مهران آزاد شد، قلب امام شاد شد ـ 7/

شکست دادن دشمن در ارتفاع 223 کلید منطقه عملیات

عراقی‌ها می‌دانستند که در صورت از دست دادن ارتفاع 223، تسلط‌شان بر شهر و دشت مهران از بین خواهد رفت، از این رو به‌آسانی حاضر به پذیرش شکست در این نقطه نبودند. بنابراین فرماندهی قرارگاه نجف این ارتفاع را کلید منطقه عملیات اعلام کرد.
کد خبر: ۴۰۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۸ - 02July 2020

شکست دادن دشمن در ارتفاع 223به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، تیرماه سال 1365 صفحه‌ای ماندگار در تاریخ دفاع مقدس است که در آن عملیات مهم کربلای1 انجام و سبب آزادسازی شهر مهران شد.

طراحی این عملیات پنج مرحله بود که در همان مرحله اول و دوم قوای اسلام به اهداف مورد نظر دست یافتند و شهر مهران بعد از 45 روز اشغال و همچنین بیش از 175 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده شامل ارتفاعات قلاویزان، کله قندی، روستا‌های رضاآباد، پاسگاه مرزی بهرام آباد، جاده مهران ـ دهلران به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و شهر‌های «بدره» و «زرباطیه» عراق زیر دید و تیر قوی نیرو‌های قرار گرفتند. 

در این عملیات نظامی یک گردان از یگان‌های عمل کننده رزمی، زرهی و مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دلاورانه با دشمن بعثی پیکار کردند. شرح آزادسازی مهران به تفصیل در کتاب «آزادسازی مهران، شکست استراتژی دفاع متجرک عراق» آورده شده است که شامل وقایع 34 روز از دوران جنگ ایران و عراق از 15 خرداد تا 17 تیر 1365 است. قسمت هفتم از این نوشتار را در ادامه می‌خوانید:

آغاز انهدام

«در سومین مرحله عملیات کربلای۱ در منطقه مهران، یگان‌های رزمی سپاه پاسداران موفق به تصرف چند ارتفاع مهم در ارتفاعات قلاویزان شدند و ضمن تحمیل تلفاتی بر نیروهای عراقی، تعدادی از نظامیان عراق را به اسارت درآوردند.

با وجود اینکه نیروهای لشکر ۲۵ کربلا، ۴۱ثارالله (ع) و ۵ نصر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت امر قرارگاه نجف سپاه، حدود سه و نیم ساعت (از غروب آفتاب روز گذشته تا ساعت ۲۴ نیمه شب ۱۱/۴/۱۳۶۴) در منطقه عمومی مهران عملیات کرده و تا آستانه هدف اصلی یعنی ارتفاع مهم ۲۲۳ در قلاویزان پیش رفته بودند، اما در ادامه اجرای عملیات که تا روشنایی صبح امروز، تداوم یافت نیروهای عراقی با مقاومت جدی توانستند، نیروهای لشکر ۲۵ کربلا را از بخشی از مواضع تصرف شده (ارتفاع ۲۰۰) عقب برانند.

از سویی خبرهایی دال بر تصرف ارتفاع ۲۲۳ به دست نیروهای لشکر ۵ نصر به قرارگاه نجف ارسال شد، ولی در ادامه مشخص شد که ارتفاع مذکور تصرف نشده و این اشتباه به‌دلیل تشابه شکل بال‌ها و شیارهای منطقه با هدف اصلی بوده است. از سوی دیگر، نظر به اهمیت احداث خاکریز در جهت تقویت مواضع بازپس گرفته شده، لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) و تیپ امام حسن (ع) ۷۰ درصد مأموریت خود را انجام دادند.

نیروهای پیاده دشمن به‌دلیل اهمیت و موقعیت ارتفاع ۲۲۳، برای حفظ منطقه سرسختی زیادی از خود نشان دادند و در راستا هم‌زمان با روشنایی هوا، چند پاتک علیه نیروهای خودی اجرا کردند.

عراقی‌ها می‌دانستند که در صورت از دست دادن ارتفاع ۲۲۳، تسلطشان بر شهر و دشت مهران از بین خواهد رفت، از این رو به‌آسانی حاضر به پذیرش شکست در این نقطه نبودند. بنابراین فرماندهی قرارگاه نجف سپاه با وجود سه شبانه‌روز جنگ مداوم و تحلیل توان یگان‌ها، این ارتفاع را کلید منطقه عملیات اعلام کرد و برای ناامید کردن دشمن و شکست قطعی او، بر تصرف این ارتفاع تاکید کرد.

با شروع مرحله سوم عملیات در شب گذشته، امروز، قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) مرکز عملیات مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، با صدور دو اطلاعیه نتایج این مرحله از عملیات را به اطلاع عموم مردم رساند. با تکمیل این مرحله، زمینه انهدام نیروهای سپاه دوم عراق و سقوط مواضع اشغالی آنان قوت گرفت.

به منظور پیشگیری از حمله عراق به مواضع رزمندگان در منطقه مهران، امروز، فرمانده نیروی زمینی سپاه دستور راه‌اندازی سایت هاگ را صادر و هوانیروز را موظف به پشتیبانی از نیروهای رزمنده کرد. همچنین فرمانده سپاه دوم نیروی زمینی سپاه به کلیه واحدهای رزمی و پشتیبانی حاضر در منطقه مهران آماده باش کامل داد.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها