یادداشت/ عذرا شباب

جهادگران سازندگی سربازان گمنام میدان‌های سخت ایران

جهادگران سازندگی سربازان گمنام میدان‌های سخت ایران اسلامی هستند که اقتدار و شجاعت خود را در جنگ تحمیلی به خوبی نشان داده بودند و پس از پایان جنگ تحمیلی با تمام امکانات به بازسازی مناطق جنگ زده پرداخته و برگ‌های امید و آبادانی را بر شاخه‌های دل مردم جنگ زده وصله کردند.
کد خبر: ۴۰۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ - 16June 2020

جهادگران سازندگی سربازان گمنام میدان های سخت ایران

گروه استان‌های دفاع‌پرس - عذرا شباب؛ اندیشه تأسیس جهاد سازندگی، نخستین‌بار با عنوان طرح اعزام گروه‌‌های 10 نفره دانشجویی به مناطق محروم و با پیشنهاد یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران، مطرح شد.

ایده ابتدایی تشکیل نهادی دانشجویی برای اداره مناطق بحرانی محروم و دور افتاده از جمله کردستان، سیستان و بلوچستان، گنبد و ترکمن صحرا، چهارمحال و بختیاری، مسجد سلیمان و خوزستان و هدایت امور سیاسی و فرهنگی و فعالیت‌های انقلابی و مردمی این مناطق با استفاده از امکانات ارتش در جلسه جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه‌های پلی‌تکنیک (امیر کبیر)، صنعتی شریف، تهران، شهید بهشتی و علم و صنعت ایران در حضور نخست ‌وزیر وقت «مهدی بازرگان»، مطرح شد.

پس از اعزام این گروه‌ها، لزوم ایجاد نهضت جهاد سازندگی با مشارکت دانشجویان در کشور احساس شد و این طرح در اردیبهشت 1358 در دانشگاه‌های ایران مورد نظرخواهی قرار گرفت که با موافقت دانشجویان روبه ‌رو شد.

در مرحله بعد، طرح تأسیس نهادی با عنوان «جهاد برای سازندگی کشور» در جلسه مشترک هیئت دولت و استانداران کل کشور مورد پیگیری قرار گرفت. 

پس‌ از گذشت‌ حدود چهارماه از پيروزی انقلاب اسلامی در 27 خرداد سال 1358 با توجه به ضرورت انجام اقدامات وسيع و سريع در راستای محروميت زدائی و توسعه و عمران روستاها جهادسازندگی با درک اهمیت روستاها در تأمین استقلال سیاسی و اقتصادی با فرمان امام خمينی (ره) به منظور فراهم آوردن نهضت همه جانبه جهت مبارزه با فقر و محروميت بجا مانده از رژيم پهلوی و توسعه و عمران روستائی تأسیس شد.

همت مقتدرانه جهادگران مخلص درخت امید را در دل محرومان و قشر ضعیف جامعه آبیاری کرد، جهادگرانی که در عرصه های تولید و خدمت در سخت ترین شرایط کمبودها را جبران کردند، مخلصانی  که همزمان با آغاز تجاوز دشمن بعثی به ایران اسلامی با تمام وجود در جبهه های حق علیه باطل به یاری رزمندگان اسلام شتافتند و لقب «سنگرسازان بی سنگر» را بر سینه سوخته خود حک کردند.

جهاد سازندگی در هشت‌ سال‌ دفاع مقدس نقش تاثیرگذاری را ایفاء کرد و به نظر کارشناسان یکی از دلایل عدم شکست ایران در جنگ حضور این نهاد انقلابی گمنام در جنگ بود و جهت جمع‌آوری‌، ارسال و توزیع کمک های مردمی به جبهه ها‌ «ستاد پشتیبانی‌ جنگ‌ جهاد سازندگی‌ استان‌ و شهرستان‌» را تشکیل‌ داد و با 40 گردان‌ مهندسی‌ و رزمی‌ و چهار قرارگاه‌ عملیاتی‌ و پشتیبانی‌ همچنین یک قرارگاه مرکزی و ۵ قرارگاه محور عملیاتی شامل قرارگاه «کربلا، نوح، نجف، حمزه سیدالشهدا، رمضان»  در تمامی‌ مراحل‌ دفاع‌ از وطن حضور مثمرثمری داشت و در طول این هشت سال پشتیبانی‌ امور مهندسی‌ جبهه‌ و بازسازی‌ و نوسازی‌ مناطق‌ جنگ‌ زده با ساخت پل، سنگر، خاکریز و جاده در مناطق مختلف باعث پیشرفت رزمندگان اسلام در جنگ می‌شد.

جهادگران سازندگی سربازان گمنام میدان‌های سخت ایران اسلامی هستند که اقتدار و شجاعت خود را در جنگ تحمیلی به خوبی نشان داده بودند و پس از پایان جنگ تحمیلی با تمام امکانات به بازسازی مناطق جنگ زده پرداخته و برگ‌های امید و آبادانی را بر شاخه‌های دل مردم جنگ زده وصله کردند.

جهاد بی منتی که سازندگی خود را همچنان تا عصر حاضر در روح و جسم جوانان و نوجوانان رخنه کرده است و در تمام شرایط سخت نظام مخلصانه و عاشقانه در خدمت ملت ایران کمر همت می بندد و گواه این مطلب شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا است که جهادگران بدون هیچ چشم داشتی در ریشه کن کردن این ویروس منحوس شب و روز انقلاب را یاری کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار