یک مسئول یمنی مطرح کرد؛

نقشه صهیونیست‌ها برای جنوب یمن

یک مسئول یمنی با اشاره به نقشه‌های رژیم صهیونیستی در این کشور اعلام کرد که تل آویو خواب پریشانی برای جنوب یمن و پروژه جداسازی آن از شمال کشور دیده است.
کد خبر: ۴۰۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ - 27June 2020

نقشه صهیونیست‌ها برای جنوب یمنبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، توجه رژیم صهیونیستی به تحولات جنوب یمن به ویژه برقراری ارتباط با شورای انتقالی جنوب یمن وابسته به امارات توجه تحلیل‌گران را به خود جلب کرده است.

علاوه بر آنکه به تازگی یک روزنامه صهیونیستی از شورای انتقالی جنوب یمن به عنوان دوست جدید و سری رژیم صهیونیستی در این کشور نام برده، مسئولان شورای انتقالی نیز بارها بر تمایل خود برای برقراری ارتباط با این رژیم به صورت علنی تاکید کرده‌اند.

مسأله نگرانی رژیم صهیونیستی از تهدیدات موشکی انصارالله یمن از یک سو و پیشروی‌های نیروهای مقاومت یمن در جبهه‌های مختلف از جمله بحث کنترل بر تنگه باب‌المندب و دریای سرخ یکی از مسائل جدی مورد بحث در محافل سیاسی این رژیم به شمار می‌رود.

در همین رابطه «عبدالوهاب الخیل» مدیرکل امور حقوقی وزارت آموزش یمن در گفت‌وگویی به مسائل مختلف پرداخلت.

به تازگی گزارشی از سوی یک روزنامه عبری زبان در خصوص اینکه شورای انتقالی جنوب یمن دوست جدید رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود منتشر شده است. به نظر شما چرا این رژیم به دنبال تقویت روابط خود با شورای انتقالی است؟

اسرائیل به دنبال پیدا کردن یک جای پا در یمن است و این مسئله بدون استفاده از عناصر وابسته به خود از جمله به اصطلاح شورای انتقالی جنوب یمن وابسته به امارات امکان پذیر نیست تا به این وسیله خطر بیداری روز افزون یمنی‌ها و پایبندی آنها به مسئله فلسطین و دشمن دانستن رژیم صهیونیستی دفع شود.

نگرانی صهیونیست‌ها از همان ابتدا که یمنی‌ها شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را از زبان شهید حسین بدرالدین الحوثی سر دادند آغاز شد. شهید حسین بدرالدین الحوثی پروژه عملی رویارویی با اسرائیل و اقدامات قلدرمآبانه آمریکا در منطقه را آغاز کرد. رژیم صهیونیستی در آن زمان خطر این بیداری را درک کرد، به همین دلیل از عناصر خود در منطقه و در داخل خاک یمن با دستور آمریکا استفاده کرده تا این روند را متوقف کند.

تل آویو بعد از گذشت سال‌ها و بروز درگیری‌های مختلف نتوانسته است این هدف را محقق کند بلکه میزان خشم یمنی‌ها علیه آمریکا و اسرائیل افزایش یافته است. رژیم صهیونیستی در آن زمان هنوز از روابط خود با رژیم‌های عربی به ویژه عربستان و امارات رونمایی نکرده بود. بعد از انقلاب ۲۱ سپتامبر که قیمومیت آمریکا را بر انداخت و دست رژیم صهیونیستی و آمریکا را که در گذشته در تصمیم گیری های یمن مداخله داشتند قطع کرد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از نگرانی‌های خود نسبت به انقلاب در یمن سخن گفته و اعلام کرد که این انقلاب اسرائیل را تهدید می‌کند.

تمام این مسائل قبل از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی رخ داد به طوری که سخنان نتانیاهو به مثابه چراغ سبزی به عناصر وابسته به خود در منطقه برای آغاز تجاوز علیه یمن به شمار می‌آمد. رژیم صهیونیستی به ایجاد عناصر دست نشانده خود در یمن برای عادی‌سازی روابط همانند آنچه که در کنفرانس ورشو صورت گرفت بسیار توجه دارد به طوری که صندلی خالد الیمانی نخست وزیر وقت یمن در کنار نتانیاهو قرار داده شد و الیمانی در آن زمان با انتشار یک پست توییتری نسبت به این مسئله افتخار کرد.

اسرائیل از شعارهایی که شورای انتقالی جنوب یمن از جمله جدایی جنوب از شمال و اعلام منطقه خودمختار سر می‌دهد استقبال می‌کند. در حالی که این شعارها دروغین بوده و امارات از این شعارها در برابر دولت فراری یمن که هیچ جایگاهی در جنوب این کشور ندارد حمایت می‌کند. شورای انتقالی جنوب خیلی زود از روابط خود با رژیم صهیونیستی پرده برداشت و روزنامه صهیونیستی مذکور از شورای انتقالی به عنوان دوست جدید و محرمانه اسرائیل در یمن نام برد.

به نظر شما آیا تجزیه یمن به نفع رژیم صهیونیستی بوده و اهمیت باب‌المندب و دریای سرخ برای تل‌آویو چیست؟

قطعاً تجزیه یمن و ایجاد تفرقه میان یمنی‌ها به نفع رژیم صهیونیستی است چراکه این رژیم نتوانسته از طریق تجاوز به یمن پروژه آگاهی و انقلاب مردم این کشور را ناکام بگذارد. به ویژه آنکه قدرت ارتش یمن و کمیته‌های مردمی روز به روز در حال افزایش بوده و ساخت موشک‌های بالستیک و پهپادهای توانمند روز به روز در حال پیشرفت است. نتانیاهو در همان زمان اعلام کرد که برخی طرف‌ها به دنبال حمله موشکی بسیار دقیق علیه اراضی اشغالی از سوی یمن هستند.

بعد از گذشت چند سال از آغاز تجاوز به این کشور هیچ دستاوردی برای متجاوزان محقق نشده است و اسرائیل نتوانسته از این طریق امنیت خود را تامین کند. بنابراین به سمت حمایت از شورای انتقالی جنوب یمن حرکت کرده تا این منطقه را از شمال یمن جدا کند. البته این مسئله تحت حمایت بین‌المللی نیز خواهد بود. اسرائیل از طریق جدا کردن جنوب یمن به دنبال کنترل عملی منطقه مهم و استراتژیک جزیره سقطری، استان عدن و دیگر استان‌های یمن است. تل آویو از این طریق می‌تواند کنترل دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نیز که یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های دریایی در جهان به شمار می‌رود به دست بگیرد. رژیم صهیونیستی از این طریق هم چنین فضایی مناسب برای عادی سازی روابط ایجاد خواهد کرد.

به نظر شما نقش امارات در این روند چیست؟

امارات روی دیگر سکه رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و روابط این کشور با اسرائیل کاملاً آشکار و اعلام شده است. مشارکت امارات در حمله به یمن و اشغال خاک این کشور اساساً برای اجرای اهداف رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

نظر شما درباره عملیات اخیر یمنی‌ها علیه مواضع عربستان سعودی در خاک این کشور چیست؟

عملیات توازن قوای چهارم که یگان موشکی یمن آن را انجام داد در واقع پاسخی به ادامه تجاوزات عربستان سعودی و محاصره یمن و همچنین تداوم مصادره و توقیف کشتی‌های یمنی به شمار می‌آید. در حالی که کشور ما از گسترش ویروس کرونا رنج می‌برد و مراکز پزشکی از فراورده‌های نفتی برای ادامه کار خود استفاده می‌کنند متجاوزان مانع سوخت رسانی به یمن می‌شوند و این مسئله فاجعه آفرین است.

سعودی‌ها مانع سوخت‌رسانی به یمن می‌شوند و بدین ترتیب زیرساخت‌های کشور کاملاً فلج می‌شود. با وجود آنکه عملیات مذکور گسترده بوده و چند ساعت به طول انجامید و در آن تعداد زیادی موشک و پهپاد مشارکت داشتند سیستم دفاعی عربستان سعودی نتوانست مانع اصابت موشک‌ها به مناطق استراتژیک و حساس در ریاض شود. ما این عملیات را تنها یک پیام هشدارآمیز علیه عربستان و دیگر کشورهای متجاوز می‌دانیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار