معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد؛

ضرورت در پیش گرفتن رویکرد اصلاح و تربیت در زندان‌ها

غلامحسین محسنی اژه‌ای با تأکید بر ضرورت در پیش گرفتن رویکرد اصلاح و تربیت در زندان‌ها گفت: نظام جمهوری اسلامی از ابتدا تلاشش بر این بود بیشتر به جای اینکه به فکر مجازات باشد به فکر تربیت باشد، اما متاسفانه برخی موارد تحمیل شد.
کد خبر: ۴۰۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱ - 13June 2020

اعمال مجازات به جای تربیت، تحمیل شدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «غلامحسین محسنی اژه‌ای» معاون اول قوه قضائیه در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان زندان‌ها اظهار داشت: بنای اسلام بر این است که همه انسان‌ها مسیر سعادت و قرب الهی را درک کنند، اما متأسفانه گاهی تابع شیطان و شیطان صفت‌ها می‌شویم و مقررات را زیر پا می‌گذاریم.

وی افزود: اگر کسی به دستور‌های خیرخواهانه توجه نکند، به قعر جهنم سقوط می‌کند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی از ابتدا تلاشش بر این بود که بیشتر به جای اینکه به فکر مجازات باشد به فکر تربیت باشد، اما متأسفانه برخی موارد تحمیل شد و به جای تربیت و رشد ناگزیر شدند مجازات را اعمال کنند. اگر اقدامات تخریبی دشمنان ابتدای انقلاب نبود، رویکرد بر اساس تعلیم و آموزش بود.

محسنی اژه‌ای به اصلاح قوانین مربوط به زندانیان اشاره و تصریح کرد: مجازات‌های جایگزین حبس پیش‌بینی و مقرراتی برای تعلیق و توقف برخی مجازات‌ها در نظر گرفته شد. در همین رابطه دستورالعمل‌های متعددی در رابطه با برخی تأمین قرار‌ها هم لحاظ شد که همگی مؤثر بود، اما کافی نیست.

وی افزود: خانواده‌ها و خود متهمان و محکومان از برخی فرصت‌ها استفاده کردند تا بتوانند از زندان رها بشوند. این رویکرد در چند سال اخیر بیشتر هم لحاظ شد.

معاون اول قوه قضائیه به موضوع مقایسه آمار زندانیان ایران و سایر کشور‌ها اشاره و عنوان کرد: مبانی مسأله مقایسه با هم متفاوت است و بار‌ها عرض کردم این مبانی باید اصلاح شود؛ چرا که مبانی ما با آن کشور‌ها متفاوت است و نمی‌توان گفت ما در دنیا چندم هستیم. بسیاری از افراد را ما زندانی می‌نامیم و این در حالی است که در دنیا این افراد جزء زندانیان محسوب نمی‌شوند.

وی افزود: رویکرد اصلاح و تربیت را باید پررنگ‌تر بدانیم و در عین حال ناگزیر هستیم برای کسانی که در اموال بیت المال تعدی می‌کنند، مجازات به کار ببریم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی از باب‌های رحمت الهی توبه است، اما سوال این جاست آیا ما برای این باب توبه و فرصت مجدد برای مجرمین و حتی یاغی و طاغی چقدر استفاده کردیم؟ از رئیس جدید سازمان زندان‌ها می‌خواهم باب جدیدی در این رابطه باز کنند.

وی افزود: در طول سالیان متعدد، دکتر جهانگیر تلاش‌های زیادی داشت و شهادت می‌دهیم که تمام تلاش خودش را به کار گرفته است.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه بسیاری از مدیران ما مسئولیت‌پذیر هستند، گفت: باید خدا را از این بابت شاکر باشیم.

محسنی اژه‌ای در ادامه با گرامی‌داشت یاد شهید لاجوردی گفت: شهید لاجوردی در آن شرایط که هر لحظه احتمال شهادت وجود داشت به امر تربیت و احیای نفس اهتمام داشت و ساعت‌ها با یک مجرم گفت‌وگو می‌کرد و عده زیادی در این رابطه برگشتند و حتی به فیض شهادت نایل شدند.

معاون اول قوه قضائیه خطاب به رئیس جدید سازمان زندان‌ها گفت: وظیفه ما فقط نگهداری از زندانی نیست، بلکه باید به تربیت هم اهتمام ورزید و باید بستری برای اشتغال زندانی فراهم کرد؛ اگر یک زندانی چند سال در زندان بیکار باشد، این بیکاری خودش مخرب است و ممکن است فرد به عنصری بدتر از قبل تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ایجاد ساز و کار برای کاستن مشکلات زندانی و خانواده‌اش باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: بعضی اوقات خانواده زندانی واقعاً مقصر نیست و باید کاری کرد علاوه بر نگرانی که بابت حبس عزیزشان دارند، نباید درگیر مشکلات دیگری هم شوند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: باید ترتیبی اتخاذ کرد که زندانی در داخل زندان مورد آزار و اذیت سایر زندانیان و یا خدای نکرده کارکنان زندان قرار نگیرد.

وی‌ خطاب به رئیس جدید سازمان زندان‌ها گفت: ظرفیت‌ها را باید احصا کرد. شما برای ارتباط با دادگستری‌ها می‌توانید خودتان ارتباط بگیرید و یا یک ظرفیت دیگری را اتخاذ کنید، به‌عنوان مثال از ظرفیت دادستانی کل کشور در این رابطه استفاده کنید.

محسنی اژه‌ای افزود: شما می‌توانید از ظرفیت ستاد مبارزه با مواد مخدر و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم استفاده کنید.

معاون اول قوه قضائیه به تراکم جمعیت در برخی زندان‌ها اشاره کرد و گفت: در همین رابطه باید به موضوع طبقه‌بندی در زندان توجه کرد؛ وقتی فردی یک شبانه‌روز در زندان است به کجا می‌رود و با چه شرایطی مواجه است؟ اگر بر‌ای این افراد شرایطی ایجاد کنیم که با سایر زندانیان متفاوت باشند، بهتر است.

وی به موضوع بهداشت در زندان‌ها اشاره کرد و گفت: با این تراکمی که وجود دارد، اگر فردی یک بیماری داشته باشد، می‌تواند مسبب مشکلات دیگری هم باشد.

محسنی اژه‌ای افزود: برخی از افراد در خود زندان و یا در مرخصی مرتکب جرم می‌شوند که در این رابطه باید هشدار‌های لازم را به زندانیان داد. باید تبیین کنیم و مکرر این موضوع گفته شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار