گزینه‌های ریاست «کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌‌خارجی» مجلس یازدهم+ سوابق

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از سیاسی‌ترین کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است که تصمیم‌های آن تأثیر بسزایی در روابط دیپلماتیک و نحوه تعامل با کشورهای دیگر دارد.
کد خبر: ۴۰۱۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶ - 14June 2020

گزینه‌های ریاست «کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌‌خارجی» مجلس یازدهم+ سوابقبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نخستین دوره انتخابات کمیسیون‌های مجلس یازدهم با حساسیت فراوانی در حال برگزاری است و گزینه‌ها برای ورود به کمیسیون‌ها طبق قانون جدید مجلس براساس امتیازبندی یکی یکی معرفی می‌شوند. کمیسیون‌های تخصصی برای اینکه بتواند رسالت خود در پایه‌گذاری قوانین کارآمد و قابل اجرا انجام دهد، نیازمند رئیس و هیئت رئیسه قوی، دانا و مطلع نسبت به مسائل و مصالح کشور است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در میان اتاق‌های فکر مجلس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که نقشه راه دیپلماسی و نحوه تعاملات با دیگر کشورها را ترسیم می‌کند.

عملکرد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأثیر فراوانی در آینده سیاسی کشور دارد. تصویب متمم توافقنامه برجام و رسیدگی به لوایح چهارگانه مرتبط با FATF نمونه‌های اثرگذاری تصمیم‌های کمیسیون امنیت ملی بر سیاست داخلی است. اهمیت کار در این کمیسیون سبب شده جناح‌های سیاسی همواره حساسیت خاصی به آن داشته باشند و برای حضور در این کمیسیون وزن‌کشی کنند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین چهار کمیته حقوق بشر، سیاست خارجی، امنیت داخلی و دفاع، زیر مجموعه کمیسیون امنیت ملی را در زیرمجموعه خود دارد هستند و به صورت تخصصی مسائل مرتبط با کمیسیون را بررسی می‌کنند.

دوره یازدهم پارلمان با شعار ارتقای جایگاه مجلس کار خود را آغاز کرده و پر واضح است که پایه‌گذاری پارلمانی قوی و تصمیم‌ساز در سیایه کمیسیون‌های متخصص و عالم محقق خواهد شد. اکنون افرادی برای تصدی ریاست سیاسی‌ترین کمیسیون مجلس معرفی شده‌اند که هر کدام در جایگاه خود قابل بررسی هستند و مطرح‌ترین آنان حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذالنور،- وحید جلال‌زاده و حمیدرضا حاجی بابایی هستند که با احتمال بیشتری نسبت به دیگران برای تکیه زدن به کرسی ریاست کمیسیون دپیلماسی ساز مجلس رقابت می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور

ذوالنور متولد ۲۱ مرداد ۱۳۴۲ شهرستان ملایر از استان همدان است. وی بعد از دوران دبیرستان وارد حوزه علمیه بروجرد شد و بعد از آن به قم مهاجرت کرد تا از اساتیدی مانند آیت‌الله موسوی گرگانی، آیت‌الله طالقانی و آیت‌الله حسینی بوشهری و ... بهره بگیرد.

وی مدرک کارشناسی زبان انگلیسی خود را از دانشگاه دولتی کسب کرد. همچنین دوره دافوس –آموزش ویژه فرمانده عالی رتبه نیروهای مسلح را با موفقیت سپری و موفق به دریافت مدرک رسمی این دوره شد. ذوالنور همچنین دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم دفاعی دانشگاه امام حسین (ع) را به پایان رسانید.

ریاست ستاد نمایندگی ولی فقیه کل در سپاه، قائم مقامی ریاست ستاد نمایندگی ولی فقیه کل در سپاه پاسداران، قائم مقام نماینده ولی فقیه در سپاه تا زمان حضور در دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، دبیر کلی کنگره شهدای روحانی سراسر کشور با سابقه ۱۵ سال که تاکنون نیز ادامه دارد از جمله فعالیت‌های اجرایی ذوالنور است. ذوالنور همچنین در اجلاسیه چهارم مجلس دهم برای ریاست کمیسیون امنیت ملی برگزیده شد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سال آخر مجلس دهم با ریاست حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری دوران پرتلاشی را سپری کرد. از آنجا که مجلس سال‌ آخر فعالیت خود را می‌گذراند و برخی نمایندگان به دلایل انتخاباتی دیگر انگیزه‌ای برای حضور در کمیسیون نداشتند، کمیسیون توانست روزهای پرباری را پشت سر بگذارد.

اصلاح‌طلبان کمیسیون امنیت ملی که هم حضور ذوالنور در رأس کمیسیون را بر نمی‌تافند و از سوی دیگر انرژی مثبتی از جامعه برای انتخاب مجدد خود و حضور در مجلس آینده دریافت نمی‌کردند، حضور در جلسات کمیسیون را از روند کاری خود حذف کردند و این موضوع کار را در کمیسیون امنیت سخت کرده بود، چرا که مصوبات کمیسیون نیازمند حضور دو سوم اعضا بود با این حال کمیسیون امنیت ملی روزهای سخت کار را با موفقیت پشت سر گذاشت و کارنامه قابل قبولی از خود ارائه کرد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در زمانی که ذوالنور با حداقل حمایت اعضا آن را اداره می‌کرد، در حوزه امنیتی با چالش‌هایی از قبیل افزایش قیمت بنزین نیز مواجه شد، اما توانست با ارتباط مستقیم با دستگاه‌های مسئول و پیگیری موضوع هم از جایگاه قانونی مردم حمایت کند و هم حافظ منافع و مصالح نظام در مقابل بدخواهان اسلامی باشد.

کمیسیون امنیت ملی در سال آخر مجلس دهم همچنین با ناکارآمدی‌های در حوزه اقتصاد مواجه بود. ناامنی‌های ایجاد شده از قبل مسائل اقتصادی و اینکه مردم در تنگناها قرار گرفته بودند، می‌توانست ناآرامی‌های خسارت‌باری را برای کشور رقم بزند با نقش آفرینی کمیسیون امنیت ملی و پیگیری اعضای کمیسیون رفع شد.

کمیسیون امنیت ملی همچنین در حل معضلات اقتصادی مرتبط با ارز ۴۲۰۰ تومانی مؤثر واقع شد. جلساتی که با حضور وزرای اقتصادی دولت، رئیس بانک مرکزی، اطلاعات سپاه و دیگر مسئولان ذی‌ربط برگزار شد، توانست نتایج خوبی را در شفاف کردن فضا همراه داشته باشد.

ریاست ذوالنور در سال آخر مجلس دهم بر کمیسیون امنیت ملی مسائل خوبی در سیاست خارجی کشور نیز رقم زد. حمایت از سپاه پاسداران در ساقط کردن پهپاد آمریکایی و هدف قرار دادن پایگاه نظامیان تروریست‌ آمریکایی در عین‌الاسد پس از ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمان، پیگیری مسائل مرتبط با شیخ زکزاکی از جمله موضوعاتی بود که کمیسیون امنیت ملی توانست با آن مردم را همراه مجلس شورای اسلامی کند.

این کمیسیون همچنین مصوبه‌ای علیه اقدامات خصمانه ایران داشت که نحوه تصویب آن در تاریخ مجلس بی‌سابقه بود. این طرح ۱۶ ماده‌ای که طراح آن حجت‌الاسلام ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی بود، توانست در مدت کوتاهی به صحن مجلس ارائه شود و بدون حتی یک مخالف در صحن مجلس به تصویب برسد.

کمیسیون امنیت ملی در سال آخر همچنین در حوزه قوانین نیز پرکارترین روزهای خود را سپری کرد. حدود ۲۰ طرح مهم در حوزه سیاست خارجی و در رابطه مقابله با تحریم نظام سلطه و مطالبه حقوق ملت ایران در این ایام پیگیری شد که بیشتر آنها به نتیجه رسید.

برخی قوانین که در کمیسیون پیگیری شد، مرتبط با حوزه‌های اقتصادی بود که در ارتباط کمیسیون امنیت ملی با کمیسیون‌های قضائی و اقتصادی پیش می‌رفت همچنین موضوعاتی مانند مبارزه با قاچاق از مصوباتی بود که کمیسیون امنیت ملی به عنوان کمیسیون فرعی در آن نقش ایفا کرد.

پیگیری ۱۷ طرح در یکسال گذشته در کمیسیون امنیت ملی و قرار دادن آن در چرخه تصویب مجلس نیز از موضوعات قابل توجه فعالیت‌های صورت گرفته در کمیسیون امنیت ملی است که نباید نادیده گرفته شود.

کمیسیون امنیت ملی در سال آخر مجلس دهم در سیاست خارجی موفقیت‌های دیگری هم داشت که از آن جمله مطالبه خسارت ایران در جنگ جهانی دوم بود. همچنین طرحی در کمیسیون پیگیری و تصویب شد که سازوکار مجازات شرکت‌هایی که در تحریم‌های آمریکایی علیه ایران حضور دارند را معین می‌‌کرد.

وحید جلال‌زاده

وحید جلال‌زاده متولد سال ۱۳۴۷ در ارومیه است. او با مدرک تحصیلی‌ دکتری علوم سیاسی، در دولت‌های نهم و دهم استاندار آذربایجان غربی و علاوه بر آن رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها را نیز در کارنامه اجرایی خود دارد.

مدیرکلی حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیر کلی حراست وزارت علوم تحقیقات و فناوری، معاون سیمای مرکز صدا و سیمای کرمانشاه، مدیر کل روابط عمومی شورای نگهبان، رئیس کمیته اطلاع رسانی هیئت مرکزی نظارت شورای نگهبان در انتخابات هفتم، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور، جانشینی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور و مشاور رئیس دفتر و مدیر کل امور بین‌الملل دفتر رئیس جمهور از دیگر سوابق اجرایی جلال‌زاده است.

فداحسین مالکی

مالکی یکی دیگر از گزینه‌های مطرح برای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است. وی متولد ۱۳۳۳ در زابل استان سیستان و بلوچستان است. وی در شهریور ۱۳۹۱ به عنوان عضو و رئیس هیئت مدیره باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران انتخاب شده ‌بود. وی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ سفیر ایران در افغانستان بود. فرمانداری ایرانشهر، دبیرکل مبارزه با مواد مخدر و نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله مسئولیت‌های دیگر مالکی است. او از حوزه انتخابیه زاهدان در مجلس شرکت کرد و به بهارستان راه یافت.

کمیسیون امنیت ملی به لحاظ جایگاه سیاسی که دارد، همواره مورد مطالبه اکثر نمایندگان است، در این دوره هم ۷۰ نفر از نمایندگان این کمیسیون را یکی از دو کمیسیون مورد علاقه خود اعلام کرده‌اند. مجتبی ذوالنوری، زهره الهیان، وحید جلال زاده، شهریار حیدری، یعقوب رضازاده، علی علیزاده، سید محمد آوایی، جلیل رحیمی جهان آبادی، عباس مقتدایی، سید علی آقازاده، محمود احمدی‌بیغش، روح الله حضرت پور، جواد کریمی قدوسی، محسن پیرهادی، مهدی سعادتی، ابراهیم عزیزی، سارا فلاحی، فدا حسین مالکی، حسین نوش‌آبادی و هاجر چنارانی در این دوره عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شدند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطابق ماده ۴۹ آیین نامه داخلی مجلس در محدوده سیاست و روابط خارجی، دفاع، اطلاعات و امنیت فعالیت می‌کند، لازم است رئیس و هیئت رئیسه این کمیسیون افرادی شجاع، انقلابی و دارای روحیه جهادی باشند تا در شرایطی که دشمن جنگ همه جانبه علیه کشور را به راه انداخته بتوانیم با تدوین قوانینی منطقی و کارآمد قدرت مقابله با هرگونه توطئه را در کشور ایجاد کنیم.

منبع: آنا

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار