نماینده مردم خوی در مجلس:

شفافیت عملکرد باید در قوه قضائیه و دولت هم اعمال شود

«عادل نجف‌زاده» با بیان اینکه اهمیت دارد که در ایجاد شفافیت فقط به مجلس اکتفا نشود، بلکه قوای دیگر هم اقدام کنند، شفافیت عملکرد دولت و قوه قضائیه را زمینه‌ساز بالارفتن قدرت نمایندگان در بعد نظارتی عنوان کرد.
کد خبر: ۴۰۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱ - 20June 2020

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، عادل نجف‌زاده نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس یازدهم در برنامه بهارستان رادیو «گفت‌وگو» با موضوع «تحلیل و بررسی اهمیت و اولویت شفافیت آرا نمایندگان مجلس» اظهار داشت: طرح شفافیت آراء نمایندگان که طرحی مورد قبول همه است به عنوان یک «امر معروف» شناخته می‌شود. این طرح در مجلس دهم شکل گرفت و نصفه‌کاره و در نیمه راه رها شد.

شفافیت مسری شود

وی افزود: اهمیت دارد که ایجاد شفافیت فقط در مجلس باقی نماند بلکه به قوای دیگر هم برسد و قوه مجریه و قضائیه هم شفاف شوند. نماینده‌ای که به موضوعی رأی داده است باید در ادامه مسیر کار و نظارت خود قدرت داشته باشد که در ادامه، روند اجراسازی آن قانون در بخش دولت را پیگیری کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید بدانیم رأی در کجا به نفع مردم است یا نیست. باید شفافیت را از سمت مجلس به سمت دولت و قوه‌ قضائیه ببریم.

نجف‌زاده همچنین گفت: مشکل اساسی و جدی‌مان در مجلس این است که اگر قرار بر شفافیت‌سازی رأی نمایندگان باشد زمانی این امر میسر است که نماینده قدرت و اعتبار لازم را در خودش احساس کند. اینکه شفافیت صرفا برای مچ‌گیری نباشد. چرا که اگر قرار بر مچ‌گیری باشد اکثر نمایندگان زیربار این طرح نمی‌روند.

القای بدبینی نسبت به شفاف‌شدن مجلس

وی ادامه داد: در میان نمایندگان مجلس این‌گونه به طرح شفافیت رأی نمایندگان نگاه می‌شود که سیستم‌های دولتی با تصویب آن بخواهند از عملکردشان مچ‌گیری کنند در حالی که این طور نیست.

این نماینده مجلس از هیأت رئیسه مجلس یازدهم خواست به نمایندگان اطمینان دهد که اگر مجلس شفاف شود این موضوع به نفع ملت است.

در بخش دیگری نجف‌زاده گفت: در روز دوم اسفند مردم پای صندوق آراء انتخابات مجلس یازدهم آمدند و رأیی دادند که مجلس انقلابی تشکیل شود. این خواسته مردم بود که مجلس انقلابی تشکیل شود.

در ادامه این نماینده مجلس به طرح این موضوع پرداخت که شفافیت مجلس را می‌توان مطابق با همین خواست مردمی در تشکیل مجلس انقلابی در گستره وسیعی دنبال کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: ایجاد شفافیت در مجلس باعث می‌شود نمایندگان دقت بیشتری داشته باشند و نماینده را دقت محور می‌کند.

باید نمایندگان به عزم جدی برسند

نجف‌زاده با بیان اینکه قانون حقی را به نماینده داده است که قادر است رأی خود را اعلام کند یا نکند، در بخش دیگری گفت: باید تمام نمایندگان به این عزم جدی برسند که اگر شفافیت در مجلس رأی آورد به نفع عموم جامعه است.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوألی درباره اینکه بنابر طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس تعداد ۱۵ نماینده می‌توانند با ارائه درخواست درباره موضوعی عملکردشان را از حالت شفاف خارج کنند با تأکید براینکه این موضوع از جمله نقاط ضعف طرح است خواستار این شد که در شفافیت آراء نمایندگان استثنائی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار