طرح آمریکا و اعراب خلیج فارس برای بازگرداندن حزب منحله بعث به عرصه سیاسی عراق

نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق گفت که اعراب حاشیه خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا در تلاش هستند که بار دیگر سران رژیم بعث را به صحنه سیاسی عراق بازگردانند.
کد خبر: ۴۰۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱ - 23June 2020

طرح آمریکا و اعراب خلیج فارس برای بازگرداندن حزب منحله بعث به عرصه سیاسی عراقبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق از دسیسه‌های جدید اعراب حاشیه خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا هشدار داد.

البلداوی به پایگاه خبری المعلومه اظهار داشت: آمریکا و حامیان آن در فرآیند سیاسی، تلاش دارند با معاملات مشکوک، سران بعث را وارد عرصه سیاست کنند.

وی بر این باور است که «هدف از این اقدام، کودتای نرم علیه فرآیند سیاسی است».

این نماینده عراقی همچنین خبر داد که فقط آمریکا نیست که در پی بازگرداندن سران بعث است، بلکه کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس نیز بر روی طرح بازگرداندن بعث متمرکز شده‌اند.

در همین راستا، «صلاح المختار» از رهبران حزب منحله و ممنوعه بعث عراق اوایل شهریور ۱۳۹۸ از مذاکره این حزب با ایالات متحده آمریکا خبر داد و گفت که «توافق بین بعث و آمریکا، بعید نیست».

این رهبر حزب منحله با بیان اینکه حزب بعث «از هرگونه گفت‌وگو در آینده با آمریکا استقبال می‌کند»، گفت که اگر میزان درگیری آمریکا با روسیه بیشتر شود، واشنگتن به تفاهم بیشتری با حزب بعث خواهد رسید.

این رهبر حزب بعث در پایان ادعا‌های خود ادعا کرد که آمریکا از سال ۲۰۱۴ به این نتیجه رسیده که «هرگونه راهکاری برای حل بحران‌های عراق، بدون مشارکت بعثی‌ها، غیر قابل تحقق است».

مذاکرات آمریکا با حزب بعث مسبوق به سابقه است؛ در همین راستا، «کامل الدلیمی» نماینده سابق پارلمان عراق شهریور ۱۳۹۶ اعلام کرد که دولت آمریکا مشغول مذاکره با برخی سران عناصر حزب منحله بعث بود تا آنان را در قالبی جدید به جریان قدرت در عراق بازگرداند.

الدیلمی که دبیر کل حزب «جنبش ملی تصحیح» بود، از تلاش برخی کشور‌های خلیج فارس خبر داد که قصد داشتند فراکسیونی ائتلافی فرقه‌گرایانه‌ای برای انتخابات وقت پارلمان تشکیل دهند.

در آن مذاکرات، «جرد کوشنر» داماد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور ریاست هیئت آمریکایی را برعهده داشت و می‌خواست، پس از تغییر نام حزب بعث، این حزب را به روند سیاسی عراق بازگرداند.

«علی الصجری» نماینده پیشین پارلمان عراق هم اعلام کرده بود که عربستان سعودی به‌صورت پنهانی به‌دنبال حمایت از بعثی‌ها و چهره‌های نزدیک به صدام بود.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار