزارت بهداشت و درمان و کارکنان سلامت در این امر مهم که شبانه‌روز تلاش می‌کنند تشکر و سپاسگزاری کنم.

رئیس جمهور تاکید کرد: روشن است که نه کرونا پایان یافته و نه تابستان و گرما می‌تواند نسبت به این ویروس تاثیرگذار باشد، پس ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی ما نظارت کنند و وزارتخانه‌های ما اعم از وزارت کشور، بهداشت و درمان، صمت، دادگستری و اصناف دقت خود را به عمل بیاورند.

روحانی با تاکید بر اینکه بازگشایی‌ها از آغاز مشروط به این بود که همه مردم به دستورالعمل‌ها توجه کنند، گفت: البته افزایش بیماران در کرونا که ما در هفته‌های اخیر می‌بینیم، بخشی از آن مربوط به اضافه کردن تست‌های آزمایشگاهی است. یعنی امروز تست بیشتری در سراسر کشور انجام می‌شود و به طور طبیعی شناسایی بیمار هم بیشتر می‌شود و این جنبه منفی ندارد، مردم ما نگران نباشند. ما وقتی زودتر تشخیص می‌دهیم دیگر به مرحله بستری نمی‌رسد و با توصیه‌هایی که انجام می‌شود معمولاً این بیماران سرپایی خواهند بود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه توانمندی وزارت بهداشت و درمان ما همچنان بسیار بالاتر از فشار این ویروس در کشور است و ما در شرایط فعلی به غیر از بخش تحول سلامت در حال انجام کار‌های دیگری نیز هستیم، یعنی برای یافتن راه‌های درمان و واکسن این ویروس و نیازمندی‌های بهداشتی و درمانی کشور در تلاش هستیم. الحمدلله بخش‌های تولیدی ما مخصوصاً بخش‌های دانش بنیان تلاش‌های بسیار خوبی انجام دادند و در این زمینه امروز حتی در برخی از بخش‌ها صادر کننده هستیم.

رئیس جمهور بیان کرد: در تماس‌هایی که با سران کشور‌ها داریم، برخی متقاضی صادرات امکانات ضدعفونی و بهداشتی از سوی ما هستند که این کار را انجام می‌دهیم. حمل و نقل شهری اهمیت فراوانی دارد و همه شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران باید مراقبت‌های زیادی در حمل و نقل داشته باشند. یکی از جا‌هایی که می‌تواند مشکل آفرین باشد مترو و اتوبوس است که تجمع در برخی از ساعات زیاد است و اگر مردم از وسایل حفاظتی مانند ماسک استفاده نکنند با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

روحانی با بیان اینکه از روز اول مردم در این امر ما را یاری کردند و با یاری و وحدت مردم پیش رفتیم، خاطرنشان کرد: باز هم از مردم عزیز و بزرگوار می‌خواهیم ما را در این زمینه یاری کنند. مطمئنم هستم با یاری مردم در آن چند استان باقی مانده به مهار خواهیم رسید، اما در عین حال مراقبت‌ها باید همچنان تا ماه‌های آینده ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: از آموزش و پرورش هم می‌خواهم در این ایام تابستانی که دانش آموزان فرصت و فراغت دارند از امکانات به وجود آمده در فضای مجازی استفاده کنند. هم برای تکمیل آموزش‌های سال گذشته و هم برای پر کردن ساعات فراغت آن‌ها و هم برای اینکه خود مراقبتی و مهارت آن‌ها را در شرایط فعلی تقویت کنند است بهتر است از این فرصت استفاده و بهره برداری درست انجام گیرد.

رئیس جمهور افزود: ما راهی نداریم جز اینکه سبک زندگی خود را عوض کنیم یعنی تا زمانی که این ویروس وجود دارد و تا زمانی که دنیا به واکسن مطمئنی در مورد این ویروس برسد، راه دومی برای ما وجود ندارد و بازگشایی‌ها باید به تدریج ادامه پیدا کند و اتفاق بیافتد. ما در این هفته و هفته آینده نیز بازگشایی‌هایی خواهیم داشت که باید با احتیاط و قدم به قدم باید صورت بگیرد، اما راه حل اصلی تغییر سبک زندگی است.

روحانی ادامه داد: در معاشرت‌ها برخورد‌ها و آداب و رسومی که داشتیم و مراسم‌هایی که خواهیم داشت باید مراعات کنیم و سبک زندگی را باید برای مدتی تغییر دهیم تا از این شرایط خارک شویم. ممکن است ماه‌ها تا خروج از این شرایط ژول بکشد.

وی بیان کرد: نکته دوم که باید تاکید شود این است که مردم ما آگاه هستند که کشور ما از ابتدای سال ۹۷ با یک تحریم شدید بی نظیر از سوی حاکمان کاخ سفید روبرو شد و با رعب و وحشت در برخی از موارد کشور‌های دیگر را مجبور به قطع همکاری کردند، بنابراین ما در شرایط ویژه‌ای از سال ۹۷ هستیم. هم سال ۹۷ و هم سال ۹۸ شرایط ما ویژه بوده است و از اواخر سال ۹۸ هم که این ویروس اضافه شده است شرایط ما شرایط دشوارتری شده است. همه باید توجه کنند که ما در چه شرایطی کشور را مدیریت و اداره می‌کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: البته ما اصلاً نمی‌خواهیم دولت ما در مسأله حاشیه سازی‌ها وارد شود. ۱۴ ماه از فرصت ما در دولت باقی ماندن که باید همه توان خود را برای حل مشکلات و رفاه مردم و تکمیل طرح‌های نیمه تمام خود بگذاریم. الحمدلله در این روز‌ها از همه کارگران، مهندسین، کارگزاران، مقامات و مسئولین دولتی که تلاش مضاعف می‌کنند تشکر می‌کنم.

روحانی با بیان اینکه دولت هر هفته به رقم بالایی از افتتاح‌ها می‌رسد، گفت: همین هفته ان‌شاءالله در پنجشنبه، چهار هزارو ۸۰۰ میلبارد تومان طرح و پروژه صنعتی و معدنی افتتاح خواهد شد. اینکه کشور ما در این شرایط تحریم هر هفته افتتاح پروژه دارد بسیار قابل توجه است؛ تازه این‌ها همه افتتاح‌ها نیست و توسط استانداران و شرکت‌ها و بخش‌های مختلف روزانه افتتاح‌هایی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در همین افتتاح هفتگی هم می‌بینیم هفته‌ای چهار تا پنج هزار پروژه و بیشتر افتتاح می‌شود که نشان می‌دهد نشاط و فعالیت در کشور ما علی‌رغم همه این فشار‌ها وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باعث شده که هر سال ۵۰ میلیارد دلار از درآمد ایران کسر شود و جبران آن سخت است، تاکید کرد: برای روشن شدن معنای آن باید بگویم که کل بودجه امسال ما ۵۷۰ هزار میلیارد تومان است. در سال گذشته این رقم چهارصد و ۴۸ هزار میلیارد تومان بود. حال ۵۰ میلیارد دلار یعنی ۸۷۰ هزار میلیارد تومان که حدود دو برابر بودجه سال گذشته است.

روحانی تصریح کرد: هر دولتی در دنیا بود در این شرایط به زانو در می‌آمد، اما اینکه مردم ما ایستادگی کردند و قوای دیگر همکاری کردند و دولت در صحنه بود و رهبری معظم کمک، همراهی و حمایت کردند، ما امروز شرایط زندگی را شرایط قابل تحمل، ولی سخت می‌دانیم.

وی گفت:مردم می‌بینند در این شرایط سخت، هم در مبارزه با ویروس کرونا و هم در تولید که امسال سال جهش تولید است همه توان خود را برای تولید به کار خواهیم گرفت. شما خواهید دید تا پایان سال پروژه‌های بسیار عظیمی را افتتاح خواهیم کرد.

رئیس جمهور افزود: در همین سفری که معاونین رئیس جمهور به آذربایجان داشتند و گزارشی که ارائه شد سه طرح مهم در آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل برخی تا پایان امسال و برخی تا پایان دولت افتتاح خواهد شد.

روحانی خاطرنشان کرد: در موضوع دریاچه ارومیه که اولین قول دولت به مردم آذربایجان و غرب کشور بود و اهمیت ویژه محیط زیستی داشت، با طرح‌هایی که تا دی افتتاح می‌شود، ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: ما تونلی حفر کردیم تا از سد «کانی سیب» آب به دریاچه ارومیه منتقل شود که طول آن ۳۶ کیلومتر است. این موضوع مهم است که دولت در این شرایط سخت تحریمی، در حال تکمیل این تونل است و ۹۰ درصد گرد و غبار ناشی از دریاچه ارومیه در طول دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم مهار شده و ۱۰ درصد باقی مانده نیز تا پایان سال برطرف خواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: این موضوع عظیم‌ترین کار محیط زیستی است که در کشور ما انجام گرفته است. ۷۰ درصد تالاب‌های ما امسال آبگیری شده و شرایط بارندگی هم مناسب بوده است. چون هفته گذشته، هفته محیط زیست بود، باید بگویم که دولت یازدهم و دوازدهم به حق دولت محیط زیست بوده و در این زمینه کار‌های بسیار عظیمی انجام گرفته است.

روحانی گفت: من از همه می‌خواهم هر کسی از دولت انتقاد دارد، با زبان روان و راحت بگوید. اما شرایط را در نظر بگیرند و منصف باشند. همانطور که تاکید کردم وارد حاشیه سازی نخواهیم شد و ما هر کاری انجام دادیم را برای مردم تشریح خواهیم کرد.

وی افزود: اقداماتی را دولت یازدهم و دوازدهم انجام داده و درست است که شرایط سخت‌تر شده و تورم را به دلیل تحریم نتوانستیم به مانند گذشته ادامه دهیم. در شرایط نبود تحریم، رشد اقتصادی را از منهای هشت به مثبت ۱۴ رساندیم که در تاریخ کشور ما نبوده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: رشد اقتصادی کشور ما در سال ۹۱ منهای هشت بود و در سال ۹۵، مثبت ۱۴ شد؛ بنابراین کار بزرگی انجام شده‌است.

روحانی تاکید کرد: تورم ما ۴۰ بود و ما آن را به هفت رساندیم. باید بگویم تورم تک رقمی شد و رشد اقتصادی از منفی به دو رقمی مثبت تبدیل شد که این نشان می‌دهد همان قولی که در دولت یازدهم به مردم داده بودیم، در همان دولت عمل کردیم.

وی تصریح کرد: در دولت دوازدهم شرایط ویژه بوده و باید مدنظر ما باشد. در عین حال متوسط حقوق کارمندان و کارگران نسبت به اول دولت یازدهم، چهار تا پنج برابر شده‌است. دریافتی مستمری بگیران و افراد کم درآمد جامعه، حدود ۹ برابر شده‌است. این یعنی ما از این طرف هم اقدامات دولت را مدنظر قرار دادیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: در این شرایط کرونایی اولا باید دولت الکترونیک را با سرعت جلو ببریم. مقصودم از سبک زندگی، فقط دست ندادن و ماسک زدن نیست، بلکه باید کار‌ها و خدمات را از طریق فضای مجازی به مردم ارئه داد.

روحانی ادامه داد: امروز به من گزارش داده شد که در مورد صدور بیمه نامه شخص ثالث نسخه کاغذی حذف شده و مردم کار بیمه و خسارت را می‌توانند از طریق فضای مجازی پیگیری کنند و همین تصمیم به این معنی است که ۵۰ میلیون اقدام نسبت به موضوع بیمه شخص ثالث از فضای حقیقی به فضای مجازی منتقل منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی دولت بسیج خواهد شد تا خدمات مردم از طریق فضای مجازی روز به روز ارائه شود، اظهار داشت: این موضوع برای مبارزه با کرونا و سبک زندگی جدید، یک اصل بسیار مهم است.

رئیس جمهور گفت: شرکت‌های دانش بنیان ما نیز در حال توسعه کار خود هستند. این موضوع که پنج هزار شرکت دانش بنیان ما ۱۲۰ هزار میلیارد در یک سال درآمد داشته‌اند، به معنی یک تحول علمی و فناوری بزرگ در کشور ما است.

روحانی افزود: نکته دوم در مورد مشکل مردم در امر مسکن است. امروز شرایط مسکن، قیمت و اجاره با شاخص‌های اقتصادی ما منطبق نیست. این موضوع به معنی این است که حرکتی در جامعه است که فضای ناعادلانه‌ای علیه مردم ما که مستاجر بوده و یا می‌خواهند برای خود مسکنی تهیه کنند به وجود آمده و به آن‌ها فشار ناعادلانه می‌آورد.

وی اعلام کرد: من امروز در دولت دستور دادم که رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر راه و شهرسازی، این موضوع را در نظر بگیرند و همه طرح‌های امکان پذیر برای مهار این قضیه را در نظر بگیرند تا فشار را کاهش دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت آمریکا همیشه یک دولت بی‌اعتبار بود، گفت: در این دولت جدید بی‌اعتبارتر شد. دولت آمریکا دولتی است که همه مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشت؛ معاهده محیط زیست را زیر پا گذاشت، مسئله یونسکو را زیر پا گذاشت، حقوق مظلومین عالم و ملت مظلوم فلسطین را زیر پا گذاشت و بسیاری از قرارداد‌ها با دوستان خود را نیز زیر پا گذاشت و تبدیل به یک دولت بی‌اعتبار شد.

روحانی افزود: این دولت بی‌اعتبار، در ماه‌های اخیر بی‌اعتبارتر هم شد و در زمینه مبارزه با ویروس کرونا تا امروز بدترین کشور بوده است. بدترین شیوه را برای مدیریت این بیماری انتخاب کرد، بیشترین تلفات را داد و مردم خود را گرفتار کرده و نشان داده است و توانایی لازم برای اداره کشور خود را ندارد.

وی گفت: در هفته‌های اخیر خشونت‌هایی علیه مردم خودشان داشته‌اند. یعنی نظامی‌ها و پلیس به دستور کاخ سفید کشتار مردم را در دستور کار قرار داده‌اند.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته ما از قدیم می‌دانستیم سیاست آمریکا، سیاست «زانو بر گلو» است و این‌ها همیشه در تاریخ همین طور بوده‌اند. آمریکایی‌ها زانو‌های خود را بر گلوی مظلومان عالم فشار می‌دهند تا آن‌ها را از پا در بیاورند. این‌ها سیاست هیات حاکمه آمریکاست و اینطور نیست که این سیاست یک پلیس در یک شهر آمریکا و در مواجه با یک فرد باشد.

روحانی با بیان اینکه ملت بزرگ ایران در مواجه با این سیاست زانوی آمریکا را شکست، افزود: آن‌ها در سال ۹۷ زانوی خود را تا نزدیک حلقوم ملت ایران جلو آوردند، اما ملت ایران زانوی آمریکا را با پتک اتحاد و وحدت ملی در هم شکست. با این حال آمریکا باز هم به دنبال توطئه علیه مردم ایران هستند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ در مهر امسال تمام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برداشته می‌شود، آمریکایی‌ها از الان نسبت به این روز مهم و بلند تاریخ دفاع ایران عصبانی هستند و در حال تهیه قطعنامه هستند و می‌خواهند آن را به شورای امنیت ببرند.

رئیس جمهور تاکید کرد: توقع ما از چهار کشور دائم عضو شورای امنیت این است که از ایران دفاع کنند و در برابر این توطئه به خاطر ثبات جهان و به خاطر منافعی که در توافق هسته‌ای مد نظر منطقه و جهان بود بایستند. مخصوصا از دو کشور دوستمان یعنی روسیه و چین توقع داریم که در برابر این توطئه ایستادگی کنند.

روحانی گفت: آمریکا انواع توطئه‌هایی که تا امروز بر علیه ما داشته منجر به شکست شده است و ما مطمئن هستیم در این توطئه هم به موفقیت نخواهند رسید و ما با همه توان، قدرت دفاعی خود را ارتقاع می‌دهیم تا آمریکایی بفهمند که قطعنامه ببرند یا نبرند، ضربه بزنند یا نزنند، توانمندی دفاعی ایران در همه شرایط و حتی در شرایط سخت و تحریم ادامه خواهد یافت.

وی افزود: ما در همین سال‌های اخیر که بدترین شرایط تحریمی را داشتیم، بهترین سیستم‌هایی پدافند هوایی را تولید کردیم و با همین سیستم پهباد آمریکایی را زدیم؛ یعنی ما با یک سیستم ایرانی پهپاد آمریکایی را زدیم؛ بنابراین ما قدرت دفاعی خود را توسعه خواهیم داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم ما بدانند که در زمینه‌های اقتصادی دولت همه تلاش خود را به کار گرفته است تا فشار بر مردم کم شود، اظهار داشت: در جلسه امروز هیات دولت رئیس بانک مرکزی دو آمار جدید ارائه کرد که آمار مثبتی بود و نشان می‌دهد حرکت ما حرکت درستی است. یکی از آمار‌ها مربوط به سه ماهه چهارم سال ۹۸ بود که نشان می‌دهد کارگاه‌های بزرگ صنعتی ما رشد قابل ملاحطه‌ای با رقم ۱۰.۵ درصد داشته‌اند که این آمار مربوط به سه ماهه چهارم است. اگر بخواهیم مجموعه سال ۹۸ را حساب کنیم یک رشد ۱.۹ درصدی بوده که بسیار خوب است.

روحانی با بیان اینکه امیدوارم رشد اقتصادی سال ۹۹ علی‌رغم وجود تحریم و کرونا منفی نباشد، اظهار داشت: علائم و نشانه‌ها این است که رشد اقتصادی بدون نفت ما امسال منفی نخواهد بود.

وی افزود: در زمینه کاهش تورم هم علامت خوبی مشاهده می‌کنیم که مربوط به شاخص بهای تولید است. این شاخص در ماه اردیبهشت نسبت به اردیبهشت سال قبل ۱۶ درصد است که نشان می‌دهد تورم کاهش یافته و این نویدی است برای ماه‌های آینده که در عمل هم شاهد همین مسئله باشیم.

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: ما به آینده امیدواریم و معتقدیم که امسال هم سال «جهش تولید» است و هم همه توان خود را برای کاهش فشار بر مردم عزیز به کار خواهیم بست.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها