دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تلاش سازمان ملل برای تکمیل پازل آمریکایی‌ها

آمریکایی‌ها که به‌صورت خودسرانه از توافق برجام خارج شده‌اند، اکنون بدون هیچ دلیل و مبنای حقوقی خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند و سازمان ملل نیز برای تکمیل پازل آمریکایی‌ها تلاش زیادی می‌کند.
کد خبر: ۴۰۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹ - 13June 2020

تلاش سازمان ملل برای تکمیل پازل آمریکایی‌هاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران ۲۷ مهر ماه ۹۹ براساس یکی از بند‌های برجام پایان می‌یابد؛ نکته بسیار مهم این است که هرچه به این تاریخ نزدیک می‌شویم، نگرانی‌های آمریکایی‌ها افرایش می‌یابد.

آمریکایی‌ها که به‌صورت خودسرانه از توافق برجام خارج شده‌اند، اکنون بدون هیچ دلیل و مبنای حقوقی خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

مقامات آمریکایی طی چند ماه اخیر با اظهارات بی‌اساس، سعی کردند تا باعث تشویش اذهان عمومی شوند تا شاید بتوانند به هدف خود یعنی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران برسند.

این تلاش‌ها تا جایی ادامه یافت که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارشی مدعی شد: موشک‌های کروز که سال گذشته در حملات متعددی به تأسیسات نفتی و فرودگاه بین‌المللی در عربستان سعودی از آن‌ها استفاده شد، دارای «منشأ ایرانی» بوده‌اند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارش ۱۴ صفحه‌ای خود به شورای امنیت که روز پنج‌شنبه (دیروز) تقدیم این شورا شده، منشا موشک‌های مورد استفاده برای حمله به تاسیسات نفتی و فرودگاه‌های سعودی در سال گذشته را ایرانی دانسته است.

در گزارش گوترش تاکید شده که چندین مورد از سلاح‌ها و اشیایی که آمریکا در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ توقیف کرده «منشا ایرانی» داشته‌اند.

گوترش در گزارش خود تاکید کرده این اقلام ممکن است با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (تصویب شده در سال ۲۰۱۵) درباره ممانعت از توسعه سلاح‌های هسته‌ای در ایران در تناقض و مغایرت باشد.

این گزارش دبیرکل سازمان ملل را می‌توان به‌عنوان تکمیل‌کننده پازل تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران برشمرد که خیلی سریع واکنش مقامات ایران را در پی داشت.

در نخستین واکنش وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای به دبیرخانه سازمان ملل توصیه کرد در سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران حرکت نکرده و با تهیه گزارش‌هایی که هیچ محمل قانونی ندارند به این روند خطرناک کمک نکند.

«مجید تخت‌روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در توئیتی در واکنش به گزارش ادعایی دبیرخانه سازمان ملل در توئیتر نوشت: ایران ادعا‌های موجود در گزارش دبیرخانه سازمان ملل را رد می‌کند؛ «منشا ایرانی» تسلیحات یک مغالطه است.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه فاقد ظرفیت، تخصص و دانش لازم برای انجام تحقیقات است تصریح کرد که به نظر می‌رسد آمریکا با تاریخچه عداوت با ایران در صندلی راننده نشسته است تا «ارزیابی» سازمان ملل را شکل دهد.

با تمامی تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران، به‌دلیل نداشتن مبنای حقوقی ادعای آمریکایی‌ها و مستند نبودن ادعای سازمان ملل، این تلاش‌ها سرانجامی نخواهد داشت.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها