ربیعی در نشست خبری:

تولیدات کشور را برای ۱۲۰ مقصد صادراتی افزایش می‌دهیم

سخنگوی دولت گفت: در جلسه ستاد اقتصادی دولت، تصمیم گرفتیم برای صادارات به ۱۲۰ مقصد و تامین بیش از ۴۰ میلیارد دلار ارز برای کشورمان، تولیدات‌مان را افزایش دهیم.
کد خبر: ۴۰۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹ - 23June 2020

تولیدات کشور را برای ۱۲۰ مقصد صادراتی افزایش می‌دهیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اهالی رسانه ضمن تبریک روز دختر با بیان اینکه حدود ۶۶ درصد از میزان اشتغال ما در سال‌های اخیر از میان دختران ایرانی بوده است، اظهار کرد: پنج سال بخشی از سمن‌های ما با حضور دختران شکل گرفته است و آن‌ها در کار خیر جمعی هم مشارکت دارند.

وی عنوان کرد: این‌ها علایم خوبی است برای اینکه ما موانع سنتی و ساختاری خود برای حضور دختران در جامعه را تصحیح کنیم. این مسیری است که ما باید موانع روانی و فرهنگی آن را برطرف کنیم و همچنین مدام سیاست‌های معطوف به حضور با نشاط دختران سرزمینمان را در عرصه‌های مختلف کشورمان فراهم کنیم.

سخنگوی دولت افزود: متأسفیم که در روز‌های گذشته اخباری در مورد خشونت‌هایی علیه دختران معصوم خود داشتیم، عوامل مختلف این خشونت‌ها و ابعاد مختلف آن به کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و حقوقی دولت ارجاع شده است و امیدواریم هم در قالب حمایت‌های قانونی و هم سیاست‌های آموزشی و فرهنگی این را دنبال کنیم.

ربیعی بیان کرد: ما در هفته گذشته در جلسه‌های اخیر دولت و کمیسیون‌ها و ستادها، هم در حوزه مسائل داخلی با تمرکز بر مسائل اقتصادی و هم در حوزه سیاست خارجی موارد متعددی را پیگیری کردیم. در حوزه داخلی در بحث اقتصاد مهمترین مباحث، مسکن، ارز و کنترل قیمت‌ها و همچنین ضرورت افزایش تولید و جایگزین کردن تولیدات داخلی به جای کالا‌های نیم ساخته و کالا‌هایی که به طور کامل وارد می‌شدند را مورد تصمیم‌گیری قرار دادیم و خوشبختانه در مقاطع مختلف تصمیم گیری شاهد آن هستیم که کالا‌های بیشتری ورودشان به ایران ممنوع می‌شود و تولید داخلی‌شان گسترش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد یکی از موضوعات مهم ما در جلسه هیات وزیران و کمیسیون‌های مربوطه بود که در رابطه با گسترش صادرات بحث شد و خوشبختانه با فروکش کردن موانع کرونا در تبادلات مرزی برای سال ۹۹، ۴۱ میلیارد دلار را هدف گیری کردیم و هم اکنون آمار‌ها نشان می‌دهد نسبت به بهمن و اسفند که فروکش داشت، در حال رسیدن به تعادل هستیم. اما یک تصمیم و مقوله مهم در جلسه گذشته هیات وزیران در حوزه سیاست گذاری داشتیم مبنی بر اینکه پیش نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری جامع ایران و چین به تصویب رسید. این امر پیشرفتی بزرگ بر تعمیق مناسبات دوجانبه با چین محسوب می‌شود. نفس این طرح اثبات شکست تلاش‌ها و سیاست‌های آمریکا برای منزوی کردن و قطع ارتباطات بین المللی ایران با جامعه جهانی و حاکی از عزم ایران برای توسعه همه جانبه روابط خارجی خود با همه کشور‌ها است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این راهبرد ۲۵ ساله با هدف قرار دادن منافع راهبردی طرفین و اتخاذ رویکرد برد-برد و همچنین با تاکید بر سیاست‌های متوازن در جهت تامین منافع متقابل تنظیم شده و نوید بخش همکاری‌های طولانی مدت است گفت: از مفاد مهم این طرح این است که با به رسمیت شناختن مشترکات فرهنگی و تشویق چندجانبه گرایی و حمایت از حق ملت‌ها برای برخورداری از حق حاکمیت برابر و همچنین تاکید بر توسعه بومی دیدگاه‌های دو ملت را در مورد مسائل مختلف جهانی به اشتراک گذاشته است و به چشم اندازی تازه بر روابط فی‌مابین دست یافتیم.

ربیعی افزود: ایران و چین با داشتن روابط عمیق دوستانه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک با زمینه‌های مساعد در حوزه‌های انرژی، زیرساخت ها، صنعت، علم و فناوری و مواردی از این قبیل امروز استعداد قابل توجهی در گسترش روابط و درخواست یک برنامه بلندمدت برای تقویت آن داشته و در حال تحقق آن هستیم.

وی بیان کرد: به عقیده ما این برنامه یک فصل جدید در سپهر مناسبات دو تمدن آسیایی چین و ایران را باز خواهد کرد و گامی موثر برای تحقق اراده مشترک در جهت تعمیق روابط خواهد بود. بخشی از سرفصل‌های این برنامه بیست و پنج ساله که در ادامه بیانیه مشترکی است که آن را در دی ماه ۹۴ یک بار اعلام کردیم و مذاکرات اولیه صورت گرفته و به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید مفاد مهمی از جمله گسترش همکاری دوجانبه اقتصادی و تجاری، مشارکت راهبردی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، گسترش همکاری بین دانشگاهی در بخش علم و فناوری، تقویت اجرای قانون و همکاری‌های امنیتی در حوزه‌های مختلف و. را شامل می‌شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در زیر بخش هر کدام از این موارد طیف گسترده و متنوعی از حوادث شامل نفت خام و پتروشیمی، بزرگراه ها، گسترش خطوط راه آهن و اتصالات دریایی با هدف ارتقای جاده ابریشم و همینطور مباحثی در کنار توسعه از قبیل ریشه کن کردن فقر و بهبود وضعیت و معیشت مردم در مناطق کمتر توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است البته نحوه عملیاتی شدن محور‌های تفاهم شده به مذاکرات جداگانه‌ای که در آینده صورت خواهد گرفت موکول شده است.

ربیعی عنوان کرد: امیدواریم این یک نمونه و سرآغازی برای گسترش چشم انداز همکاری‌های دوجانبه با ملت‌های دوست و پایه ریزی بر روابط استراتژیک در جهت تامین منافع بلند مدت با همه کشور‌هایی که تمایل دارند قرار بگیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما آمادگی داریم بر همین اساس با همه همسایگان و کشور‌های منطقه برای تنظیم یک نقشه راه روشن و جامع همکاری کنیم. عمیقأ اعتقاد داریم هیچ راهی جز چندجانبه گرایی و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای برای مواجهه با چالش‌های متنوعی که جوامع ما در پیشران رشد و امنیت خود دارد، وجود ندارد. این مصوبه دولت می‌تواند سرآغازی برای پاسخ دادن در منطقه آسیا به زیاده خواهی‌ها به سیاست‌های موافق منزوی کردن ایران هستند و می‌خواهند مقاومت ایران را بشکنند، باشد که امیدواریم به بهبود زندگی مردم ایران و چین کمک کند.

وی با بیان اینکه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درباره ۱۲۰ مقصد صادراتی بحث کردیم، اظهار داشت: تصمیم گرفتیم برای صادارات به ۱۲۰ مقصد و تامین بیش از ۴۰ میلیارد دلار ارز برای کشورمان، تولیدات‌مان را افزایش دهیم.

وی افزود: البته این تصمیمات را نه امروز بلکه از ماه‌ها قبل انجام دادیم تا بتوانیم با افزایش صادرات به نیاز‌های ارزی کشور پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: ما بر روی صادرات و ارز برگشتی صادرات تمرکز کرده‌ایم و کارگروه‌هایی را در این خصوص تشکیل داده‌ایم که در آینده در این خصوص بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سخنگوی دولت موضوع افزایش قیمت اجاره مسکن را یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز هیئت دولت دانسته و گفت: در خصوص بسته‌های حمایتی و سیاست‌های حوزه مسکن، مسائلی در جلسه امروز مطرح شد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجامع قانونی است.

ربیعی با اشاره به در پیش رو بودن ۷ تیرماه سالروز شهادت آیت الله بهشتی و همچنین تبریک هفته قوه قضائیه، اظهار داشت: تعبیر امام که فرمودند بهشتی یک ملت بود به راستی گویای این شهید مظلوم است. او مظهر عدالت رفتاری، قانون مداری، نظم و انضباط بود. او با اینکه خود از موسسان نهادساز بود و تحزب واقعی را در ایران پایه گذاری کرد. همچنین رویه اصولی جدایی دستگاه قضا از سیاست را نیز بنیان نهاد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تروریست‌ها در خصوص دلیل اقدام تروریستی خود گفتند که بهشتی را به جرم قدرت بازسازی و اصلاح گرایی ترور کردیم که جا دارد این هفته را به آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه و تمام قضات تبریک بگویم و دو قوه مبارزه‌ای را در کنار هم برای محو فساد خواهند داشت و مثل یک ید واحد برای پیشبرد اهداف کشور تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: دولت از اقدامات قوه قضائیه کاملاً حمایت می‌کند و همچنین معتقدیم مبارزه دولت و قوه قضائیه کنار هم با فساد می‌تواند موجب دلگرمی مردم شود.

ربیعی یکی دیگر از موضوعات جلسه امروز را مسئله کووید ۱۹ اعلام و تأکید کرد: کرونا سایه خود را بر تمامی جلسات انداخته و در هفته گذشته نیز ما جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا را داشتیم. این ویروس کماکان مسئله جهانی است و مسئله اولویت دار ایران نیز می‌باشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این بیماری همانگونه که بار‌ها گفته ایم فعلاً نه درمانی دارد و نه واکسنی و تنها راه مقابله، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات غیرضروری است.

وی ادامه داد: کماکان هفت استان کشورمان در مرحله پیک قرار دارند و پیش بینی می‌کنیم دو استان دیگر به مرور وارد مرحله پیک شوند. علیرغم آمار بالا که ناشی از پیک‌های جدید و همچنین افزایش تست‌ها است، آمار‌های ما نشان می‌دهد ۴۰ درصد از بستری ها، تست هایشان منفی شده است.

ربیعی اظهار داشت: خوشبختانه ICU‌های ما کماکان خلوت است. میزان مرگ و میر نسبت به مبتلایان با توجه به تجاربی که در این زمان به دست آورده ایم و همچنین مراعات مردم، در استان‌هایی که اخیرا به پیک بیماری رسیدند نسبت به استان‌هایی که در ماه‌های اول گسترش کرونا در پیک بودند، کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت در خصوص واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا علیه چین، خاطرنشان کرد: ما دخالت بی مورد آمریکا در امور کشور‌ها را محکوم می‌کنیم. این رفتار، تأسف برانگیز و شرم آور است و مراتب نگرانی ایران از این گونه مداخلات را اعلام کرده ایم و در حمایت کامل ایران از چین نامه رسمی برای وزارت خارجه آن‌ها ارسال کرده است.

وی افزود: آمریکا فاقد هرگونه صلاحیت برای اتخاذ اینگونه تصمیمات است. این اقدامات آن‌ها در تعارض آشکار با قوانین بین المللی و نقض آشکار حق تعیین سرنوشت ملت هاست.

ربیعی تأکید کرد: اقدام سه کشور اروپایی برای تهیه پیش نویس قطعنامه علیه ایران نشانه دیگری از پایبندی اروپایی‌ها از تعهداتشان در برجام است و ناشی از ضعف حیرت آور آن‌ها در مقابل آمریکاست.

سخنگوی دولت ادامه داد: این سه کشور اروپایی تصمیم گرفتند که به دلجویی مصیبت بار خودشان از دولت آمریکا ادامه دهند. این اقدام به نفع آینده اروپا در آینده جهان نیست. جهانیان نظاره گر این رفتار اروپایی‌ها هستند. آن‌ها در مذاکراتشان نیز اعلام کردند که این ظلم و زور را قبول ندارند، اما از آن پیروی می‌کنند و در مقابل خطرات یک رژیم یاغی که علیه صلح و امنیت جهانی است، به این شکل عمل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در آینده این فشار و زور بی منطق تنها علیه ایران نخواهد بود و دولت ترامپ علیه اروپا نیز عمل خواهد کرد. این قطعنامه موجب آن نمی‌شود که ما بدون در نظر گرفتن عرف و قانون و همچنین رویه‌های سازمان‌های بین المللی به توهم توطئه رژیم صهیونیستی و آمریکا پاسخ دهیم.

ربیعی گفت: متأسفانه آژانس یک امر جاسوسی را به امری سیاسی تبدیل کرد که بدعت جدید است. این قطعنامه نشان دهنده نیت غیرسازنده و زیاد خواهانه اعضا و پیشنهاددهندگان آن است. در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستیم و به زودی واکنش متناسب را اتخاذ خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در خصوص دستور اخیر رئیس جمهور برای اصلاح قانون وام ازدواج اظهار داشت: در سال ۹۶ حدود هشت هزار نفر در سال ۹۷، ۱۰ هزار نفر و در سال ۹۸، ۱۳ هزار نفر از دریافت کنندگان وام ازدواج سنی بین ۵۰ تا ۶۵ سال داشتند که به عنوان ازدواج اول وام گرفتند.

وی افزود: همکاران ما در حوزه جوانان این مقوله را مشکوک می‌دانند و در سال ۹۸، دو هزار و ۵۰۰ نفر از دریافت کنندگان وام ازدواج زیر ۱۵سال سن داشتند که ۹۸ درصد آن‌ها دختر‌های زیر ۱۵ سال هستند.

ربیعی گفت: در این خصوص سوءاستفاده‌های مختلف مطرح می‌شود بنابراین با توجه به نیت قانونگذار برای کمک به جوانان به مقوله ازدواج پیشنهادی را وزارتخانه ذیربط تهیه و به آقای رئیس جمهور ارائه کرده است که گفتند بر اساس این پیشنهاد وام ازدواج در اختیار افرادی قرار گیرد که در سن ازدواج هستند و این وام موجب تشکیل واقعی خانواده شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: از سوی دیگر بیم خرید و فروش دختران برای دریافت وام ازدواج نیز می‌رود. به همین دلیل این تصمیم گرفته شد. تصمیم رئیس جمهور علیه سوءاستفاده از وام ازدواج است.

ربیعی گفت: در سال ۹۳ هم که ما به این شکل مشکلات تحریمی نداشتیم، این سیاست آغاز شد و ما امروز می‌توانیم بگوییم که اقتصاد بدون نفت داریم و این یک اتفاق بسیار مهمی برای ما است. ما برای درآمد‌های ارزی خود امروز به صادرات کالا‌های غیرنفتی و تولیدی اتکا کرده ایم و در اوج همه فشار‌ها که سختی‌هایی برای دولت و سیاست گذار‌ها و از همه مهمتر برای مردم عزیزمان به همراه داشت اتفاقات خوبی در عرصه‌ای که به فردای ایران ما مرتبط است رخ داد لذا از این جهت کاهش درآمد‌های نفتی نتوانست صدمه‌ای را که تحریم کنندگان در نظر داشتند به اقتصاد ایران وارد کند.

وی افزود: البته من نمی‌گویم که تحریم‌ها هیچ صدمه‌ای وارد نکرده است، بلکه آن انتظاراتی که این‌ها از تحریم داشتند و منتظر بودند که جامعه و اقتصاد ایران فروبپاشد محقق نشد و این به خاطر عقبه سیاست‌هایی بود که در نظر گرفته بودیم. در سال ۹۸ و سه ماهه اول ۹۹ عوارض شوک تحریمی سال ۹۷ در اقتصاد ایران رو به کاهش گذاشت. ما شوکی در اثر تحریم داشتیم که اثراتی بر اقتصاد ما گذاشت، اما در حال حاضر این اثرات رو به کاهش گذاشته است. روند کاهش تورم هم در حال حاضر قابل مشاهده است. تورم در برهه‌ای بالای ۴۰ درصد بود و اکنون به زیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. برای سال ۹۹ هم بانک مرکزی کاهش ۱۰ درصدی تورم را پیش بینی کرده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد:دولت برای جایگزین کردن منابع ارزی به سیاست مولد سازی دارایی‌های خود روی آورده و به سمت مولد سازی دارایی‌های غیرمولد حرکت کرده است. عرضه بنگاه‌های دولتی و عمومی در بورس داشتیم که این اتفاق علاوه بر اینکه تصدی گری دولت را کاهش داد خبر از کوچک شدن دولت هم می‌دهد. ما با این کار هم کارایی بنگاه‌ها را افزایش می‌دهیم و هم اقتصاد ایران را رقابتی‌تر می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: گام دوم واگذاری ها، واگذاری مدیریت‌ها و صندلی‌های تصمیم گیری در هیئت مدیره‌ها است. وضعیت بازار بورس ما نشان می‌دهد که نقدینگی‌های بالای موجود در اقتصاد ایران در حال حرکت به سمت بازار سرمایه است. ما از رسانه‌ها می‌خواهیم که کمک کنند تا چرخش نقدینگی به سمت بازار سرمایه را ادامه بدهیم و خود این کمک قابل توجهی برای تامین سرمایه برای تولید مجدد ما انجام داده است که اقدام مهمی بود است. شاخص رشد ناخالص ملی بدون نفت ما در سال ۹۸، ۱.۱ بوده است؛ یعنی ما بدون نفت رشد مثبت را تجریه کردیم و این اتفاق خوبی است که نشان می‌دهد تدابیر دولت برای حفظ اشتغال و تولید موثر واقع شده است.

وی افزود: امیدواریم که در سال ۹۹ رشد اقتصادی کشور بهتر از سال ۹۸ شود و حتما چندین برابر خواهد بود. آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان تقاضا‌های مصرفی و خرید خانوار‌ها پس از سپری کردن سه ماه نخست کرونا به وضع قبلی نزدیک شده است. این نوید بخش آن است که دو طرف تقاضای داخلی آثار منفی کرونا را کاهش دهد.

ربیعی در پاسخ به یک سوال در رابطه با اهمیت و نتایج سفر دو روزه سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران گفت: به اعتقاد ما سفر به موقعی بود که همزمان بود با تلاش‌های تبلیغاتی هدفند برای مسموم کردن مناسبات عمیق و دیرینه میان ایران و افغانستان و این سفر نشانه‌ای از اراده ما برای مراقبت و پاسداری از روابط حسنه و توسعه آن است. همانطور که انتظار داشتیم فضای مذاکرات کاملا دوستانه و گرم بود و ما یک بار دیگر ضمن ابراز تاسف از حوادث تلخی که در مرز‌ها به وقوع پیوست به مقامات افغانستان اعلام کردیم که به نظر ما سو استفاده قاچاقچیان انسان و عدم نظارت کافی در مرز‌ها دلایل چنین حوادثی بوده و دو طرف بر لزوم نظارت موثرتر در مرز مشترک توافق کردند.

وی افزود: تصمیم گرفتیم که برای بهبود سطح و کیفیت مراقبت در مرز‌ها بیش از پیش تلاش کنیم؛ زیرا ارزش افغانستان برای ما بیش از یک همسایه است، ایران و افغانستان دو روایت از یک تمدن واحد هستند و رخنه متقابل فرهنگ، زبان و احساسات میان ما آنچنان تار و پود ما را در هم آمیخته که شادی و رنج افغانستانی‌ها شادی و رنج ماست. تلاش‌های ما برای مبارزه با تروریسم در افغانستان و حمایت ما برای استقلال افغانستان کاملا آشکار است و طی این دیدار ما اراده خود را برای نهایی کردن و امضای سند جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور را مورد تاکید قرار دادیم و توافق کردیم که متن توافق نامه نهایی ار ظرف سه ماه آینده برای امضای روسای جمهور دو کشور آماده کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم بازگشت محدودیت‌ها با توجه به سیر صعودی شیوع کرونا در کشور و تناقض میان گفته‌ها و عملکرد دولت در این حوزه گفت:برای دولت اساسا مسئله ایجاد توازن و تعادل بین دو خواست اصلی است؛ حفاظت از جان در برابر ویروس و حفاظت از جان در برابر فقر و بیکاری. این دو باید تومان پیگیری شود و امروز مسئله جهان هم همین موارد است. در همه کشور‌های دنیا که این ویروس را تجریه کرده اند این تناقض نما در آنجا هم وجود دارد. البته حفظ جان مردم برای ما همواره اولویت دارد.

وی افزود: درخواست من این است که شیوه سوال را به سمتی ببریم که این ناقض نما را مورد تاکید قرار ندهیم. سیاست‌های دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا برای ایجاد تعادل بین سلامت و معیشت مردم پیشتاز بوده و استراتژی ما امروز حداکثر معیشت و حداکثر مراقبت است؛ بنابراین ما در این جهت باید با مردم صحبت کنیم و همکاری آن‌ها را بطلبیم وگرنه ما ناچاریم که تعطیلی‌های موجود را برداریم. آماری را اخیرا دیدیم که می‌خواهم آن را به عوان شاهد صحبت هایم خدمت شما نمایندگان رسانه‌ها اعلام کنم. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان ابتلا‌ها و مرگ و میر شهروندان ما در مراکز تولیدی و اقتصادی رخ نمی‌دهد، بلکه بیشترین آمار‌ها مربوط به تجمعات عزا و عروسی و محل اجرای مراودات سنتی روی داده است. من می‌خواهم نتیجه بگیرم که در صنایع بزرگ ما اساسا با آسیب‌های جدی مواجه نبوده ایم.

ربیعی گفت: همچنین در بخش خدمات و کارگاه‌های کوچک هم مراقبت‌ها افزایش یافته است. ما مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کردیم، اما این جمعیت‌ها به یک شهرستان می‌روند که نمی‌خواهم اسم آن را بیاورم و سه روز در آنجا با یک موضوعی جشن برپا می‌کنند. با این وجود تعطیلی‌ها برای این افراد هیچ فایده‌ای ندارد؛ بنابراین ما باید یک جنبش عظیم مراقبت‌های بهداشتی راه اندازی کنیم تا روزی که واکسن این بیماری تولید شده و به ایران برسد و من امیدوارم که دانشمندان ما بتوانند در عرصه تولید واکسن کرونا نیز پیشگام باشند؛ بنابراین بازگشایی در صنایع و تولید مسئله ما نیست و رفتار و سبک زندگی مردم را باید به سمتی ببریم که ضد شیوع کرونا عمل کند.

ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با ریشه شایعه‌های مختلف از کناره گیری برخی مسئولین و اعضای کابینه دولت مانند همتی، نمکی و اینکه آیا در زمینه کرونا اختلافی در دولت وجود دارد؟ بیان کرد: هر چه به پایان دولت نزدیک می‌شویم شایعات بیشتر می‌شود. متاسفانه عده‌ای با مقاصد ناچیز با دامن زدن به شایعه موجب تضعیف دولت هستند، اما واقعیت این است که هیچ یک از مواردی که گفته شد بستر واقعی در دولت ندارد و اصلا نه استعفایی از آقایان دژپسند و نمکی سراغ داشتیم و نه طرح مسأله شده است. البته در مسأله مبارزه با کرونا همواره دو دیدگاه بخش سلامت و اقتصاد را داشتیم و اختلاف نظر‌های فنی در اجرا وجود داشته، اما خوشبختانه دولت آنقدر یک پارچه است که وزرا و سازمان‌ها در این شرایط در کنار هم قرار داشته و هر شایعه‌ای در این زمینه را تکذیب می‌کنم.

وی در رابطه با شایعات مربوط به ملک منتسب به رئیس جمهور در جماران و اینکه چه لزومی دارد که در این شرایط اقتصادی یک نهاد چنین مجموعه‌ای را آنجا بسازد و ظرفیت فضای سبز منطقه را از بین ببرد تا بنایی را احداث کند؟ افزود: هر چه جلوتر برویم شدیدتر از گذشته بهانه گیری‌ها علیه شخص رییس جمهور بیشتر می‌شود و از شایعه‌ای به شایعه دیگر می‌رویم و اصلا این را به منفعت مردم و کشور نمی‌دانم. نقد و نظارت درست است، اما واقعا ماجرایی که مشخص شد چیزی در آن نیست را تبدیل به یک موضوع ملی کردن صحیح نیست. دیشب دیدم در برنامه ۲۰ هم این موضوع مطرح شده و به عنوان یک مسأله ملی مورد بحث قرار گرفت.

سخنگوی دولت افزود: همه صحبت‌ها از «ی» شروع شد میان رئیس جمهور و ریاست جمهوری. این چه فایده‌ای دارد که بگویید رئیس جمهور باغی را تخریب کرده و می‌خواهد در آنجا ساکن شود. ملک برای نهاد ریاست جمهوری در دولت است مانند همین ساختمان کن برای دولت است و به نظر من آن «ی» آگاهانه حذف شده بود. دوما ملک برای دولت است و قابل واگذاری به غیر نیست. سوما این ملک در دولت‌های قبل هم مورد استفاده بوده است.

ربیعی تاکید کرد: در سال ۹۳، شهرداری به آن رای غیر باغ داده و به علت اینکه در همان سال از آن با عمق ۱۸ متر گودبرداری کردند و آن گود مدتی آنجا بوده، مردم با هدف رفع خطر از گود با شهرداری صحبت کردند و با موافقت شهرداری کار آغاز شد. زمین هم ۴ هزار متر نیست و هزار و ۵۰ متر است که با اصلاحیه به ۸۰۰ متر تقلیل پیدا کرده است.

ربیعی تصریح کرد: بعد شایعه کردند می‌خواهند اینجا را بسازند و بعد آنجا بنشینند. اگر ما به سرعت برق و باد هم آنجا را بسازیم به این دولت کفاف نمی‌دهد. دولت‌های بعد ان شاءالله از آن استفاده می‌کنند. خود دولت درخواست تبدیل مسکونی به اداری این ملک را داده است. در آن منطقه مراکز پژوهشی و وزارتخانه‌های مختلف وجود دارد و ممکن است یکی بگوید این را می‌فروختید و جای دیگر می‌گرفتید که فرآیندی دارد.

ربیعی افزود: این استفاده سهم دولت نمی‌شود و به این دولت هم نمی‌رسد. اینکه در اینجا درخت بوده، در قالب جا‌هایی که ملک‌ها را تخریب می‌کنند چند درخت را با اجازه قطع می‌کنند و بعد می‌کارند، از مقامات مسئول شهرداری دستخط گرفتم که سال ۹۳ رای غیر باغی داده شده و مجدد در سال ۹۹ این رای از کمیته ماده ۷ می‌گیرند. کل بحث روی نیم طبقه است که می‌گویند این نیم طبقه اضافه ساخته شده است که پیمانکار معتقد بوده مشکلی ندارد، ولی برخی می‌گویند مشکل دارد. میراث گفته منطقه میراث است، اما گفته از طرف ما مشکلی وجود ندارد. تبدیل این موضوع به یک مسأله ملی درست نیست و اساسا چیز مهمی نبوده است. ما گاهی باید به روح و روان جامعه توجه کنیم و با این اخبار به روح و روان جامعه بسیار آسیب می‌زنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا دولت در مورد کارگران حداقل بگیر و اعطای بسته حمایتی به آن‌ها تصمیم گرفته است؟ گفت: یک بازنشسته با سه فرزند ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان حقوق دارد و امروز جلسه‌ای میان اعضای کانون بازنشستگان با رییس تامین اجتماعی که تصمیم گیری‌های خواهد شد. به هر حال ما برای متناسب سازی به فرمول‌هایی نیاز داریم. امیدواریم با ترکیب بن خوار و بار و حق مسکن به عدد مورد قبول بازنشستگان برسیم. هرچند هیچ کدام از این‌ها کافی نیست.

سخنگوی دولت در رابطه با وضعیت بحرانی مسکن و خروجی جلسات مربوط به آن تاکید کرد: معمولا اتفاقی که در حوزه اقتصاد می‌افتد ناشی از اتفاقاتی است که نمی‌خواهم وارد آن‌ها شوم. تاثیر مسائل سیاسی بر اقتصاد ایران کم نبوده است و باید از مواضعی که برخی می‌گیرند مراقبت کنیم. ما در حوزه مسکن روی چند استراتژی در حال حرکت هستیم. یکی تمرکز بر تولید مسکن است. ما یک راه منطقی را افزایش مسکن می‌دانیم و آن را آغاز کردیم. سیاست دیگر ما سیاست بانکی و وام‌های بانکی و بالا بردن سهم مسکن از وام‌ها بوده است.

ربیعی افزود: بحث دیگر، تشویق برای ساخت و فروش در بخش خصوصی و نهاد‌های عمومی است و بخشی هم در حوزه مستأجران و اجاره نشینی بود که به پیشنهاد امروز ما و بررسی آن در جلسه آینده ستاد موکول شد. یکی دیگر از تصمیمات ما این است که قطعا روی زمین‌های دولتی تصمیم‌گیری شود. طرح مسکن ملی و ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری را دنبال می‌کنیم. تکمیل مسکن مهر را نیز در کنار طرح اقدام ملی مسکن دنبال کردیم و زیرساخت‌های مسکن مهر کاری مهمتر از ساخت مسکن مهر در برخی مناطق بوده است. تمرکزی هم بر مسکن حمایتی روستاییان و مددجویان صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: این مجموعه پنج استراتژی، برنامه‌ای بوده است که در حال دنبال آن هستیم که فکر می‌کنیم اثر خود را خواهد گذاشت. ما کماکان در حال کنترل و تقویت هستیم که سرمایه مردم در بورس بماند و به بخش مسکن نیاید. تا جایی که می‌دانیم خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و فقط قیمت‌ها بالاتر می‌رود و فشار به مستأجران وارد می‌شود. در زمینه خودرو هم بیشتر این روز‌ها اعلام قیمت است تا اینکه خرید و فروشی شود. امیدواریم بتوانیم با این سیاست‌ها تاثیر بگذاریم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در مورد عرصه مسکن مهر، مجلس شورای اسلامی به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده است بنا به درخواست متقاضی مسکن مهر با فروش عرصه واحد مسکن مهر و تبدیل آن از ۹۹ ساله به مسکن ملکی به صورت داوطلبانه منابعی به دست بیاورند که مسکن مهر را تکمیل کنند. ذکر این نکته لازم است که فروش عرصه و ملک مسکن مهر باید به درخواست متقاضی صورت گیرد؛ و هیچ اجباری در این زمینه وجود ندارد.

ربیعی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با افزایش قیمت خودرو‌ها و اینکه آیا برنامه دولت در مقابل گران فروشی‌ها به شکست خورده است؟ گفت: از واژه شکست استفاده نکنیم. ما پارامتر‌هایی در حوزه اقتصاد داریم. مجموعه‌ای از این عوامل است. تحریم هم هست. کاری که ما می‌توانستیم انجام دهیم تحویل خودرو بود. ما دو خودروساز بزرگ داریم و ۵۵ درصد تحویل خودرو را افزایش دادیم. برای تامین مواد اولیه این‌ها با وزارت خارجه، وزارت صمت، بانک مرکزی کمیته‌ای تشکیل شده و واقعا یک تیم درست شده که این افزایش صورت گرفته است. تولید ما ۲۳ درصد در ایران‌خودرو و ۱۸ درصد در سایپا افزایش داشته است. تحویل فوری خودرو‌ها را زودتر از موعد مقرر آغاز کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث خودرو معامله زیاد انجام نمی‌شود و در کل محصولات ایران خودرو افزایش قیمت ۱۰ درصدی و سایپا ۲۳ درصد بوده است و اگر روند تولید را با همین سرعت افزایش دهیم فکر می‌کنم بتوانیم مجدد قیمت‌های پایین را تجربه خواهیم کرد.

ربیعی در خصوص خبر‌های منتشر شده پیرامون افزایش قیمت گازوئیل و تعرفه تلفن گفت: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل در سال ۹۹ ندارد، خیال کشاورزان در این خصوص راحت باشد، در خصوص افزایش تعرفه تلفن، سهام داران عمده شرکت مخابرات تصمیم به افزایش تعرفه گرفته‌اند که این افزایش هم عدد قابل توجهی است. نماینده دولت در این مجمع با افزایش تعرفه مخالفت کرده اند و مهندس آذری جهرمی و همکارانشان با این افزایش مخالف هستند و دولت نیز موافقتی با این افزایش قیمت ندارد.

سخنگوی دولت پیرامون برنامه‌های دولت برای کاهش قیمت ماسک با توجه به افزایش قیمت از اظهار داشت: دولت سیاست ماسک ارزان را دنبال می‌کند به همین دلیل به وزارت صمت دستورداده شد تا مواد اولیه زیر قیمت در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد تا ماسک ارزان قیمت در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی در خصوص تصمیمات دولت برای کنترل قیمت سکه گفت کارشناسان بر این باورند که نوسانات ارزی موقتی است و مسائل خودرو و مسکن نیز بر این موضوع تاثیر گذاشته است، در چند ماه گذشته ارز کالا در کشور‌های همسایه با ایران با محدودیت روبرو شده است و این تقاضا و عرضه نیز عدم تعادلی را به وجود آورده است البته در حال ترمیم است و با فرصتی که در اختیار صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات شان به بازار قرار داده‌ایم حتما به تعادل می‌رسیم.

ربیعی گفت: سال گذشته اسامی ۱۵۰ نفر که حدوداً ۷.۲ میلیارد دلار را پس نداده‌اند به قوه قضاییه معرفی کردیم همچنین بر مدیریت بازار بانک مرکزی تمرکز دارد من فکر می‌کنم ما سیاست‌های درستی را در این خصوص داریم و گسترش بورس و واگذار دارایی‌ها را ادامه خواهیم داد و با این طریق می‌توانید بخشی از نقدینگی را جمع و فشار آن را کاهش دهیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما نیازمند همکاری مردم هستیم، زیرا در هیچ دوره‌ای با این چنین تحریم‌هایی روبرو نبوده ایم پس می‌طلبد که همه با هم همکاری داشته باشیم.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار