افتتاح کتابخانه یزد پس از ۲۴ سال/ شرکت بیش از ۸۰۰ هزار نفر در «جشنواره کتابخوانی رضوی»

معاون توسعه و ترویج امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از افتتاح کتابخانه مرکزی یزدی در ماه جاری پس از ۲۴ سال خبر داد.
کد خبر: ۴۰۲۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶ - 22June 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری مهدی رمضانی معاون توسعه و ترویج امور کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حجت‌الاسلام جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، صبح امروز (دوشنبه) در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

محبی: در پی تغییر نگرش مردم به مسئله امر به معروف و نهی از منکر هستیم

جلیل محبی ضمن اشاره به دور جدید فعالیت‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دوره جدید طرحی بنا گذاشته در خصوص مسئولیت اجتماعی و آن چیزی که امروز در دنیا به عنوان بخشی از حقوق شهروندان مطرح می‌شود که آن بعد اجتماعی شهروندی است در این مسیر فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای را هم انجام داده است.

وی با بیان اینکه در دور جدید فعالیت‌ها معاونت آموزش فرهنگ‌سازی و رسانه تاسیس شد و به دنبال آن هستیم تا نگرش مردم کشور در لایه‌ها و سنین مختلف و گروه‌های اجتماعی نسبت به مسئله امر به معروف و نهی از منکر تغییر دهیم، ابراز داشت: ما طی دوره فعالیت خود فعالیت‌های گوناگونی انجام داده‌ایم. یکی از آن‌ها تولید محصولات فرهنگی، رسانه‌ای، انیمیشن، تیزر و دوربین مخفی بوده است که از طریق تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی پخش و بازخورد‌های خوبی دریافت کردیم. چراکه مردم از تغییر نگرش جامعه استفاده می‌کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به هشتک «بی‌تفاوت باشیم»، اظهار داشت: این هشتک توسط خیلی از فعالین مجازی و رسانه‌ای در گروه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفت. هر چند هنوز برای مردم جا نیفتاده که در جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم نباید به پیرامون بی‌تفاوت باشیم. از این نظر یکی از موارد مدنظرمان موضوع کتاب و کتابخوانی و تولید آن بود.

به گفته وی در ۲۶ سال طی شده از عمر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تعداد زیادی کتاب توسط مؤلفان تولید شد که هر یک با نگرشی به موضوع پرداخته است. یکی از مسائل پرداخته شده مطالعه تطبیقی امر به معروف و نهی از منکر با فرهنگ‌های دیگر و با کشور‌های غیرمسلمان است. از مسائل دیگر که مورد توجه بوده مصادیق منکر در جامعه از منظر دینی واجتماعی است. از این رو هر یک از نویسندگان آثاری را نوشته‌اند، اما با بررسی که مرکز افکار سنجی ما انجام داد به این نتیجه رسیدیم که امر به معروف و نهی از منکر برای مردم اشتباه جا افتاده است و وقتی واژه «امر به معروف و نهی از منکر را می‌شنوند» حسی که به آن‌ها دست می‌دهد حسی نیست که در قرآن از آن یاد شده است. به جز عده محدودی که با شنیدن عنوان امر به معروف و نهی از منکر یاد قیام عاشورا و مسائل پیرامون آن می‌افتند و سایرین مصادیق بسیار محدودی از آن را در ذهن‌شان به یاد می‌آورند.

محبی افزود: از منظر کتاب آن چیزی که حائز اهمیت است این که مردم با مفاهیم پایه‌ای امر به معروف و نهی از منکر آشنا شوند. فرهنگ امر به معروف که در دستور مسابقه کتابخوانی قرار گرفته چند بخش دارد. اول مفاهیم قرانی، دوم احادیث معصومین، سوم بیانات امام، چهارم بیانات رهبر انقلاب که البته ضمیمه‌ای هم تحت عنوان قانون امر به معروف آمده است.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: مفاهیم بنیادین در یک مجموعه مختصر پالتویی تهیه شده که در معرض خوانش شرکت کنندگان در مسابقه قرار گرفته و تا به امروز ۵۷ هزار شرکت کننده در آن شرکت کردند که جوایز منتخبین توسط ستاد امر به معروف و نهاد کتابخانه‌ها مشترکا اعطا شد و با توجه به استقبال صورت گرفته در پی آنیم مسابقه را در سطح وسیع‌تر برگزار کنیم.

شرکت بیش از ۸۰۰ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی

مهدی رمضانی، معاون توسعه و ترویج امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به اصل برگزاری این مسابقه کتابخوانی اشاره کرد و آن را کاری مشترک و البته بدون حاشیه میان نهاد و ستاد امر به معروف عنوان کرد و گفت: امیدواریم این کار مشترک به سایر دستگاه‌ها نیز سرایت کند و شاهد ترویج کتاب و کتابخوانی باشیم. دراین مشارکت میان ما و ستاد سهم‌خواهی وجود نداشت و در فضای مثبت تلاش کردیم کاری خوب و قابل دفاع صورت گیرد. این یک شروع بود و البته شروع خوبی که امیدواریم مشابه این اتفاقات رخ دهد.

وی گفت: در رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌ها موضوع تبدیل کتابخانه به پایگاه فرهنگی اجتماعی مدنظر است چرا که تا پیش از این کتابخانه‌ها به عنوان قرائت خانه بودند، اما ما تلاش داریم پایگاهی فرهنگی و اجتماعی باشند. تا در کنار سایر پایگاه‌ها کار‌های مکمل را انجام دهد.

معاون توسعه و ترویج امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: با گستره ۳۵۰۰ کتابخانه عمومی و هزار کتابخانه مشارکتی و کتابخانه‌های روستایی شهری این رویکرد قطعا استمرار خواهد داشت و در فضا‌های دیگر با نگاه‌های جدید با موضوع امر به معروف و نهی از منکر که در ستاد وجود دارد ما به عنوان یک بازوی اجرایی می‌توانیم در کنار ستاد باشیم.

رمضانی ضمن اشاره به آمار شرکت‌کنندگان در این مسابقه کتابخوانی گفت: ۵۷ هزار نفر در این مسابقه شرکت کرده بودند. مثل سایر مسابقات ابتدا فراخوان و بازه شرکت برای آن تعریف شد و طی دو نوبت مهلت مسابقه تمدید شد. ضمن اینکه تیزری برای تبلیغ مسابقه تهیه و از طریق رسانه ملی پخش شد. آمار نشان می‌دهد ۵۵ درصد شرکت کنندگان بانوان و ۴۵ درصد آقایان مشارکت داشتند. در واقع ۳۱ هزار نفر زن و ۲۶ هزار نفر مرد در این دوره همراه مسابقه بودند.

به گفته وی به لحاظ رتبه‌بندی استانی در میزان مشارکت ابتدا کرمان، با ۶ هزار و ۱۱۲ نفر و پس از آن آذربایجان شرقی و خراسان شمالی سه استانی بودند که صرف مشارکت در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. اما بر اساس نمره کسب شده (کیفیت شرکت در مسابقه) استان کرمان در مقام اول، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان در رتبه دوم وسوم قرار دارند. اما بر اساس نسبت جمعیت و میزان مشارکت ابتدا خراسان جنوبی، خراسان شمالی و زنجان قرار دارند.

معاون توسعه و ترویج امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: جوایز به صورت مشارکتی بوده و بر اساس آمار آذربایجان شرقی بیشترین جوایز و پس از آن کرمان و سیستان و بلوچستان بیشترین سهم را جوایز داشتند.

رمضانی درباره برنامه نهاد کتابخانه‌ها گفت: با توجه به اینکه در دهه کرامت قرار داریم و از سویی بخش‌های مختلف جشنواره‌های رضوی متوقف شده و تنها بخش فعال آن جشنواره کتابخوانی رضوی است که مخاطبان می‌توانند تا آخر تیر در فضای مجازی و سامانه شرکت در مسابقه شرکت کنند. بیش از ۸۰۰ هزار نفر در جشنواره رضوی از سراسر کشور شرکت کردند و مهلت شرکت تا پایان تیر ادامه دارد. هر چند اقبال بیش از اینهاست و آمار نشان می‌دهد نسبت به دور قبل میزان مشارکت در فضای مجازی دو برابر شده است.

وی درباره بازگشایی کتابخانه‌ها گفت: بر اساس تصویب ستاد کرونا در همان ابتدای شروع بیماری همزمان با سایر مراکز، کتابخانه‌ها تعطیل شد، اما مجوز بازگشایی هفته گذشته صادر شد و از روز گذشته با ابلاغ دو پروتکل یکی از سوی وزارت بهداشت و دیگری از سوی نهاد کتابخانه‌ها که به تائید وزیر بهداشت رسید شاهد بازگشایی کتابخانه‌ها هستیم. هر چند برخی ضوابط تغییر کرده، اما علاقمندان می‌توانند به کتابخانه‌ها مراجعه کنند.

معاون توسعه و ترویج امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اشاره به اینکه یکی از اتفاقاتی که برای همه دستگاه‌ها همزمان با کرونا رخ داد عزیمت به فضای مجازی بود، گفت: این برنامه ما نیز در فضای مجازی استمرار می‌یابد و قرار است بخشی از آموزش و فعالیت کتابخانه‌ها در این فضا ادامه یابد. نکته مثبت ماجرا این است که عدالت آموزشی برای سراسر کشور ایجاد خواهد شد.

رمضانی در پایان سخنان خود به موضوع افتتاح کتابخانه یزد اشاره کرد و گفت: بر اساس وعده‌ای که داده بودیم قرار بود پس از ۲۴ سال در اسفند ماه سال ۹۸ شاهد افتتاح کتابخانه باشیم. اما با توجه به اینکه شرایط فراهم شده بود، کتابخانه تجهیز بود و وزیر ارشاد آماده عزیمت به یزد بود، اما محدودیت‌های کرونا موجب عدم برگزاری برنامه شد، اما در حال حاضر شرایط مهیاست و در ماه جاری کتابخانه مرکزی یزد افتتاح می‌شود. این کتابخانه پس از مشهد و پارک شهر سومین کتابخانه افتتاح شده در زمان مدیریت آقای مختارپور در نهاد کتابخانه‌هاست.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها