استاد دانشگاه بوستون آمریکا:

تظاهرات علیه نژادپرستی شانس پیروزی ترامپ را کم کرده است/ جان مردم آمریکا برای او اهمیتی ندارد

«جفری کارلینر» معتقد است عملکرد ترامپ در خصوص ویروس کرونا و تظاهرات علیه تبعیض نژادی در آمریکا شانس او برای پیروزی مجدد در انتخابات را کم کرده است.
کد خبر: ۴۰۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳ - 12June 2020

تظاهرات علیه نژادپرستی شانس پیروزی ترامپ را کم کرده است/ جان مردم آمریکا برای او اهمیتی نداردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، بسیاری از کارشناسان معتقدند بحران کرونا می‌تواند ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» و شانس موفقیت او در انتخابات ریاست‌ جمهوری امسال را نابود کند. حتی حامیان ترامپ هم که می‌گویند او اوضاع اقتصاد آمریکا را بهتر کرده، اکنون اذعان دارند که اشتباهات فاحش رئیس‌ جمهور آمریکا در مواجهه با پاندمی کووید -۱۹ اقتصاد این کشور را وارد یک سقوط آزاد کرده‌اند.

باید گفت موفقیت ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال پس از افتضاح او در مدیریت بحران کرونا و تظاهرات علیه تبعیض نژادی در هاله‌ای از ابهام است.

پروفسور «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا تنظیم کرده که در ادامه می‌آید.

متأسفانه تعداد قربانیان ویروس کرونا در آمریکا از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشت. این در حالی است که دولت ترامپ پیش بینی می‌کرد تعداد قربانیان به این رقم نرسد. به نظر شما تأثیر عملکرد ترامپ در مقابله با ویروس کرونا چقدر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مؤثر است؟

پاسخ نامتعارف و ناسازگار ترامپ به بیماری همه گیر کروناویروس مطمئناً بر میزان آرا وی در انتخابات ماه نوامبر تأثیر گذار خواهد بود. اکثر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که او در این زمان دشوار کار بدی برای رهبری کشور انجام داده است. به این موضوعات تظاهرات علیه نژادپرستی را هم اضافه کنید که شانس او برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را کاهش داده است.

با این حال، حمایت وی در میان برخی گروه‌های رأی دهنده همچنان پابرجاست و هنوز مشخص نیست که چه کسی در انتخابات پیروز خواهد شد. حتی اگر بایدن در شهرهای بزرگ بیشترین آرا را بدست آورد، ممکن است انتخابات را از دست بدهد زیرا آرا در ایالت‌های کوچک و روستایی بیش از آرا در ایالت‌های بزرگ است.

آثار شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا نیز از جمله مسائلی است که باعث شده ترامپ در تلاش باشد تا شرایط قرنطینه را زودتر بردارد. این موضوع تا چه اندازه می‌تواند به وخامت اوضاع کمک کند؟

از بین بردن محدودیت‌های قرنطینه به صورت نابهنگام، قطعاً منجر به افزایش عفونت‌ها و مرگ و میر خواهد شد. این امر به ویژه در مورد افرادی که ماسک در ملأ عام نمی‌گذارند، فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و اقدامات احتیاطی ساده دیگری را انجام نمی‌دهند، به ویژه صادق است.

تعادل مناسب بین کاهش عفونت و باز کردن اقتصاد پیچیده است. تعادل مناسب همچنین ممکن است در نیویورک و سایر شهرهای بزرگ با چگالی بالا در مقایسه با ایالت‌های کم تراکم روستایی متفاوت باشد. اما ترامپ با امتناع از ماسک زدن و تبدیل فاصله اجتماعی به بیانیه سیاسی، احتمال بروز عفونت و مرگ را افزایش داده است. به دلیل الگوی بد او، حامیان وی ماسک نمی‌زنند، فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و خطر ابتلاء به عفونت و مرگ را برای خود و نزدیکانشان افزایش می‌دهند.

یکی از رویکردهای دولت ترامپ در سیاست خارجی که به نظر می‌رسد از دیدگاه‌های هنری کیسینجر نیز باشد فشار و مهار گسترده‌تر چین باشد. اخیراً هم ترامپ اعلام کرده اگر دولت چین قانون حفاظت از امنیت ملی هنگ کنگ را تصویب کند، شرکتها را از هنگ کنگ خارج می‌کند. از سوی دیگر ترامپ تحرکات در دریای چین جنوبی را نیز تشدید کرده است. دلایل اصلی تشدید مهارچین چیست؟

نگرانی در ایالات متحده در مورد افزایش قدرت اقتصادی و سیاسی چین چندین سال در حال افزایش است نه تنها از زمان ترامپ رئیس جمهور بلکه در زمان اوباما. همه مسائل مربوط به تنش در دوره ریاست جمهوری ترامپ، از جمله رفتار چین با سرمایه گذاری‌های خارجی، محدودیت‌های تجاری آن، ادعاهای مربوط به دریای چین جنوبی و روابط با هنگ کنگ، نیز مورد بحث دولت اوباما بود. یکی از بزرگترین چالش‌های آینده برای ایالات متحده و چین این است که چگونه با وجود رشد قدرت و جاه طلبی‌های چین، می‌توانند همکاری کنند.

اگر «جو بایدن» رئیس جمهور بعدی آمریکا باشد آیا رویکردش به چین تغییر خواهد کرد؟ رویکردش در قبال ایران و قرارداد هسته‌ای با ایران چطور؟

ترامپ در رویکرد خود به چین بر موضوعات اقتصادی مانند تجارت و سرمایه گذاری خارجی تأکید کرده است. بایدن گفته است که بیشتر به موضوعات حقوق بشر مانند روابط چین با هنگ کنگ و برخورد با اویغورهای مسلمان در غرب چین (سین کیانگ) توجه خواهد کرد. ممکن است بایدن رئیس جمهور شود. همچنین ممکن است که بایدن ضمن تمرکز بر مسائل اقتصادی و نظامی، سخنرانی‌های گاه و بیگاه در مورد حقوق بشر در چین انجام دهد.

احتمالاً سیاست ایالات متحده در قبال چین به روش‌های اساسی تغییر نخواهد کرد، اگرچه تأکید و سبک رؤسای جمهور ممکن است تغییر کند. بایدن گفته است که آمریکا را به برجام باز می‌گرداند. او همچنین گفته است که برای محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران و پایان دادن به نبردها در یمن و سوریه، از تحریم‌های هدفمند و دیپلماسی استفاده خواهد کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها