دفاع‌پرس بررسی کرد؛

۳ روش‌ تامین سلاح توسط یمنی‌ها/ تلاش آل سعود برای اجرای قوانین بشر دوستانه!

برخی کشور‌ها که مدعی هستند عربستان توانایی اجرای قوانین بشر دوستانه را دارد، به انصارالله یمن اتهاماتی همچون دریافت سلاح از ایران را وارد کرده‌اند، اما یمنی‌ها در این سال‌ها به سه روش سلاح‌های خود را تامین کرده‌اند.
کد خبر: ۴۰۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹ - 11July 2020

روش‌های تامین سلاح توسط یمنی‌ها/ عربستان و تلاش برای اجرای قوانین بشر دوستانه!گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: دولت انگلیس ۱۷ تیر ماه اعلام کرد که قصد دارد صادرات سلاح به عربستان سعودی را از سر بگیرد؛ این در حالی است که چندی پیش دادگاه عالی انگلیس به‌دلیل اینکه بحث‌هایی در خصوص اینکه سلاح‌های سعودی‌ها علیه مردم بی‌دفاع یمن استفاده می‌شود، رای به لزوم توقف صادرات سلاح به عربستان داده بود.

انگلیسی‌ها در توجیه شروع مجدد صادرات سلاح به سعودی‌ها مدعی شدند که عربستان توانایی اجرای قوانین بشردوستانه را دارد؛ بنابراین این مسئله باعث می‌شود تا روند از سرگیری صادرات سلاح به عربستان بازنگری شود.

همچنین «الیزابت تراس» وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس در ادعایی مضحک گفت که تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که خطر مشخص و واضحی در خصوص استفاده از سلاح‌های صادره به عربستان برای نقض حقوق بشر وجود ندارد!

با این اقدام انگلیسی‌ها در از سرگیری صادرات سلاح به عربستان، موجی از انتقادات شدید فعالان حقوق بشر راه افتاد.

همین اقدام انگلیسی‌ها بهانه‌ای شد تا در این نوشتار اشاره‌ای به فعالیت سعودی‌ها در واردات و خرید سلاح برای جنایات گسترده در یمن داشته باشیم و همچنین به روش‌های یمنی‌ها برای تامین سلاح و دفاع همه‌جانبه‌شان برای دفاع از کشورشان بپردازیم.

دولت سعودی از سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۹ به میزان ۱۲ درصد واردات سلاح جهان را به خود اختصاص داد و جزو چهار کشوری است که بیشترین واردات سلاح را دارد که عمده آن‌ها نیز به خرید سامانه‌های دفاع موشکی بازمی‌گردد.

همچنین دولت سعودی هشت درصد تولید داخلی خود (۲۸ درصد از بودجه سالانه) را برای هزینه در بخش نظامی اختصاص داده است؛ نکته جالب این است که یک پنجم صادرات سلاح آمریکا به مقصد عربستان است؛ حجم معاملات تسلیحاتی انگلیس با عربستان نیز بسیار وسیع بوده به‌طوری‌که دو کشور از سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ قرارداد‌هایی به ارزش ۱۵ ملیارد پوند (۱۹ میلیارد دلار) امضا کرده‌اند.

در کنار آمریکا و انگلیس، دولت سعودی بار دیگر مذاکرات خود را با دولت کانادا برای اجرایی کردن قرارداد تسلیحاتی برای خرید کامیون‌های حمل سرباز به ارزش ۱۰ میلیارد دلار از سر گرفته است؛ مذاکرات دو طرف پس از کشته شدن فجیع جمال خاشقچی در اکتبر ۲۰۱۸ متوقف شده بود؛ این قرارداد در سال ۲۰۱۴ برای فروش ۷۲۴ دستگاه کامیون به امضا رسید و بزرگترین فروش تسلیحاتی دولت کانادا محسوب می‌شود.

در کنار این اقدامات سعودی‌ها برای خرید سلاح و جنایات علیه مردم مظلوم یمن، برخی کشور‌ها به انصارالله اتهاماتی همچون دریافت سلاح از ایران را وارد کرده‌اند، اما یمنی‌ها در این سال‌ها به سه روش سلاح‌های خود را تامین کرده‌اند؛ «ابراهیم الدیلمی» سفیر یمن در ایران تاکید کرد که بخش اعظم سلاح‌هایشان توسط عربستان تامین می‌شود؛ به این معنا که پس از هر پیروزی ارتش یمن، سلاح‌های مدرن زیادی از نیرو‌های ائتلاف سعودی به غنیمت گرفته می‌شود.

در خصوص روش دوم یمنی‌ها برای تامین سلاح باید گفت که بخش زیادی از تسلیحات مورد استفاده توسط کمیته‌های مردمی یمن در واقع از انبار‌های ارتش این کشور تامین می‌شود که قبل از دوران جنگ به منظور تجهیز این نیرو، عمدتا از کشور‌های بلوک شرق سابق خریداری شد‌ه‌اند.

روش سوم تامین سلاح برای یمنی‌ها هم تولیدات بومی است، به‌طوری‌که در سال‌های اخیر یگان‌های موشکی و پهپادی انصارالله بسته به نیاز خود اقدام به طراحی، تولید یا ارتقای تسلیحات قدیمی موجود کرده‌اند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار