سید مسعود شجاعی‌طباطبایی:

فضای نژادپرستانه نه تنها در آمریکا بلکه در تمامی جهان غرب جاری است

مسئول واحد تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: اتفاقاتی که این روزها در جهان غرب رخ داده به موجب فضای نژادپرستانه در این کشورها شکل گرفته است.
کد خبر: ۴۰۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵ - 10June 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نمایشگاه کارتون «نمی‌توانم نفس بکشم» با آثاری از هنرمندان ۲۷ کشور و با موضوع فضای نژادپرستانه کشور آمریکا، به دبیری سید محمد شجاعی طباطبایی در گالری حوزه هنری افتتاح شد.

شجاعی طباطبایی در ابتدای این مراسم با اشاره به شرایط و عواملی که سبب تشکیل این نمایشگاه شد، اظهار داشت: اتفاقی تلخ رخ داد و جورج فلوید آمریکایی با ارتکاب خطایی کوچک و تنها به دلیل سیاه‌پوست بودن جان خود را از دست داده و موجب شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر فضای نژادپرستانه نه تنها در کشور آمریکا بلکه در تمامی کشورهای غربی شد زیرا این جریان و این تفکر در تمامی کشورهای غربی جاری و ساری است.

وی در ادامه بابیان این نکته که این نمایشگاه پویشی بود که باید اتفاق می‌افتاد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با حقوق بشر اذعان داشت: کشورهای غربی همواره ادعای حقوق بشر داشته ولی در عمل ضد این مفهوم مهم را نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: بعد از این اتفاقات و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی احساس کردیم باید اتفاق سریعی را رقم زده و به نظر سریع‌ترین اتفاق می‌تواند تولید کارتون و کاریکاتور باشد زیرا زبان این هنر نیز بین‌المللی بوده و قابل فهم برای تمامی جهان است.

مسئول واحد تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان جزئیات این نمایشگاه گفت: ما در فرصتی چند روزه تلاش کردیم تا هنرمندان ایران و جهان را برای این پویش گرد هم آورده و ماحصل آن هفتاد و دو اثر از هنرمندان بیست‌وهفت کشور است و این اتفاق نشان‌دهنده این است که در حال حاضر دنیا متوجه ظلمی شکل گرفته در جهان غرب بوده که اتفاقی بسیار مسرت‌بخش است.

شجاعی طباطبایی در ادامه افزود: این نمایشگاه غیر از گالری حوزه هنری در زیرگذر میدان ولیعصر و ایوان انتظار، فرهنگسرای اندیشه و همچنین در سطح شهر تهران و به مناسبت هفته حقوق بشر به نمایش گذاشته خواهد شد و فایل کتاب این آثار به صورت فایل pdf منتشر خواهد شد.

در ادامه مراسم افتتاح و رونمایی از کتاب نمایشگاه نمی‌توانم نفس بکشم، مازیار بیژنی کاریکاتوریست متعهد که با چند اثر همراه این پویش شده است گفت: کاریکاتور جایگاهی بیشتر از گالری‌ها داشته و باید به دید عموم رسیده و در مکان‌های عمومی‌تر به نمایش گذاشته شود.

وی ادامه داد: ما مدعی رهبری فضاهای عدالت‌خواهانه در بستر هنر هستیم و باید از هنرمندان دیگر کشورها پیشی گرفته و اقدامات سریع و مؤثری داشته باشیم.

بیژنی در ادامه با اشاره به فضای حاکم بر حوزه کاریکاتور گفت: نسل جوانی در فضای کاریکاتور داریم که به واقع رویش بسیار مهم و خوبی به حساب آمده و امروزه به صورت خودجوش و آتش به اختیار در فضای مجازی فعالیت می‌کنند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر امید شخص خودم به نسل جوانی است که شکل گرفته و به علت عدم حمایت و پوشش متمرکز فعالیتشان را به صورت پراکنده و خودجوش انجام می‌دهند.

این هنرمند کاریکاتوریست در رابطه با میزان تأثیر و بازتاب کاریکاتور خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های مختلفی در این حوزه و با این‌گونه موضوعات شکل گرفته که تمامی آن‌ها از بازخورد و بازتاب خبری خوبی در رسانه‌های جهانی برخوردار بوده و تأثیر لازم را گذاشته است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها