«دهه‌ی کرامت»؛ بهترین فرصت برای تکریم همنوعان در شرایط کنونی

کرامت فقط محدود به اهداء الواح تقدیر نیست و طبق آنچه که در فرهنگ اسلامی، به ویزه فرهنگ رضوی آمده است، کرامت محدود به یک دهه‌ی خاص نیست و در تمام روز‌های سال باید فرهنگ اکرام و کرامت مورد توجه مومنین در عرصه‌های مختلف اجتماعی قرار گیرد.
کد خبر: ۴۰۲۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰ - 26June 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، فاصله‌ی 10 روزه‌ی بین میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و میلاد امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام در فرهنگ عمومی امروز کشور ما دهه‌ی کرامت نامیده می‌شود. هرچند تکریم شان والای انسان که خلیفة الله است محدود به زمان و مکان خاصی نمی‌شود اما این دهه بهترین فرصت برای تکریم از برخی شخصیت‌ها و بعضا مشاغلی است که کمترین مناسبت تقویمی در فرهنگ عمومی کشور ندارند.

پاکبانان و رفتگران زحمتکش شهرداری یکی از این اقشار هستند که معمولا در هیچ روزشمار تقویمی سخنی از آنها به میان نمی آید. در شرایط کنونی کرونایی کشور که معابر شهرها و روستاها احتیاج مبرم به نظافت و ضدعفونی‌سازی دارد، این قشر زحمتکش از اقشاری هستند که در خط مقدم جهاد در جبهه های سلامت حضور دارند. توجه به اقشار فرودست جامعه سفارش همه‌ی بزرگان دین بوده است.

با توجه به شرایط کنونی و وجود تحریم‌های اقتصادی و افزایش بی رویه‌ی نرخ ارز در بازار داغ اقتصاد و تعطیلی چند ماهه‌ی برخی از واحدهای صنفی و تولیدی، اهداء وام‌های بلاعوض و یا با بهره‌ی پایین توسط بانک‌های دولتی و یا خصوصی می‌تواند جلوه‌ای از جلوه های کرامت در فرهنگ رضوی باشد.

بسیاری ازتشکل‌های صنفی و شرکت‌ها، کارگرهای بخش‌های مختلف خدمات اجتماعی و ... همچنین سایر مشاغل غیرانتفاعی به مناسبت این که پشتوانه‌ی مالی قوی‌ای نداشته‌اند، ضربه زیادی از شرایط موجود خورده‌اند. نباید فراموش کرد کار برخی از کارگران و کسبه در شرایط تحریم دست کمی از جهاد در جبهه‌های جنگ ندارد. بسیاری از همین جهادگران عرصه‌های اقتصادی که در زمان تحریم در حوزه اقتصاد کمک حال بوده‌اند، امروز چشم براه کرامت در بخش‌های قوی‌تر اقتصادی هستند.

لذا کرامت فقط محدود به اهداء الواح تقدیر نیست و طبق آنچه که در فرهنگ اسلامی، به ویزه فرهنگ رضوی آمده است، کرامت محدود به یک دهه‌ی خاص نیست و در تمام روزهای سال باید فرهنگ اکرام و کرامت مورد توجه مومنین در عرصه‌های مختلف اجتماعی قرار گیرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار