سردار کارگر در دیدار با طهرانچی:

دانشگاه آزاد اسلامی در تعامل با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پیشتاز است

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تعامل و همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جزو نهادهای پیشتاز با عملکرد مطلوب است.
کد خبر: ۴۰۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱ - 04July 2020

دانشگاه آزاد اسلامی در همکاری و تعامل با بنیاد حفظ آثار پیشتاز استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صبح امروز (شنبه) در دیدار با دکتر «محمدمهدی طهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه همه اقشار جامعه در دوران دفاع مقدس نقش آفرین بودند، اظهار داشت: دفاع مقدس متعلق به همه ملت ایران است و هیچ گروه و نهاد خاصی نمی‌تواند آن را در انحصار خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه تمامی ادیان، مذاهب، احزاب، اصناف و اقشار مختلف جامعه فرهنگی دانشگاهی، حوزوی، در این عرصه حضور فعال داشته‌اند، گفت: همان‌طوری که در دوران دفاع مقدس همه اقشار در دفاع از کشور و آرمان‌های انقلاب اسلامی حضور داشتند، امروز نیز همه مسئولان، نهادهای کشوری و لشکری و نهادهای علمی و فرهنگی در حوزه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس حضوری مؤثر و فعال دارند و دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه فعال است.

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس کشور با اشاره به همکاری و تعامل سازنده دانشگاه آزاد اسلامی با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از عملکرد این نهاد علمی کشور تقدیر کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه نشر و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس پیشتاز است، به‌طوری‌که ما در جلسات با برخی نهادهای فرهنگی این مجموعه را به لحاظ عملکرد مطلوب و مثبت مثال می‌زنیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تعامل و همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پیشتاز است.

وی با اشاره به ارائه دو واحد درسی دفاع مقدس در سطح دانشگاه آزاد اظهار کرد: امیدواریم مطابق با فعالیت‌های صورت گرفته این 2 واحد درسی با حمایت وزارت علوم در تمامی دانشگاه‌های کشور به‌زودی ارائه شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: دستورالعمل گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس بهمن ماه سال گذشته در هیأت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تدوین و تصویب شده و به سازمان‌ها و نهادهای کشوری و لشکری ابلاغ شد.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شعار «ما قوی هستیم» را برای تمامی برنامه‌های خود در گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزیده است، افزود: برنامه‌های تصویب شده در طول 43 هفته در سراسر کشور برگزار خواهد شد که شاخص‌ترین آن‌ها در مجموع سه هزار و ۸۸۹ برنامه است که با همکاری نیروهای مسلح، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشوری در سطح کشور برگزار خواهد شد.

سردار کارگر افزود: اگر شیوع ویروس کرونا به ما اجازه برگزاری برخی از این برنامه‌ها را به‌صورت حضوری ندهد، همانطوری که پیش از این عنوان شده، برنامه‌های پیشنهادی را به‌صورت مجازی برگزار خواهیم کرد و یا در برخی از شهرستان‌ها و استان‌هایی که به لحاظ وضعیت بیماری در سطح مساعدتری هستند برنامه‌ها را با رعایت اصول بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت ارائه شده است، برگزار خواهیم کرد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به دستاورد‌های عظیم دفاع مقدس گفت: بسیاری از پیشرفت‌های امروز در عرصه‌های مختلف علمی، فناوری، نظامی و دستاورهای دفاعی به واسطه تأسی از تجربیات دفاع مقدس بوده است.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: به‌طور کلی ۵۰۵ ستاد و کمیته را در حوزه برگزاری گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس ایجاد کرده‌ایم و در سال جاری در نظر داریم تا با کمک سازمان‌ها و نهادهای مربوطه از همه خانواده‌های شهدا، جانبازان و رزمندگان سرکشی کنیم و از این عزیزان تقدیر کنیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص اهداف برگزاری گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: یکی از اهداف ما تبیین دستاوردهای دفاع مقدس در چهار دهه دفاع و مقاومت در قالب اقدامات موثر دستگاه‌های کشوری و لشکری است که به آن پرداخته خواهد شد.

وی ادامه داد: نشر و ترویج مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس و آثار آن در شئون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی و همچنین معرفی دستاوردهای دفاع مقدس در حوزه بین‌الملل به‌ویژه در کشورهای حوزه مقاومت و پایداری از دیگر اهداف گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در راستای برگزاری گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: ما شورای سیاست‌گذاری داریم که متشکل از هیأت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بوده و به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می‌شود.

وی افزود: در نیروهای مسلح تمامی معاونین هماهنگ‌کننده نیروها اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع مسئول برگزاری گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستند و در تمامی وزارتخانه‌ها یکی از معاونین این مسئولیت را بر عهده دارد.

سردار کارگر گفت: در استان‌ها نیز استاندار مسئول ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است و همچنین در شهرستان‌ها فرماندار این مسئولیت را عهده‌دار است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه اهمیت دفاع مقدس و زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا گفت: ایشان در سال 96 فرمودند «دوران دفاع مقدّس را حقیقتاً بایستی گرامی شمرد، عزیز شمرد و پاسداری کرد، چون آن هشت سال -هشت سال دفاع مقدّس- تضمین‌کننده‌ی حیثیّت کشور و هویّت ملّت و امنیّت فعلی و عزّت ملّت ایران شد. هرچه می‌توانید در این زمینه مطالعه کنید، دقّت کنید، پیگیری کنید، مطمئنّاً به این نتیجه خواهید رسید که اگر این هشت سال دفاع مقدّس با آن خصوصیّات در این قطعه‌ی از تاریخ کشور ما وجود نمی‌داشت، امروز کشور ما و ملّت ما مطمئنّاً نه از عزّت، نه از امنیّت، نه از سلامت، نه از استقلال و نه از آزادی برخوردار نبود». همچنین ایشان در فرمایشات خود در اسفند‌ماه سال 1395 فرمودند «دفاع مقدس یک حرکت حیاتی بود، یک نفس کشیدن بود برای این ملت؛ نفس نمی‌کشیدیم، می‌مردیم؛ این را باید زنده نگه داشت. و در جایی دیگر می‌فرمایند «واقعا یکی از ایام الله ایام جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است، این را باید زنده نگهداریم این یک ثروت است.»

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در 75 درصد از سخنرانی‌هایی که با مسئولان و اقشار مختلف جامعه داشتند از دفاع مقدس سخن گفته و مثال زدند که این بیانگر اهمیت دفاع مقدس می‌باشد که حاصل از خودگذشتگی ملت ایران و رزمندگان اسلام در برابر جبهه کفر و نفاق است که می توان از آن به عنوان یک الگو یاد کرد. سردار سلیمانی در یکی از سخنرانی‌هایشان می‌فرمایند «اگر ما بخواهیم اسلام را با تمام ارزش‌هایش به نمایش بگذاریم باید دفاع مقدس را نشان دهیم»؛ لذا جنگ عرصه حق و باطل بود و ما مشاهده کردیم که همه خباثت‌ها و رذالت‌ها در برابر همه خوبی‌ها قرار گرفتند.

سردار کارگر با بیان اینکه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران در واقع موزه ملی ما محسوب می‌شود، افزود: در حال حاضر تعداد 15 موزه دفاع مقدس فعال در سراسر کشور داریم که بین 60 هکتار تا 10 هکتار وسعت دارند و بناهای مطلوبی در آن‌ها ساخته شده است.

وی تصریح کرد: 11 موزه دیگر را تا پایان سال جاری افتتاح خواهیم کرد که از این تعداد 9 موزه تا هفته دفاع مقدس و دو موزه تا انتهای سال رونمایی خواهد شد. این موزه‌ها با همت و کمک مسئولان استانی و همه سازمان‌ها و نهادهای مربوطه ساخته شده‌اند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در حوزه کتاب تا سال 1393 ظرف 23 سال 700 عنوان کتاب در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به چاپ رسید و از سال 1393 تاکنون نزدیک به 6 هزار عنوان کتاب چاپ کردیم.

وی با اشاره به اهمیت قدردانی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس، گفت: برابر فرمایشات فرمانده معظم کل قوا در دیدار نوروزی فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در سال 1396 و برابر تدبیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در هفته گرامیداشت دفاع مقدس همان سال انجام شد که طی آن از تعداد ۵۰۰ نفر از فرماندهان تیپ و همتراز به بالا تجلیل شد.

سردار کارگر ادامه داد: در هفته گرامیداشت دفاع مقدس سال ۱۳۹۷ نیز تعداد ۲۰ هزار نفر از فرماندهان تیپ و گردان و همتراز در مراکز استان‌ها مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند و همچنین در هفته دفاع مقدس سال گذشته تعداد ۲۰۰ هزار نفر از فرماندهان گردان، گروهان و دسته و همتراز در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور مورد تجلیل قرار گرفتند.

وی افزود: در صدد هستیم تا در هفته دفاع مقدس سال جاری از تعداد یک میلیون نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس در سراسر کشور تجلیل کنیم.

خاطره سردار کارگر از آزادسازی مهران

سردار کارگر در بخشی از این نشست به عملیات کربلای یک و خاطره آزادسازی مهران و ارتفاعات قلاویزان اشاره کرد و گفت: منطقه مهران برای دشمنان بعثی به قدری اهمیت داشت که آنرا در مقابل تصرف فاو قرار می‌دادند و می‌گفتند مهران به جای فاو. دو هفته قبل از تصرف مهران توسط نیروهای بعثی سردار محسن رضایی به فرمانده قرارگاه نجف، سردار ایزدی ماموریت آزادسازی ارتفاعات قلاویزآن را داد که یک تیم به ریاست سردار شوشتری جانشین فرمانده قرارگاه نجف تشکیل شد و بنده در آن دوران معاون نیروی انسانی قرارگاه نجف بودم و چون غالب نیروها در آن مقطع درگیر عملیات والفجر 8 بودند؛ بررسی وضعیت نیروها نشان می داد که ظرفیت لازم جهت بازپس گیری مناطق از دست رفته قلاویزان وجود ندارد؛ چراکه نیازمند 60 گردان نیرو با پشتیبانی آتش هوایی بودیم.

وی ادامه داد: هنگامی که به واسطه حملات دشمن بعثی مهران نیز سقوط کرد کار به نحوی برای ما دشوارتر از قبل شده بود و می‌بایست این بار دشت مهران را نیز آزاد می‌کردیم؛ هنگامی که نیروها را بررسی کردیم متوجه شدیم که وضعیت خوبی نداریم و تنها لشکر 41 ثارالله به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی بود که در صالح آباد ایلام مستقر شده بودند و به لحاظ نیروی انسانی می‌توانست کمک باشد در این اثنا سید احمد خمینی با سردار محسن رضایی تماس گرفتند و اعلام کردند که امام فرمودند مهران باید پس گرفته شود و من به یاد دارم که حتی بسیاری از فرماندهان لشکرها با شنیدن این پیام گفتند که به عنوان یک رزمنده در این عملیات شرکت می‌کنیم تا مهران آزاد شود. به یاد دارم که اخلاص رزمندگان اسلام سبب شد که جبهه حق با کمترین نیرو کار دشمن را در مهران یکسره کند و حتی در پی آن ارتفاعات قلاویزان را نیز به تصرف درآورد و امام نیز در این رابطه جمله ای شبیه به آزادی شهر خرمشهر را عنوان کرد و فرمود «مهران را خدا آزاد کرد.»

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار