امامیان در آیین افتتاح مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر:

آمریکا صنعت رسانه را بلعیده است/ صنعت رسانه باید نوآورانه‌تر شود

رئیس ساترا در آیین افتتاح مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر با بیان اینکه آمریکا صنعت رسانه را بلعیده است، گفت: افتتاح این مرکز فاز اول است و در فازهای بعدی باید صنعت رسانه را نوآورانه‌تر کنیم.
کد خبر: ۴۰۳۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸ - 27June 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین افتتاح مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر صبح امروز (شنبه، ۷ تیرماه) با حضور  «علی‌عسگری» رئیس رسانه ملی، «محمدصادق امامیان» رئیس ساترا و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری‌ در ایستگاه نوآوری دانشگاه شریف برگزار شد.

امامیان: صنعت رسانه باید نوآورانه‌‌تر شود

«محمدصادق امامیان» رئیس ساترا در ابتدای این مراسم ضمن تشریح فعالیت‌های این مرکز در سخنانی گفت: اتفاق امروز، یک اتفاق نمادین است که عرصه رسانه و اجرای قاعدمند آن را با مراکز نوآورانه رقم می‌زند و این کار بدون حضور شرکت‌های دانش بنیان شدنی نیست.

رئیس ساترا با اشاره به وجود سایت‌هایی که چند ده هزار فیلم و سریال در اختیار دارند، عنوان کرد: هیچ مجموعه‌ای توان بازنگری در این حجم فیلم و سریال را ندارد لذا لازم بود به‌شدت به‌سمت راه‌حل‌های فناورانه برویم.

وی تنظیم‌گری فناورانه‌محور را عنوان فعالیت این مرکز دانست و تاکید کرد: مرکزی که امروز افتتاح می‌شود ساختمان مرکز نوآوری صوت و تصویر است که با کمک دکتر علی‌عسگری در ایستگاه نوآوری شریف شکل گرفت.

امامیان با‌بیان اینکه در بسیاری از کشورهای جهان، چهار رسانه برتر آن‌ها متعلق به آمریکا است، گفت: عملاً صنعت رسانه‌های دنیا از طریق آمریکا بلعیده شده است و در خیلی از کشورها صنعت رسانه‌ای ملی وجود ندارد و این صنعت رو به نابودی است. ۸۸ درصد مردم اروپا نیز در یک نظرسنجی احساس نگرانی کرده‌اند و بر لزوم ورود دولت‌هایشان در عرصه چندرسانه‌ای تاکید دارند.

رئیس ساترا عنوان کرد: حوزه رسانه‌های تصویری از نظر اقتصادی روبه رشد است و حدود ۱۰ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ درآمد داشته که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۴۲ هزار میلیارد دلار برسد و گردش مالی داشته باشد که نشان دهنده تاثیر و قدرت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن است.

وی به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای خصوصی‌سازی بخش رسانه‌های صورت و تصویر اشاره کرد و گفت: با اجاره رهبری برای ایجاد رسانه‌های تحت وب خصوصی با مدیریت صدا و سیما، در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تعدادی از رسانه‌های این حوزه مجوز دریافت کردند و مشغول فعالیت‌اند و امروز تقریبا رسانه جدی غیرقانونی نداریم.


امامیان بابیان اینکه بسیاری از رسانه‌های خارجی برای ورود به ایران در انتظاراند و برای این ورود، باید آن‌ها را قانونمند کنیم، خطاب به سرونا ستاری گفت: درحالی که در بسیاری از کشورها مردم فیلم‌هایشان را در سایت‌های خارجی به‌اشتراک می‌گذارند و اروپایی‌ها نیز هیچ رسانه کاربرمحوری ندارد اما در کشورمان ما اجازه دادیم فضای اکوسیستم نوآورانه شکل گیرد تا مرز رسانه‌ای برای رشد این رسانه‌ها شکل گیرد.


رییس ساترا تاکید کرد: ساترا به‌عنوان یک مرکز به همه رسانه‌ها مجوز داد و امروز به سمت تنظیم‌گر توسعه‌ای حرکت می‌کند. ایجاد مرکز نوآوری با هدف ایرانی کردن محتواهای صوت و تصویر، ایجاد شرکت‌هایی با حداقل ۱۰ میلیون مخاطب و بومی‌سازی حجم ترافیک است.

رئیس ساترا به اتفاقات اخیر برای اکران عمومی آثار سینمایی در فضای رسانه‌های صوت و تصویر به‌واسطه تعطیلی سینماها در دوران کرونا اشارع کرد و گفت: سریال‌های مختلف صدا و سیما با بودجه میلیاردی تولید می‌شود اما نیم ساعت بعد از نمایش داخلی، در خارج کشور به اشتراک گذاشته می‌شوند که برای جلوگیری از این اتفاق باید سرویس‌های مالکیت فکری را توسعه دهیم.

امامیان به شش شرکت همکار در مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر اشاره کرد و گفت: افتتاح این مرکز فاز اول است و در فازهای بعدی باید صنعت رسانه را نوآورانه‌تر کنیم.

براساس این گزارش، در ادامه «علی‌عسگری» رئیس رسانه ملی، «محمدصادق امامیان» رئیس ساترا و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری‌ از مجموعه‌های همکار و مستقر در در ایستگاه نوآوری دانشگاه شریف دیدن کردند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار