زارعی:

روابط ما با عراق، لبنان و سوریه برادرانه و ناگسستنی است

یک کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: ما از تصمیم عراقی‌ها و یمنی‌ها دفاع می‌کنیم و همین موضوع سبب شده که روابط ما با عراق، لبنان و سوریه برادرانه و ناگسستنی است.
کد خبر: ۴۰۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷ - 07July 2020

روابط ما با عراق، لبنان و سوریه برادرانه و ناگسستنی استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا عصر امروز (سه‌شنبه) در نشست بررسی تحولات سیاسی عراق اظهار داشت: عراق یک موقعیت بسیار ویژه و اساسی در منطقه دارد و چشم انداز بسیار خوب و قابل توجهی دارد.

وی ادامه داد: بر خلاف تصویری که آمریکا از عراق به عنوان کشوری ضعیف، گرفتار در محیط منطقه و کشوری با هرج و مرج دارد، معتقدم عراق آینده روشنی خواهد داشت. اگر تحولات عراق از سال ۲۰۰۳ را تا کنون با تحولات کشورهایی مانند لیبی، مصر و تونس مقایسه کنید، متوجه می‌شوید حرکت‌های مردمی در برخی کشورها به بن‌بست رسیده و یا به صورت نسبی شکست خورده، اما عراقی‌ها با اینکه اشغال نظامی و غرق در تروریسم شد، دستاورد خود را حفظ کردند.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه اظهار داشت: عراقی‌ها برای اداره کشور خود ایده دارند و اصطلاحاً تکلیفشان با بسیاری از پرونده های بین‌المللی مشخص است. آنها توانسته‌اند یک نظام مردم سالار پایه بگذارند و امروز دولت مستقر و پایدار دارند.

زارعی افزود: با اینکه اختلافات قومی در عراق شدیدتر از بسیاری از کشورها بود، ولی ما شاهد هستیم که عراق از مرحله اختلافات گذشته و به سوی آینده حرکت می‌کند. خیال ما آسوده است که تحولات در عراق حفظ شده و توانمندتر می‌شود. ما می‌توانیم یک برنامه درازمدت با عراق و از طریق این کشور با تمامی منطقه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: نباید در مورد تحلیل عراق دچار جو و احساسات باشیم. عراق در دوره ۱۷ الی ۱۸ ساله با بحران‌های زیادی روبرو بوده؛ ولی این کشور بقا داشته و روابط ما همچنان با عراق مستحکم تر از گذشته پیگیری می‌شود.

کارشناس مسایل خاورمیانه تصریح کرد: عراق روی سیادت به معنی آزادی، هویت و آقایی بسیار حساس هستند. اینکه کسی در کارشان دخالت نکند، برای مردم و دولت عراق مهم است. ما در جمهوری اسلامی باید به این مسئله توجه کنیم.

زارعی افزود: وقتی عراقی‌ها می‌گویند ما نمی‌خواهیم عضو هیچ محوری باشیم، برخی تصور می‌کنند که نمی‌شود با عراق به رابطه راهبردی رسید. در حالی که این درست نیست و باید این واژه را در چارچوب فرهنگی عراق تحلیل کرد.

وی گفت: ما دو محور داریم که یکی نظام سلطه است که با سیادت عراقی و غیرعراقی مخالف است. این محور هژمون طلب بوده و به طور کلی با سیادت مشکل دارد. محور دیگر محور مقاومت است که خلقیاتش و نگاهش با نگاه نظام سلطه یکی نیست. جمهوری اسلامی به دنبال سیادت بر کسی نیست و ادبیات ما برابری، برادری، همجواری و همسایگی است و این را از قرآن و سیره اهل بیت یاد گرفته ایم.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه اظهار داشت: بر خلاف هژمون که با سیادت در تضاد است، رفاقت ایرانی با سیادت عراقی نزدیک است. محور جمهوری اسلامی محور رفاقت است. نیاز عراق به محور رفاقت زیاد است.

زارعی افزود: نگاه رهبری نگاهی مبتنی با رفاقت است. این رفاقت فقط با عراق نیست و با همه این نوع نگاه وجود دارد. رهبری بارها تاکید داشته‌اند که در مورد لبنان هیچ امر و نهی به سید حسن نصر الله نداریم و ما از تصمیم آنها بدون هیچ سوالی حمایت می‌کنیم.

وی عنوان کرد: ما فقط حمایت می‌کنیم و اختیار تصمیم گیری برای مردم و گروه‌های داخلی در کشورها است.

کارشناس مسایل خاورمیانه تصریح کرد: ما از تصمیم عراقی‌ها و یمنی‌ها دفاع می‌کنیم و همین موضوع سبب شده که روابط ما با عراق، لبنان و سوریه برادرانه و ناگسستنی است. اینکه یمنی‌ها چه تصمیمی در مورد جنگ با عربستان می‌گیرند، به مردم این کشور مربوط است و ما از آن حمایت می‌کنیم.

زارعی افزود: روابط ما با عراق روشن و رو به گسترش خواهد بود. هیئت سیاسی ایرانی در عراق مورد احترام است و همیشه مورد مشورت است. باید به بخش خصوصی ایران گفت که عراق بازار بزرگ با پشتوانه ای است که نیاز به کالاهایی دارد که ما می‌توانیم آن را تامین کنیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار