«زیست اخلاق‌مدار» برای کودکان منتشر شد

نخستین مجلد از سه‌گانه «زیست اخلاق‌مدار» سید علی شجاعی برای کودکان منتشر شد.
کد خبر: ۴۰۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶ - 06July 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «باغبان خاک دیگری» تازه‌ترین اثر منتشر شده از سیدعلی شجاعی است. این اثر نخستین مجلد از سه‌گانه «زیست اخلاق‌مدار» برای مخاطبان کودک است که او پس از تالیف سه گانه‌های «فلسفه برای کودکان» و «مهارت‌های زندگی برای کودکان» در دست تالیف قرار داده است.

شجاعی در مجموعه تازه خود سعی دارد سه محور مهم و اساسی درباره اخلاق را برای مخاطبان کودک و نوجوان و در قالب داستان تبیین کند. کتاب «باغبان خاک دیگری» که نخستین اثر از این مجموعه به شمار می‌رود درباره موضوع صبر نوشته شده است و سعی کرده نشان دهد که تعجیل صرف در خواسته‌ها، تنها منجر به تضییع خواسته است.

داستان این کتاب درباره کودکانی است که دانه‌های گندم را در گلدان‌هایشان کاشته‌اند و در انتظار سبز شدن و خوشه‌چین کردن آنها هستند. دانه‌ها اما با سرعتی که انتظارش را داشته‌اند سبز نمی‌شوند. پس دست به کار می‌شوند تا خورشید و باران را به یاری بطلبند و در ادامه هر موجود دیگری که فکر می‌کنند منجر به رشد سریعتر دانه‌ها می‌شوند، اما در نهایت این دانه‌ها هستند که به آنها خبر می‌دهند برای خوشه‌چینی باید صبر داشت و هیچ دانه‌ای زودتر از موعدش سبز نمی‌شود.

این داستان با لطافت قابل اعتنایی و در تبیین فضیلت صبر به کودکان یاد می‌دهد که انتظار دریافت نتیجه زودتر از موعد و صبر نداشتن همانند کاشتن دانه‌ای در گلدان دیگران است.

این کتاب همچنین از تصویرگری‌های فرهاد جمشیدی نیز استفاده کرده است. تصویرهایی که با ترکیب موقعیت‌های رئال و سورئال، دنیای خیال‌انگیز کودکان را به تصویرکشیده و آن را بسیار بزرگتر از آنچه می‌توان تصور کرد به نمایش در آورده است. یکی از مهمترین ویژگی‌های تصویرگری این کتاب درگیر کردن تمامی فضای متن کتاب با تصویر است به گونه‌ای که مخاطب حس می‌کند داستان برای تصاویر نوشته شده است.

«باغبان خاک دیگری» همچنین از هنر گرافیک نرگس زیانی نیز بهره برده است که نقش بسیاری در هم افزایی تصویر و متن داشته و باعث شده در موارد بسیاری هر یک از این موارد بتوانند در افزایش فهم کتاب به مخاطب کمک قابل توجهی برسانند.

سید علی شجاعی در حوزه نگارش داستان‌های کودکان و نوجوان طی سال‌های اخیر موفقیت‌های قابل توجهی را به دست آورده است که برخی از مهمترین‌شان ترجمه آثارش به بیش از هشت زبان و برگزیده شدن در بیش از پنج جایزه داخلی و خارجی است.

باغبان خاک دیگری در قطع رحلی و سی و شش صفحه از سوی انتشارات کتاب نیستان به بازار نشر کودک و نوجوان عرضه شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها