یادداشت/ حسین الوند

مایه زینت ما باشید

امام جعفر صادق (ع) به شیعیان توصیه می‌فرمودند: طوری رفتار کنید که مایه زینت ما باشید و موجبات خشنودی و سرافرازی ما را فراهم سازید.
کد خبر: ۴۰۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹ - 16June 2020

مایه زینت ما باشید

گروه استان‌های دفاع‌پرس – حجت الاسلام حسین الوند؛ امام جعفر صادق (ع) در سال 83 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود و در دامان پدر گرامی اش امام محمدباقر (ع) و مادرش ام فروه پرورش یافت.

آن حضرت از سن 31 سالگی به مدت 34 سال عهده دار امامت و رهبری مسلمین شد. دوران امامت آن حضرت با اضمحلال حکومت بنی امیه و درگیری با عباسیان مصادف شده بود و امام از این فرصت نهایت استفاده را بردند و دو امر مهم را آغاز کردند:

تربیت شاگردان و گسترش علم و معرفت

 ایشان راه پدر بزرگوار خویش، امام محمدباقر (ع) را که دانشگاه اسلامی را پایه ریزی نمودند، ادامه دادند و بزرگترین مرکز علمی دنیا را در مدینه ایجاد کردند و به تربیت هزاران شاگرد در رشته های مختلف پرداختند. از آن جمله می توان به هشام بن حکم، ابان بن تغلب، مفضل بن عمر، جابر بن حیان، زراره بن اعین و ... اشاره کرد که هر کدام در یکی از علوم سرآمد روزگار بودند.

جالب اینکه امروزه بعد از گذشت چندین قرن، روایات آن حضرت -که توسط شاگردانشان ثبت شده و به ما رسیده است- همچنان مبنای مسائل فقهی، اقتصادی، اجتماعی مجامع علمی حوزوی است.   

تربیت اخلاقی و توجه به رفتارهای اجتماعی شیعیان

آن حضرت به تربیت اخلاقی شیعیان اهتمام زیادی داشتند. در آن دوره در شهر مدینه، در کنار شیعیان، اهل سنت و پیروان مذاهب دیگر نیز زندگی می کردند. امام صادق (ع) به شیعیان توصیه می کردند که با همه افراد روابط حسنه داشته باشند، در گرفتاریها به کمک آنان بشتابند. از جمله فرمودند: «بر شما باد به نماز خواندن در مساجد و هم نشینی با مردم  و شهادت دادن برای آنان و حضور در تشییع جنازه ایشان. زیرا شما ناچار هستید با مردم معاشرت کنید.» (منتهی الامال، ج 2، ص 204)

و نیز به شیعیان توصیه می فرمودند طوری رفتار کنید که مایه زینت ما باشید و موجبات خشنودی و سرافرازی ما را فراهم سازید.

شیخ عباس قمی در منتهی الآمال آورده است که شخصی به نام داود بن کثیر رقی محضر امام صادق (ع) رسید. او می گوید: نزد امام صادق (ع) نشسته بودم که ناگهان به من فرمود: «ای داود! اعمال شما در روز پنج شنبه بر من عرضه شد. در بین اعمالت دیدم که نسبت به پسرعمویت احسان کرده و صله رحم بجا آوردی. این مطلب مرا خشنود ساخت.» (منتهی الآمال، ج 2، ص 124)

سرانجام حکومت عباسی که تحمل نفوذ فوق العاده امام صادق (ع) در میان مردم را نداشت، به دستور منصور دوانیقی حاکم ستمکار عباسی، آن حضرت را در سن 65 سالگی به شهادت رساندند و پیکر مطهر آن حضرت در قبرستان بقیع در شهر مدینه به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار