مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

دفاع مقدس تجلی منطق انقلاب اسلامی در رویارویی با استکبار بود

سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده گفت: انقلاب اسلامی ایران فریاد مستضعفان بر بام جهان و مروج منطق قیام بر علیه مستکبران داخلی و اجانب و خواستار استقلال واقعی، آزادی و نظام متکی بر مردم بود؛ بر همین اساس کشورهایی که مخالف این منطق بودند در جنگ از صدام حمایت کردند.
کد خبر: ۴۰۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳ - 11June 2020

سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی­‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع­‌پرس در مشهد با اشاره به چهلمین سالگرد حماسه جاوید دفاع مقدس اظهار داشت: عدد 40 در آموزه‌­های دینی ما و طبق فرهنگ ایرانی _ اسلامی؛ جایگاه ویژه‌­ای دارد چراکه این عدد نماد کمال و اوج بوده و نقطه‌­ای‌ قابل اطمینان و اعتمادبخش است، به عبارت دیگر عدد 40 نماد وضعیتی است که هر حادثه و رویدادی را به نهایت خود می­‌رساند.

وی به وضعیت 40 سال قبل ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر در خصوص دفاع مقدس به 40 سال قبل برگردیم و به دنبال چرایی تحمیل جنگ باشیم درمی‌­یابیم که دشمنان منطقه­‌ای، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی به این جمع‌بندی رسیده بودند که از یک سو در ایران انقلابی رخ داده و نظامات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی این کشور از هم فروپاشیده و از سوی دیگر، میزان کارآمدی این نظام تازه تأسیس مشخص نیست. همه این عوامل باعث شد تا آنها به این نتیجه برسند که این نهال نوپا را می­‌توان شکست داد که در این مسیر انواع تحرکات از سوی آنها انجام و در نهایت منجر به تحمیل جنگ شد.

این مسئول در ادامه به بررسی علل حمله صدام به ایران پرداخت و تصریح کرد: ایران از قدیم خرده اختلافاتی را با حاکمان عراق بر سر مسائل مختلف، از ­جمله اروندرود داشت و از طرف دیگر، صدام شخصیتی دیکتاتورمآب و قدرت‌طلب داشت که در پی نامجویی بود. پس از سقوط رژیم پهلوی و خلا نبود نماینده ابرقدرت‌ها در منطقه، صدام احساس کرد که می­‌تواند جایگزین این رژیم به عنوان ژاندارم منطقه برای نظام سلطه باشد؛ لذا با زد‌و‌بندهای سیاسی، هم توانست آمریکا را بابت این نوکری مطمئن کند و هم توانست براساس تعهداتی که با اتحاد جماهیر شوروی داشت تجهیزات نظامی‌ مورد نیاز خود را تأمین کند چراکه همه تجهیزات نظامی که ارتش بعث عراق در جنگ از آنها استفاده می­‌کرد متعلق به بلوک شرق بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی همچنین افزود: براساس اتحاد بوجود آمده بین تمام قدرت‌های نظامی، سیاسی و اثرگذار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، تصمیم به مقابله با ایران نوپای 40 سال قبل گرفته شد تا از رشد و پیشرفت آن جلوگیری کنند. آنها به دنبال فردی بودند تا به عنوان خدمتگزار این مأموریت را به انجام برساند که صدام این ظرفیت‌ را داشت.

یوسفعلی‌­زاده در ادامه تصریح کرد: طبق اسناد دفاع مقدس حدود 36 کشور در جنگ تحمیلی حامی و پشتیبان صدام بودند. برخی از این کشورها با اعزام نیرو در قالب مستشار و یا نیروی رزمی از صدام حمایت کردند. برخی با تجهیز ارتش بعث عراق او را پشتیبانی کردند و برخی دیگر نیز با ارائه اطلاعات و گزارش‌های دقیق از شرایط منطقه، حامی صدام بودند.

وی در ادامه گفت: در پایان دفاع مقدس، تکنولوژی و تجهیزاتی که در اختیار صدام قرار داشت بیش از مشابه آن در ابتدای جنگ بود و اکثر این تجهیزات، اهدایی از سوی حامیان صدام بود.

این مسئول درباره چرایی حضور این کشورها در کنار صدام در جنگ تحمیلی یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران یک فریاد و فراخوان جدید بر بام جهان به نفع مستضعفان و مروج منطق قیام بر علیه مستکبران داخلی و اجانب و خواستار استقلال واقعی، آزادی و نظام متکی بر مردم بود. اکثر کشورهایی که در جنگ از صدام حمایت کردند به نوعی مخالف چنین منطقی بودند و از آن واهمه داشتند؛ برخی از آنها که نظام‌های سلطنتی و مستبدی داشتند نگران بودند ملتشان براساس منطق انقلابی و با الگوگیری از جمهوری اسلامی ایران، گریبان آنها را بگیرند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در خصوص دسته دوم کشورهای حامی صدام بیان داشت: برخی دیگر از کشورهای حامی صدام هم کشورهای سلطه‌گری بودند که چپاول اموال ملی سایر کشورها را در دستور کار داشتند و شعارهای انقلاب اسلامی را به ضرر خود می­‌دانستند. کشورهایی مثل عربستان سعودی، کویت، قطر، امارات، اردن به شدت نگران توسعه این تفکر بودند. بسیاری از این کشورها بر اساس ائتلافی که کدخدا به راه انداخته بود و دستوری که او داده بود وارد میدان شدند.

یوسفعلی­‌زاده در پایان گفت: علیرغم همه این توطئه­‌ها، امت حزب‌­الله در سایه هدایت‌­های پیامبرگونه امام خمینی (ره) و جانفشانی نیروهای مسلح و بسیج مردمی در برابر جبهه استکبار مقاومت و پایداری کرد و از این آزمون سربلند بیرون آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها