موسوی در نشست خبری:

نشست سران آستانه به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود/ پیگیر مطالبات خود از کره جنوبی هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دستور رئیس جمهور به رئیس بانک مرکزی برای وصول مطالبات از کره جنوبی گفت: اقدام ما تازگی ندارد و ما مدت‌ها است که پیگیر مطالبات خود از کره جنوبی هستیم.
کد خبر: ۴۰۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳ - 15June 2020

نشست سران آستانه به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با تسلیت شهادت امام صادق (ع) و گرامی‌داشت یاد هنرمند پیشکسوت محمدعلی کشاورز، اظهار داشت: وزیر امور خارجه سفری را به ترکیه و روسیه رفته‌اند؛ او در حال حاضر در ترکیه بوده و امشب یا فردا صبح به روسیه می‌رود.

وی با بیان اینکه لازم بود بعد از فروکش کردن «کرونا» تبادلات دیپلماتیک انجام شود، افزود: آقای ظریف بعد از سفر به سوریه لازم بود به ترکیه و روسیه برود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همچنین ما نشست مجازی کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی را بعد از اقدامات رژیم صهیونیستی را داشتیم که بعد از بدعت رژیم صهیونیستی در الحاق بخشی از سرزمین فلسطینی‌ها انجام گرفت.

موسوی تصریح کرد: معاون وزیر خارجه کشورمان با معاون وزیر خارجه کانادا گفت‌وگو کرد که رایزنی آنها در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی و اقدامات کنسولی بود، متاسفانه مقامات کانادایی به رغم ادعاهای خود به دوستی با ملت ایران، سال ها است خدمات کنسولی هموطنان ما را بلاک کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ما بارها اعلام کرده‌ایم که آمادگی بازگشایی خدمات کنسولی در دو کشور هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر  این خدمات برای هموطنان به سختی برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: نشست ویدئوکنفرانس سران آستانه را خواهیم داشت که به احتمال زیاد در سفر ظریف زمان آن مشخص می‌شود.

موسوی درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل و همسویی با تلاش آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران، اظهار داشت: این اتفاقات همسو با اقدامات آمریکا است. گزارش دبیرخانه سازمان ملل را ما بی‌اساس می‌دانیم و هیچ سندی ارائه نشده است که ادعاهای آنها اثبات شود.

وی افزود: این اقدام با فشار آمریکا و عربستان انجام گرفته و جای تاسف دارد که دبیرکل و دبیرخانه گزارشی را ارائه دهند که بی‌پایه باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آنها باید این موضوع را در نظر بگیرند که آمریکا سال‌ها است سازمان‌های بین‌المللی را گروگان گرفته است.

موسوی با بیان اینکه گزارش آژانس هم بی‌پایه بوده و بر مبنای ادعاهای جاسوسی رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو» قرار گرفته است، اظهار داشت: آژانس به جای مبنا قرار دادن همکاری صادقانه ایران، ادعاهای رژیمی را مدنظر قرار می‌دهد که عداوت او با ایران و نظام بین‌الملل ثابت شده‌است. ما از آژانس می‌خواهیم ادعاهای خود را بر مبنای اطلاعات درست قرار دهد.

وی افزود: آژانس نباید وارد حاشیه سازی شود و امیدواریم نشست جاری، منتج به نتیجه‌ای شود که به حفظ صلح کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص دستور رئیس جمهور به رئیس بانک مرکزی برای وصول مطالبات از کره جنوبی عنوان کرد: اقدام ما تازگی ندارد و ما مدت‌ها است که پیگیر مطالبات خود از کره جنوبی هستیم.

موسوی اضافه کرد: کره جنوبی بیش از نیم قرن رابطه خوب و صمیمی ما را دستخوش اتفاقاتی کرده که به خاطر طرف ثالث در حال خراب شدن است. طبیعت کورکورانه، کره جنوبی از آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران به بهانه فشار آمریکا غیرقانونی است.  

وی تصریح کرد: تحریم آمریکا تصمیم خودسرانه و غیرقانونی یک کشور است که به صورت قُلدرمابانه علیه ایران و دیگر کشورها اعمال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه دیگر کشورها حق ندارند اموال ملت ایران را برای مدت مدیدی بلوکه کنند، گفت: وزارت خارجه با همکاری بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌ها تمامی اقدامات سیاسی و حقوقی را انجام داده و خواهد داد تا حقوق ملت ایران تضمین شود.

موسوی درباره پیش نویس قطع نامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و حمایت چین و روسیه از کشورمان، اظهار داشت: غیرقانونی بودن درخواست آمریکا برای همه مشخص است. چین و روسیه همواره این اقدام آمریکا را خلاف برجام و قطع نامه ۲۲۳۱ دانسته‌اند. اقدام آمریکا به نتیجه نخواهد رسید. رایزنی‌های ما با کشورهای باقی مانده در برجام ادامه دارد و آنها نیز اعلام کرده‌اند که این کار آمریکا غیرقانونی است.

وی افزود: این بدعت خطرناکی بوده و خط قرمزی است که امیدواریم کسی سمت آن نرود.

سخنگوی وزارت امور خارجه  در پاسخ به سوالی در زمینه تحریم خط لوله نورد استریم از سوی آمریکا، گفت: ما سال‌های سال به جامعه جهانی و اروپایی‌ها هشدار می‌دادیم که سکوت در مقابل قلدری و یکجانبه گرایی آمریکا گریبان شما را خواهد گرفت. امروز آمریکا تهدید به تحریم پروژه مورد استریم کرده است.

موسوی با بیان اینکه این حرفی بود که ما سال‌ها است می‌زنیم، گفت: آمریکا امنیت انرژی و سیاسی و امنیتی جهان را به خطر انداخته و سکوت جامعه جهانی باعث شده که واشنگتن پا را فراتر گذارد.

وی افزود: تحریم علیه قضات دادگاه کیفری نشان می‌دهد آمریکا به دنبال آنارشی بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد نشست روز جاری شورای حکام و تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران، گفت: امیدواریم اینگونه نشود. این ادعاها بر اساس اطلاعات جاسوسی اسرائیل بوده است که بر اسناد قدیم استوار شده است.

موسوی با تاکید براینکه اسناد آژانس باید متقن باشد، تاکید کرد: ما این اقدام آژانس را  قابل قبول نمی دانیم و این موضوع را اعلام کرده‌ایم.  

وی تصریح کرد: همکاری ما با آژانس به رغم کاهش محدودیت ادامه داشته و اگر آژانس این رویه را ادامه دهد، همکاری ما دستخوش تغییر خواهد شد. آژانس نباید زیر فشار آمریکا و رژیم اسرائیل تصمیم غیرسازنده‌ای بگیرد؛ آنها حدس خواهند زد که اگر تصمیم اشتباهی بگیرند، جمهوری اسلامی ایران تصمیم قاطعی خواهد گرفت.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار