توجه بیشتر به هویت اندیشگانی حوزه/ ظرفیت هنر برای تبیین اسلام ناب

رئیس حوزه هنری در سی‌وهشتمین نشست سراسری رؤسای مراکز استانی حوزه هنری گفت: توجه بیشتر به هویت اندیشگانی حوزه هنری در فصل نوین حرکت حوزه یکی از اولویت‌هاست.
کد خبر: ۴۰۳۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶ - 01July 2020

توجه بیشتر به هویت اندیشگانی حوزه/ ظرفیت هنر برای تبیین اسلام ناببه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سومین روز از سی‌وهشتمین نشست سراسری رؤسای مراکز استانی حوزه هنری با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی، در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

توجه بیشتر به هویت اندیشگانی حوزه هنری

محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری در این نشست گفت: به‌عنوان کسی که در سازمان تبلیغات اسلامی خادم بودم، می‌خواهم شهادت بدهم که اشتراک نظر در هر دو نهاد سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری بسیار بالاست.

وی افزود: باید از این اشتراک نظر برای تعالی زیست‌بوم هر استان استفاده شده و عدم استفاده از این اشتراک نظرها جفا در حق این دو نهاد است.

دادمان ادامه داد: این تغییر مدیریتی یک فرصت ویژه برای هم‌افزایی بین حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تبلیغ اسلام وظیفه همه آحاد جامعه است، تأکید کرد: بخش خوبی از آحاد مؤمنین می‌توانند از ظرفیت‌های هنری خود برای تبیین اندیشه اسلام ناب محمدی استفاده کنند.

وی اذعان کرد: هم‌افزایی میان سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری قدم اول است که باید به سرعت برداشته شده و گام دوم آن است که با هم‌افزایی و کارهای عملیاتی زمینه را برای حضور هسته‌های مردمی فرهنگی فراهم کنند.

دادمان در ادامه سخنان خود به نکاتی درخصوص وظایف و مأموریت سازمان تبلیغات اشاره و اظهار کرد: در سند راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان مأموریت این سازمان، تمهید تحقق راهبری زیست‌بوم فرهنگی-تبلیغی آمده است.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: توجه بیشتر به هویت اندیشگانی حوزه هنری در فصل نوین حرکت حوزه یکی از اولویت‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: هویت اصلی حوزه‌های هنری استانی باید به سمت هویت باشگاهی حرکت کند و به این معنا است که همزمان از دو مأموریت شبکه‌سازی و رشد نیروی انسانی صحبت می‌شود.

دادمان ابراز کرد: توجه به حلقه‌های تولید و مصرف زنجیره تولیدات فرهنگی-هنری یکی دیگر از اولویت‌های حوزه هنری بوده است. امروز باید اذعان کرد که مسئله توزیع و اقتصاد هنر، از مسئله‌های خطیر ما در حوزه فرهنگ و هنر است.

وی اظهار کرد: اساساً هنر و محصول فرهنگی باید سمت مخاطب بایستد و هر کاری می‌کنیم باید یک پیوست اجتماعی برای آن داشته باشیم. پیوست اجتماعی یک ضرورت است و به آن توجه ویژه می‌شود.

رئیس حوزه هنری تأکید کرد: شیوه زیست جامعه تغییر کرده و باز هم رو به تغییر است و این تغییر به‌واسطه فضای مجازی است؛ توجه بیشتر به فضای سایبر جز راهبردهای مهم حوزه هنری خواهد بود.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: باید تلاش کنیم حوزه هنری و سازمان تبلیغات نهایتاً تا یک ماه آینده به یک تفاهم عملیاتی در سطح استان‌ها برسیم.

وی در ادامه سخنان خود به استفاده از تجربیات موفق در حوزه هنری اشاره و خاطرنشان کرد: ما در دوره جدید حوزه هنری از تجربیات موفق تعامل فی‌مابین حوزه هنری و سازمان تبلغات اسلامی نهایت استفاده را خواهیم برد.

هم‌افزایی دو نهاد حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی به دوره جدید حوزه هنری اشاره و عنوان کرد: حوزه هنری تقویت شده و در راستای تقویت آرمان‌های انقلاب قدم بر می‌دارد.

وی به سخنی از امام راحل اشاره و اظهار کرد: تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: هم‌افزایی دو نهاد حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی بازوی قدرتمندی برای مردم و مقام معظم رهبری (مدظله) خواهد بود.

مؤلفه‌های هنر انقلاب اسلامی برای جوانان تعلیم شود

در این نشست حجت‌الاسلام مهدی طاهری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری ضمن اشاره به ابعاد هنر عنوان کرد: چهار عنصر ذوق، تعقل، احساس و تخیل چهار جان‌مایه هنر اسلامی است.

طاهری تصریح کرد: هنرمند آنچه که با روایتگری بیان می‌کند ارتباط شدیدی با تعقل و تفکر او دارد؛ اگر سلامت و صحت فکر مبتنی بر تفکر اسلامی باشد، هنر ما رو به پیشرفت خواهد بود.

طاهری با بیان اینکه هنر، ارتباطی حسی با جامعه دارد و حس دینی از بهترین حواس است ادامه داد: باید به‌صورت جدی مؤلفه‌های هنر انقلاب اسلامی برای جوانان مؤمن انقلاب اسلامی تعلیم شود.

وی در پایان گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی باید پرچم‌داری هنر انقلاب اسلامی را بر عهده گرفته و رویکردی تشویقی و تأییدی داشته باشد.

تدوین و تبیین فلسفه بر اساس اسلام ناب

در ادامه حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با اشاره به نقشه مهندسی فرهنگی کشور عنوان کرد: اقدام اول برای ایجاد هنر پویا، تدوین و تبیین فلسفه بر اساس اسلام ناب است؛ دومین اقدام تربیت نیروی انسانی در حوزه فلسفه است.

نظیری خاطرنشان کرد: هنر و اخلاق اسلامی بر پایه جهان‌بینی اسلامی است و مأموریت سازمان تبلیغات اسلامی، تبیین اندیشه اسلام ناب در جامعه است؛ این سازمان باید در جهت تحقق این اندیشه و اقامه نظام ارزشی در جامعه تلاش کند.

وی تصریح کرد: اگر هنر و هنرمند متعهد به انقلاب اسلامی در خدمت این مأموریت قرار بگیرد، نتیجه آن بسترسازی در فضای جامعه خواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان در ادامه با بیان اینکه سازمان تبلیغات به‌عنوان یک بستر مردمی در جریانات جامعه است؛ عنوان کرد: فهم درست از مسائل واقعی جامعه در راستای مباحث فرهنگی، اجتماعی و مسئله‌شناسی، یک مطالبه‌گری تخصصی را در جامعه ایجاد خواهد کرد.

توجه به ظرفیت هنرهای بومی در سراسر کشور

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام جعفرزاده مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل عنوان کرد: در تعریف هنرمند و هنر انقلابی دچار ضعف هستیم و ما یقیناً باید علمی با عنوان هنر اسلامی داشته باشیم.

جعفرزاده گفت: باید آثاری فاخر و جدی تولید کنیم، از این رو با توجه جدی به ظرفیت هنرهای بومی در سراسر کشور می‌توان قطب‌های هنری ایجاد کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص مبانی هنر عنوان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی باید مطالبه کند تا همه مسئولان درخصوص مسئله هنر به میدان بیایند.

حریزاوی به حضور محمدمهدی دادمان به‌عنوان رئیس جدید حوزه هنری اشاره و ابراز کرد: اولین قدم گام دوم تبلیغ برداشته شد و با وجود آقای دادمان گام دوم هنر را شاهد خواهیم بود.

حریزاوی در پایان سخنان خود تأکید کرد: این نشست یک نشست نمادین نبوده و ما در سازمان تبلیغات اسلامی آمادگی همکاری همه جانبه با حوزه هنری را داریم و ان‌شاءالله شاهد تحول در عرصه هنر خواهیم بود.

نقش هنر در عرصه تمدن‌سازی مهم و اساسی است

در بخش بعدی این نشست سید مهدی سیدین‌نیا رئیس حوزه هنری استان قم به مسئله تولید فکر در مباحث نظری اشاره و عنوان کرد: بیانیه گام دوم، نقطه عطفی برای حرکت در دهه‌های بعدی انقلاب است.

وی تصریح کرد: سبک زندگی و هنر یکی از پایه‌های تمدنی است. آنچه به ما برمی‌گردد در بحث هنر این است که نباید به هنر به‌عنوان یک وسیله سطحی نگاه کرد.

سیدین‌نیا گفت: نقش هنر در عرصه تمدن‌سازی مهم و اساسی است؛ انسجام اکثریت هنرمندان و هنر در راستای اهداف می‌تواند باعث پیشرفت شود.

وی یادآور شد: هنر باید به‌عنوان یک زبان مشترک وارد موضوعات جامعه شده و مشکلات را رفع کند.

رئیس حوزه هنری قم در پایان سخنان خود تأکید کرد: حضور نخبگان و ذهن‌هایی که قدرت حل مسئله را دارند قطعاً می‌تواند ظهور تمدن را در پی داشته باشد.

اسماعیل آجرلو رئیس حوزه هنری استان البرز در ادامه این نشست با تأکید بر موضوع شناخت و برنامه‌ریزی ابراز کرد: هر دو نهاد سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری باید برای هم‌افزایی بیشتر از توان یکدیگر شناخت پیدا کنند و بر پایه آن شناخت‌ها برنامه‌ریزی کنند.

آجرلو اذعان کرد: در گام دوم هنر، ما نیاز داریم بدنه کارشناسی سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری تقویت شود و این امر فقط با حضور نیروهای جوان و پر انرژی قابل دست‌یابی است.

وی تصریح کرد: آموزش و توانمندسازی و در انتها شبکه‌سازی مواردی است که حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی در آن دچار ضعف هستند و باید این موارد رفع شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها