دفاع‌پرس بررسی کرد؛

۶ سال تلاش بی‌وقفه برای امنیت عراق/ دلیل اصلی دشمنی حشدالشعبی با اشغالگران آمریکایی

حشدالشعبی بیش از شش سال است که در سایه دشمنی‌ها و خصومت‌های خارجی و داخلی، بی‌وقفه برای امنیت عراق تلاش کرده است.
کد خبر: ۴۰۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ - 04July 2020

۶ سال تلاش بی‌وقفه برای امنیت عراق/ دلیل اصلی دشمنی حشدالشعبی با اشغالگران آمریکاییگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سال ۲۰۱۴ پس از جنایات متعدد گروه تروریستی داعش و اشغال شهر‌های مختلف عراق توسط این تروریست‌ها، سازمانی به‌نام حشدالشعبی (بسیج مردمی) با هدف کمک به ارتش و نیرو‌های امنیتی، طی حکمی از سوی «نوری المالکی» نخست‌وزیر وقت عراق (فرمانده کل نیرو‌های مسلح) تشکیل شد.

چندین ماه پس از شروع فعالیت حشدالشعبی اتفاق بسیار مهمی برای این سازمان رقم خورد؛ «آیت‌الله سیستانی» مرجعیت عالی عراق به وجوب کفایی «جهاد» فتوا داد و از همه کسانی‌که توانایی جنگیدن داشتند، دعوت کرد تا در کنار نیرو‌های ارتش با تروریست‌های داعش مقابله کنند؛ این فتوا نقش مهمی در ترغیب مردم در پیوستن به حشدالشعبی داشت.

نکته مهم این است که از همان ابتدای تشکیل حشدالشعبی، اشغالگران و دشمنان کشور عراق و راس‌شان آمریکایی‌ها، از هر روشی برای آسیب‌رساندن به این سازمان استفاده کردند و هر اندازه که محبوبیت حشدالشعبی در قلوب مردم عراق بیشتر شد، دشمنی‌ها با این سازمان هم افزایش یافت تا جایی‌که دشمنان خارجی و حتی داخلی، خیلی زود در صدد حذف این سازمان مردمی برآمدند؛ حتی دشمنان حشدالشعبی طی این سال‌ها بار‌ها مواضع این سازمان در نقاط مختلف عراق را هدف قرار دادند و سپس در عین وقاحت، آن را یک اشتباه تلقی کردند.

دشمنی‌ها با حشدالشعبی تا جایی ادامه یافت که در سال ۲۰۱۵ هیأت وزیران عراق برای محافظت از این سازمان تصویب کرد که حشدالشعبی، سازمانی رسمی و مرتبط با نخست‌وزیر است؛ با این مصوبه، این سازمان به‌صورت رسمی بخشی از ساختار نیرو‌های مسلح عراق محسوب و وابسته به فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق شد.

با وجود هجمه‌های مختلف به حشدالشعبی و اتهام‌زنی‌های بی‌اساس به این سازمان، مبارزات نیرو‌های حشد در برابر داعش ادامه داشت تا این نیرو‌های مردمی ثابت کنند، حاضرند بدون هیچ چشم‌داشتی برای حفظ تمامیت ارضی کشورشان جانفشانی کنند؛ حشدالشعبی تا پایان سال ۲۰۱۵ یعنی پس از ۵۰۰ روز از تأسیس خود، ۱۹ شهر عراق را آزاد و امنیت ۵۲ راه مواصلاتی میان شهر‌ها را برقرار کرد.

دشمنی‌ها با حشدالشعبی طی این سال‌ها آن‌قدر افزایش یافت که زمزمه انحلال این سازمان هم شنیده شد، اما فرمان ۱۰ ماده‌ای عادل عبدالمهدی که در تیر ماه سال گذشته صادر شد، خط بطلانی بر این زمزمه‌ها بود؛ در خصوص فرمان عبدالمهدی باید یادآور شد که از سال ۲۰۱۶ قرار بود مصوبه پارلمان عراق در الحاق رسمی حشدالشعبی به نیرو‌های مسلح این کشور، اجرایی شود که دلایل مختلف، اجرای مصوبه به تأخیر افتاد، اما نخست‌وزیر وقت عراق با صدور فرمانی ۱۰ ماده‌ای به‌صورت رسمی از «الحشدالشعبی» به‌عنوان جزئی جدایی‌ناپذیر از نیرو‌های مسلح این کشور یاد کرد تا رویای دشمنان عراق برای انحلال این گروه بر باد رود.

با صدور فرمان ۱۰ ماده‌ای عبدالمهدی، از دشمنی‌های آمریکایی‌ها کاسته نشد، بلکه این تروریست‌ها در اقدامی گستاخانه حاج قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» از فرماندهان ارشد حشدالشعبی را ترور کردند تا به‌زعم خود بتوانند به محور مقاومت در منطقه و حشدالشعبی در عراق ضربه‌ای کاری وارد کنند.

پس از ترور فرماندهان محور مقاومت، فعالیت‌های حشدالشعبی نه‌تنها متوقف نشد بلکه افزایش یافت؛ این فعالیت‌ها تا جایی ادامه یافت که در عملیاتی تلافی‌جویانه و آمریکایی، یگان‌های ضد تروریسم عراق به مقر تیپ ۴۵ کتائب حزب‌الله حمله کردند و تعدادی از این نیرو‌ها را بازداشت کردند.

«سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس درباره نقش تاثیرگذار حشدالشعبی در سرنوشت کشور عراق در این سال‌ها اظهار داشت: گروه‌های مقاومت و نیرو‌های حشدالشعبی با تلاش‌هایشان آمریکا، صهیونیست‌ها و عربستان سعودی را طی این سال‌ها در عراق ناکام گذاشتند؛ به همین دلیل این دشمنان در صدد انتقام از این سازمان برآمدند.

وی خاطرنشان کرد: زمانیکه داعش در سال ۲۰۱۴ جنایات خود در عراق را آغاز کرد، در یک حرکت برق‌آسا و هماهنگ‌شده با عناصر باقی‌مانده حزب بعث که هنوز در ارتش عراق حضور داشتند و مقاماتی که به سفارت آمریکا وصل بودند، سه استان پهناور و استراتژیک الانبار، موصل و صلاح‌الدین را اشغال کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: ارتشی که در سه ساعت استان موصل با تمام انبار‌های تسلیحاتی را به داعش واگذار کرد، نمی‌توانست از بغداد در مقابل سقوط حمایت کند، بنابراین حشدالشعبی به کمک ارتش و دیگر نظامیان عراقی آمد.

سیدافقهی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های حشدالشعبی با تصویب پارلمان عراق انجام می‌گیرد، یادآور شد: اعتقاد حشدالشعبی بر این اساس است که تا اشغالگرانی مثل آمریکا در عراق هستند از پا نخواهد نشست؛ با این تفاسیر، در اینجا تضاد بین حشد و آمریکا به تفاهم، گفتمان یا معامله نمی‌انجامد.

در پایان باید گفت که حشدالشعبی بیش از شش سال است که در سایه دشمنی‌ها و خصومت‌های خارجی و داخلی، بی‌وقفه برای امنیت عراق تلاش کرده است و قطعا تا آمریکایی‌ها در عراق حضور داشته باشند، حشدالشعبی به‌عنوان یک دشمن در مقابل‌ این اشغالگران ایستادگی می‌کند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار