معرفی کتاب؛

«پزشک نمونه»

کتاب «پزشک نمونه» به نویسندگی «محمدرضا کلانتری سرچشمه» در خصوص ابعاد شخصیتی و تألیفات شهید «سیدرضا پاک‌نژاد» در هشت فصل پرداخته است.
کد خبر: ۴۰۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱ - 29June 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، کتاب «پزشک نمونه» به همت اداره‌‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد و بسیج سپاه الغدیر، توسط «محمد‌رضا کلانتری سرچشمه» به مناسبت شهادت سیدرضا در عملیات ترور شهدای هفتم تیر به رشته تحریر در آمده است. 

این کتاب به ابعاد شخصیتی شهید پاک‌نژاد و تالیفات ایشان در هشت فصل پرداخته است که در ادامه عنواین این هشت فصل را می‌خوانید.

فصل اول به زندگی‌نامه شهید پاک‌نژاد اختصاص داده شده است. سیدرضا اولین نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بوده است. وی قبل از انقلاب مدیر‌کل اداره کار و تعاون امور اجتماعی بوده که به خاطر مبارزه‌ای که با رژیم پهلوی داشته از سال 51 تا سال 57 به مقام پزشک عمومی تنزل پیدا کرده است.

در فصل دوم کتاب به اخلاق پزشکی دکتر اشاره شده و حکایت های بسیار زیبایی از اخلاق و منش دکتر در این فصل نقل شده است. برای نمونه بیمار‌های بسیار زیادی که پول ویزیت و دارو نداشتند که وی ضمن نگرفتن پول ویزیت با نوشتن در زیر نسخه بیمار، پول دارو را پرداخت می‌کردند. حتی مواردی نیز ذکر شده که آقای دکتر نه تنها پول ویزیت و دارو را پرداخت می‌کردند بلکه در مواردی کمک‌های مالی نیز به بیماران می‌کردند.

در فصل سوم کتاب به موضوع تحقیق و تألیفات دکتر پاک‌نژاد پرداخته شده است. سیدرضا در رابطه با پایان نامه خود که تمام برنامه‌های پزشکی در اسلام را در برمی‌گیرد ضمن گسترش آن در 110 جلد تحت عنوان اولین دانشگاه و آخرین پیامبر نگارش شده که متاسفانه بعد از 31 سال از شهادت ایشان فقط 40 جلد منتشر شده است.

در فصل چهارم کتاب دیوان اشعار شهید پاک‌نژاد است. البته دیوان اصلی وی قبل از سال 1341 به یکی از دوستانش امانت داده شده و گویا مفقود شده و دیوان اصلی سیدرضا در حال حاضر در دسترس نیست. فقط یکسری از اشعار این شهید که حدود 150 بیت است در یکی از نشریات و کتاب‌هایی که در گذشته چاپ شده جمع آوری شده‌ است.

جالب اینجاست که مشهورترین شعری که در فرهنگ دینی مردم یزد است مربوط به اشعار شهید پاک‌نژاد است با عنوان «شام غریبان» که کمتر کسی می‌داند که شاعر این شعر این شهید بزرگوار است.

«شام غریبان حسین امشب است/ اول رنج و مهن زینب است»

فصل پنج کتاب به مبارزات شهید پاک‌نژاد می‌پردازد وی با توجه به اینکه امین شهید صدوقی بود این شهید یک کانال ارتباطی بود که از این طریق آیت الله صدوقی ضمن ارتباط با رژیم پهلوی با درایت خود جلوی حرکت‌های تند رژیم پهلوی را می‌گرفتند. در واقع برخی از حرکت هایی در دوران های انقلاب در استان یزد صورت گرفت از طریق افراد درجه پایین و سرخود بود و این به خاطر کنترل مجموعه افراد در نهاد‌های مختلف توسط آیت‌الله صدوقی بوده است.

در فصل ششم کتاب به مبحث نمایندگی مردم یزد در مجلس شورای اسلامی می‌پردازد. این شهید در مدت عمر کوتاه خود مبحث کمبود آب یزد را در مجلس مطرح کرد و سه نطق با ارزشی در این خصوص که در کتاب نقل شده را مطرح کرد از ویژگی‌های این شهید بزرگوار این بود که وی در سفر خود از یزد به تهران با اتوبوس دو صندلی می‌گرفتند تا در طول سفر با مردم ارتباط برقرار کرده و مشکلات مردم را جویا شود.

در فصل هفتم به مرثیه‌هایی است که شعرای یزدی برای شهادت سیدرضا پاک‌نژاد و برادرش شهید دکتر «سیدمحمد پاک‌نژاد» که هر دو در حادثه هفتم تیر به شهادت رسید تخصیص داده شده است.

فصل هشتم تصاویری از زندگی دکتر سیدرضا آورده شده‌ است.

در پایان کتاب هم چند سند از اقدامات و مبارزات دکتر پاک‌نژاد آمده از جمله دست خط آیت الله عظمی میلانی که به ایشان توصیه کرده که در رابطه با اهل بیت و جد بزرگوارشان کتابی بنویسد که بنا بر توصیه آیت‌الله «میلانی»، شهید دکتر پاک‌نژاد هفت جلد کتاب در رابطه با حضرت علی (ع) و سقیفه بنی ساعده نوشته و اسم آن را «مظلومی گم شده در سقیفه» نام نهاد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار